Vitézy Dávid: Fokozatosan zöldít a tisztajármű-irányelv
2022. október 27. – 13:48
A szabályozás két időszakot határoz meg, az első 2025 végéig, a második 2026-tól 2030-ig tart. Az első időszakhoz képest a másodikban a tiszta járművek beszerzési aránya tovább nő.
Megjelent a tisztajármű-irányelvet a magyar jogrendbe illesztő 397/2022 számú kormányrendelet, ezzel Magyarország jogszabályi szinten garantálja és előírja az energiahatékony, zöld járművek beszerzését az állami és önkormányzati szektorban, mely a jelenlegi energiaárak mellett különösen aktuális és fontos lépés.
Mindezt Vitézy Dávid államtitkár posztolta ki a Facebookon. A rendelet egy hete jelent meg, és minimális arányokat határoz meg az alacsony vagy nulla helyi károsanyag-kibocsátású személy- és teherautókra, városi, elővárosi autóbuszokra – a városi buszoknál ez azt jelenti, hogy mostantól minden második újonnan beszerzett busznak már az uniós rendelet szerinti tiszta járműnek kell lennie. A helyi károsanyag-kibocsátás azért fontos, mert ezek a járművek az energisa előállítása során azért jelentős szennyezők lehetnek.
A szabályozás két időszakot határoz meg, az első 2025 végéig, a második 2026-tól 2030-ig tart. Az első időszakhoz képest a másodikban a tiszta járművek beszerzési aránya tovább nő.
A városi buszoknál az előírás szerint
- 2021-2025: 37 százalék lesz a tiszta arány, ezen belül a zéró kibocsátású jármű 18,5 százalék,
- 2026-2030: 53 százalék, ezen belül a zéró kibocsátású jármű 26,5 százalék.
Nagyvárosok esetében:
- 2021-2025: 53 százalék a tiszta, ezen belül a zéró kibocsátású jármű 18,5 százalék,
- 2026-2030: 75 százalék, ezen belül a zéró kibocsátású jármű 26,5 százalék.
Minden szervezet a rendelet hatálya alá tartozik, amely közbeszerzést ír ki, és mindegy, hogy megveszi a járműveket vagy bérli, lízingeli, szolgáltatásként vásárolja. Ide tartozik a minisztériumi autóktól a posta szállítójárművein át a közszolgáltatást végző városi buszokig minden közbeszerzés útján vásárolt jármű. Fontos, hogy a regionális, illetve távolsági autóbuszokat nem érinti a jogszabály, tekintve, hogy a megfelelő technológia nem áll egyelőre rendelkezésre a piacon még.
Az előírások mindkét referenciaidőszakra meghatározzák, hogy a teljes perióduson belül járműfajtánként az összes magyarországi beszerzésen belül mekkora arányban kell szerepelniük a tiszta járműveknek, sőt, a nagyvárosokra (főváros és megyei jogú városok) a buszok tekintetében külön szabályozást ír elő.
A 3,5 tonna feletti tehergépjárművek és városi buszok esetén a tiszta közúti jármű kategóriába tartoznak a gázos (CNG, LNG), az akkumulátoros és a hidrogéncellás elektromos, illetve az ezen technológiákat vegyítve alkalmazó hibrid meghajtású járművek az uniós szabályozás szerint.
A zéró kibocsátásúak ezen belül az elektromos és hidrogéncellás járművek, illetve a jövőben megjelenő, szintetikus üzemanyaggal működő, zéró kibocsátású belsőégésű motorokkal hajtottak is.
Az arányok betartását a városi buszok esetén a Technológiai és Ipari Minisztérium irányításával létrejött országos közlekedésszervező fogja koordinálni, ellenőrizni. A többi járműtípus (személygépkocsik, tehergépkocsik) esetében ezt a feladatot a KEF látja majd el.
Nem kell minden beszerzésnél, de még évente sem betartani az előírt arányokat, de az ötéves periódusokon belül országosan már igen.