„A jelenlegi inflációs folyamat végét nem látni még, én nem vagyok optimista. Készülni kell a recesszióra is, bizonyos szektorok nagyon kemény időszak elé néznek, főleg azok, amelyek nem létszükségleti termékeket állítanak elő vagy szolgáltatnak” – fogalmazott Pálinkás Zsolt, a Tesco-Global Zrt. vezérigazgatója a Portfolionak adott interjúban.
Bár óriási bevétele van kiskereskedelemi láncoknak, a szektor mutatói alapján szerinte nem lehet extraprofitról beszélni. Márpedig a kormány összesen 60 milliárd forintos bevételt vár a kiskereskedelmi szektorra kivetett különadóból.
Pálinkás ugyanakkor arról beszélt, globálisan a kiskereskedelem profitja átlagban 2-5 százalék körül van a forgalomhoz mérten. A Tesconak tavaly kb. 5 milliárd forint volt az eredménye. Ehhez képest idén kb. 21 milliárd forint különadót kellene befizetniük. „A kötelezettségeit a Tesco mindig teljesíti” – tette hozzá.
Arról is beszélt a Tesco-Global Zrt. vezérigazgatója az interjúban, hogy az árstop hivatalosan csak néhány termékre vonatkozik, ám az adott kategóriában minden terméket érint.
„A fix árak hosszú távon piactorzító hatásúak, hiszen például nemcsak ársapkás termékek léteznek a húskategórián belül, amelyek árszerkezete és beszerzési folyamata is megborult”
– fogalmazott Pálinkás.
A kiskereskedelmi szereplők erősen versenyeznek egymással, hogy ki tud olcsóbb termékeket kínálni. „Ebben az egészséges környezetben torzít az árstop, amelynek szándékával, az infláció csökkentésével ugyanakkor természetesen egyetértünk” – mondta a Tesco vezérigazgatója.
Nem ritka jelenség szerinte, hogy a kormányok megpróbálják tompítani az inflációt, minden ország más-más eszközöket alkalmaz. Az Egyesült Királyságban is szektoradókat vezettek be, de náluk a befizetett adó 90 százalékát a következő 3-5 évben vissza lehet igényelni fenntarthatósági programok indításával. „Vannak olyan országok, ahol pedig az ársapka létezik, a különbség viszont az hozzánk képest, hogy ahelyett, hogy csak egy szereplő viseli ezt a terhet, a teljes lánc, vagyis a termelő, a beszállító és a kiskereskedő közösen osztozik rajta” – magyarázta Pálinkás.
Azt elismerte, hogy a hatósági áras benzin nagy löketet adott a bevásárlóturizmusnak, és bár már külföldi rendszámú autóval nem lehet olcsóbban tankolni Magyarországon a gyenge forint miatt jelentősen megnőtt a Tesco határmenti üzleteinek forgalma.
„A komáromi üzletbe Szlovákiából a vásárlók taxival érkeznek, mivel ez még mindig olcsóbb, mintha otthon intéznék a bevásárlást.”
Az interjúban továbbá arról is beszélt, hogy strukturálisan nincs áruhiány a Tesco üzleteiben, de „az előfordulhat, hogy egy-egy termék ideiglenesen elfogy”. Kénytelenek voltak mennyiségi korlátozásokat is bevezetni az árstopos termékek esetében.
Azt tapasztatlják, hogy az infláció miatt egyre többen az olcsóbb, saját márkás termékeket keresik. „Mindezek mellett növekszik az akciós termékek népszerűsége is, a vásárlók hűségesek a kedvenc termékeikhez, amelyek legalacsonyabb árú megvásárlásáért akár komoly hajszát is folytatnak” – tette hozzá.