Újabb üzleti évében is veszteséges lett a magyar Vodafone
2022. szeptember 1. – 14:55
frissítve
A korábban bemutatott értékelési számok összehasonlíthatóságát zavarja az eltérő számviteli kimutatás, de az biztos, hogy tavaly nem táltosodott meg a Vodafone Magyarország.
A Vodafone Magyarország Távközlési Zrt. hazai távközlési társaság 2022. március 31-én záródó üzleti évéről felkerültek a hazai számviteli szabályok alapján elkészített kimutatások az e-beszámoló oldalára.
A Portfolio.hu is elemezte a cég üzleti évét. Az újabb eredményeket azért követte árgus szemekkel a hazai gazdasági közvélemény, mert abban bízott, hogy így talán újabb információkat nyerhetünk arról, hogy mennyire lesz jó üzlet az, hogy a cégre a 4iG Nyrt. 51 százalékos és a magyar állami Corvinus Zrt. 49 százalékos részvételével magyar befektetők jeleztek vételi szándékot.
Nos, jobb üzletnek az újabb számok tükrében sem tűnik a felvásárlás, hiszen a 2021-2022-es üzleti év nagyjából a 2020-2021-es számokat hozta. A magyar kimutatásból nehéz ugyan kiszámolni a nemzetközi pénzügyi szabványok szerinti (IFRS) értékelést, de valójában talán nem is annyira lényeges mindez, hiszen magyarok vesznek magyar céget, el lehetünk a magyar adatokkal, csak a korábbi kommunikációval való összehasonlíthatóság miatt lenne ez fontos.
Na de nézzük, mit tudtunk meg!
A Vodafone árbevétele 284 milliárd forintról 289 milliárd forintra emelkedett, de az adózott vesztesége 1 milliárd forintról, 7 milliárd forintra nőtt.
A tervezett tranzakció értékeléséről eddig különböző számokat hallottunk, de azok az EBITDA (kamatok, adó és amortizáció nélkül számolt) szorzójával mérődtek. Mivel ezek megismert összetevői nagyjából a megelőző év szintjén maradtak, a fő tétel az 57 (egy évvel korábban 58) milliárd forintos értékcsökkenési leírás volt, az ügylet értékelése nem változott (enyhén romlott).
A 715 milliárd forintos vállalatértékkel és a Vodafone Magyarország 2021-2022-es EBITDA-jával számolva így vélhetően a korábban közölt 7,7-es értékhez képest nagyobb szorzószám adódik, igaz a 4iG bedobott egy 150 milliárd forintos jelenértékével számolt szinergiahatást is (jó nagy méretgazdaságossági nyereségnek tűnik, de ezt nyilván kívülről nehéz értékelni).
A társaság mindenesetre döntően belföldi forgalmat generált, a roamingdíjak emelkedése a több utazás eredménye.
Ahogy a bevételekben, úgy a költségekben sem volt egyelőre érdemi változás, de a következő évben az infláció nyomán a nominális számok alighanem majd jobban megugranak, kiadások, bérek vonalon mindenképpen.