A vasárnapi mogyoródi Forma–1-es futam miatt nagyon megnövekedett a helikopterforgalom Budapest fölött, legalábbis olvasóink jelzései szerint a város több pontján a szokásosnál jóval többször repültek helikopterek.
Van már pár helikopteres cég Magyarországon, aminek a kiemelt profiljai közé tartozik a Hungaroring-transzfer, de ez nem meglepő, hiszen a mogyoródi futam idejére nagyon sok olyan külföldi érkezik az országba, akik könnyebben megengedhetik maguknak ezt a szolgáltatást. A pálya felé hömpölygő, felfoghatatlanul nagy tömeg akkora dugókat szokott okozni, hogy közülük jó páran juthatnak arra a döntésre, hogy inkább kifizetnek egy durvább összeget a helikopterre, és akkor – megúszva a dugókat és a velük járó idegösszeroppanást – 15-20 perc alatt odaérnek a pályához.
Két főre oda-vissza 300 ezer
Megnéztük pár helikopteres cég árait, hogy megtudjuk, mennyiért szállítják az utasokat a Hungaroringre. Itt például személyenként
- 63 ezer forintba (160 euróba) kerül egy Budapest–Hungaroring út,
- 75 ezer forintba (190 euróba) kerül egy Hungaroring–Budapest út,
- egy oda-vissza út pedig 138 ezer forintba (350 euróba) kerül.
És ha egy oda-vissza útnál az utas nem önállóan megy el a felszállóhelyig, hanem azt kéri, hogy előtte a hotelnél vegyék fel, és utána ott tegyék le, akkor plusz 20 ezer forintot (50 eurót) is ki kell csengetni.
Tehát egy budapesti hotelből induló és oda érkező kétfős Hungaroring-transzferért 300 ezer forint körüli összeget kell fizetni.
Ferihegy brutálisan megdobja a díjat
Ezek az árak viszont elképesztően megnőnek, ha a ferihegyi reptér és a Hungaroring között szeretne valaki helikopterrel közlekedni. Egy oda-vissza út ilyen esetben több mint 1,2 millió forintba kerül (3100 euró). Viszont akkor is ennyi összesen a díj, ha 3-4 fő utazik egyszerre a gépen. Az érintett cég azt írja a honlapján, hogy nagy érdeklődés esetén 10-15 helikopterrel szállítják az utasokat a Hungaroringre és vissza.
Nagyjából a fenti árakon dolgozik ez a vállalkozás is. Viszont ennél valamelyest olcsóbban repül a Rogán Antal reptetésével ismertté vált cég, ők 4 főt körülbelül 800 ezer forintért (2000 euróért) elvisznek a Ferihegy–Hungaroring–Ferihegy viszonylaton. Ha pedig a Duna partján lévő Budapest Riverside Heliporton szállnak le és fel az emberek, akkor 110 ezer forintba kerül fejenként egy oda-vissza út a mogyoródi pályára.
Golftúra, kastélytúra, filmezés vagy éppen gyomirtás
Egy-egy helikopteres cég kínál „taxi” lehetőséget is, vagyis szinte bármilyen útvonalon elvisznek az adott feltételekre kikalkulált áron. Ami még feltűnik jó pár ilyen cég kínálatában, azok a helikopteres golftúrák, illetve filmezési lehetőséget is kínálnak pár százezer forintos áron. Kastélytúrákat is szerveznek 300-400 ezer forintért, és használt helikoptereket is kínálnak eladásra.
De van olyan cég, amelyik „megfigyelési” szolgáltatásokat is kínál, a leírás alapján főként villamos-, illetve üzemanyag-vezetékek ellenőrzéséhez. Erdészeti tevékenységre is fel lehet őket bérelni, azt írják, helikopter segítségével könnyebb kiszúrni a falopásokat, illetve az engedély nélküli vadászatot.
Mezőgazdasági célú ajánlatokat is fogadnak, például gyomirtási vagy növényvédelmi feladatokkal is meg lehet bízni őket. De vannak, akiket családi vagy céges rendezvényekre is fel lehet kérni, hogy az összegyűltek kedvéért csináljanak pár flikk-flakkot.
Az árnyoldalak és a jövő
Jó pár olyan olvasói jelzést is kaptunk a mogyoródi F1-futam idején, hogy a nagy helikopterforgalom miatt jelentősen nőtt a zajterhelés. Többen arra panaszkodtak, hogy képtelenség a hétvégén pihenni ott, ahol a gépek járnak.
Pedig arra kell számítani a következő években, évtizedekben, hogy egyre jobban el fog terjedni a helikopteres közlekedés. Egyre inkább lesz rá fizetőképes kereslet, és az egyre durvább közlekedési dugók miatt is többször fogják inkább ezt választani a módosabb rétegek.
Ez persze nem feltétlenül tesz jót a környezetnek, a légi közlekedés híresen nagy szennyező. A Forma–1-es Magyar Nagydíj idején pedig jó pár olvasó felrótta, hogy nagyon nagy zajt csaptak a házak felett elberregő gépek, és voltak, akik azt is írták, hogy szokatlanul alacsonyan repültek.
Érdeklődtünk a HungaroControlnál, hogy a Budapest felett repülő helikoptereknek mekkora minimális magasságban kell repülniük a jogszabályok szerint. Megkérdeztük azt is, hogy a mostani hétvégén, a Forma-1 ideje alatt milyen mértékben nőtt meg a főváros térségében a helikopteres forgalom egy átlagos nyári hétvégéhez, illetve a tavalyi Forma–1-es futam időszakához képest. Beszámolunk róla, ha válaszolnak.