Van elég benzin és dízel, óvatosságból kell korlátozni

Legfontosabb

2022. június 24. – 13:33

frissítve

Van elég benzin és dízel, óvatosságból kell korlátozni
Hatósági üzemanyagárat feltüntető nyugta a Mol benzinkútján Salgótarjánban 2022. május 27-én – Fotó: Komka Péter / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

A Mol immár 50 literben korlátozta (az eddigi 100 liter helyett) a lakossági tankolást, és azt is deklarálta, hogy edényzetbe nem lehet hatósági áron tankolni. Az óvintézkedésekkel a cég a nagy nyári forgalmak idején szeretné elkerülni az ellátási zavarokat, de nem lesz könnyű ellenállnia a nyomásnak.

A hazai üzemanyagpiacon nagy a kereslet.

Itt a nyár, Magyarországon már vége a sulinak, a Covid után amúgy is élményre, utazásra éhező magyarok máris megindultak, vannak már fesztiválok, itt a Volt, jön a Sound, jó az idő, hideg a sör, a magyarok vármegyéről, vármegyére mozognak.

– adott helyzetleírást egy üzemanyagpiaci szakember a Telexnek.

Vagyis mozgunk, „tankol a magyar”. Csak közben szegény embert, vagyis inkább szegény üzemanyagcégeket (a Molt, amelynek a friss bejelentéseiről ez a cikk szól, de az OMV-t, a Shellt és a többieket is) az ág is húzza.

Összejött néhány ok

Egész Európa alapból is rendkívül nehéz időszak elé néz az üzemanyagpiacon. Elsősorban az orosz agresszió után megfogyatkozó orosz-nyugati kereskedelmi kapcsolatok miatt. mert Nyugat-Európa nemcsak nyersolajból, de termékből, elsősorban dízelből is sokat vásárol Oroszországtól.

De Magyarországon sok további szempont is tetézi az ellátási nehézségeket:

  • A július és az augusztus kimagasló forgalmat jelent. Ekkor már a magyar iskolák szünete mellett azok az országok is az iskolaszünetnél járnak, ahol érdemben tovább tart a tanítás. A sok hazai és külföldi utazás, nyaralás, hétvégézés miatt a kutaknál „főszezon” van, 30-40 százalékos forgalomnövekedéssel.
  • Erre az intenzív lakossági keresletre a mezőgazdasági munkák, aratások is rátesznek egy lapáttal.
  • De pont most Ausztriában (a Schwechati Finomítónál) és Magyarországon, (a százhalombattai Dunai Finomítónál) is üzemzavar, illetve tűz rontotta a termékkihozatalt.
  • Mindezek fejében ott van a hatósági ársapka, amit ugyan toldozgatnak-foltozgatnak, de még mindig súlyos problémát generál a hazai ellátásban.

Hol tankoljak Isztria felé?

Képzeljük el például azt a több százezer magyart, aki megindul az Adriára! Irány Pirán, Korcsula, Rab, vagy éppen Pula.

Mi történt ennél a mozgásnál tavaly? Az emberek beültek az autóba, haladtak a céljuk felé, és amikor 60-70 kilométernyi útra maradt már csak benzin, kerestek egy benzinkutat.

Az egyhetes útnál, a kinti mozgásokkal és az oda-vissza 1000 kilométeres úttal szinte biztosan szükség volt két tankra, vagyis vélhetően belföldi és külföldi tankolásra is.

Egy-két spórolós („bevarrt zsebű”) autós talán megnézte, hogy hol olcsóbb a benzin, de alapvetően mindenki tankolt, amikor kellett. Most azonban ez a több százezer ember sokat nyer azzal, ha ügyesen optimalizál.

Vagyis Horvátország előtt hatósági áron (a korábban legendásan drága utolsó kutak egyikénél is akár) teletömi az autóját benzinnel, vagy dízellel. Visszafelé pedig úgy próbál optimalizálni, hogy ki azért ne fogyjon a benzin, még érjen át Magyarországra, de csak éppen, hogy minél kevesebb liter üzemanyag „használódjon” a drágából, és minél több az olcsóból.

Hatósági üzemanyagárat feltüntető nyugta a Mol benzinkútján Salgótarjánban 2022. május 27-én – Fotó: Komka Péter / MTI
Hatósági üzemanyagárat feltüntető nyugta a Mol benzinkútján Salgótarjánban 2022. május 27-én – Fotó: Komka Péter / MTI

Mi változik most?

Hivatalosan a Mol ezt írta a Telex.hu kérdéseire:

„Június 24-től módosultak a Mol töltőállomásokon a tankolási szabályok. Változott az egyszerre tankolható üzemanyag mennyisége, illetve a kannába történő tankolás esetén piaci árat alkalmaznak a töltőállomáson. A Mol-töltőállomásokon a jelenleg érvényes szabályok a következők: normál kútoszlopon a járművekbe maximum 50 litert lehet tankolni (az eddigi 100 liter helyett).”

Itt fontos egy közbeékelt megjegyzést tenni, ez a szabály nemcsak a hatósági áras tankolásra vonatkozik, hanem mindegyikre, vagyis a külföldieket, azaz a piaci árasakat is korlátozza így a cég.

„A limitet aszerint határoztuk meg, hogy mi az a mennyiség, ami a lakossági felhasználók számára elegendő, a jellemző átlagos tankolást meghaladja. A Mol célja az, hogy a kormányrendelet betartása mellett minden vásárlónak biztosítsa a kiszolgálását és a töltőállomások zavartalan működését.”

Vagyis a cég magyarázata szerint az 50 literes szabály a legtöbb család „normál” fogyasztását nem befolyásolja.

Miért kell ez az egész?

A beszélgetéseink alapján pánikot ugyan senki nem akar kelteni, most éppen van üzemanyag a kiskereskedelemben, a forgalom magas, de bírja a logisztika. Sőt, vélhetően továbbra is lesz elég üzemanyag, de hogy ne alakuljon ki érdemi ellátási zavar, már jó előre minél többet meg kell fogni a nagy mennyiségű eladásokból.

Erre való az az intézkedés, amiről elsőként az Azonnali-csoport írt, de később maga a cég is megerősített.

Azt hallottuk, hogy a piacvezető Mol annyiban jobban megérzi a változásokat, hogy az elmúlt időszakban náluk nagyobb volt a forgalomnövekedés, hiszen az ár mindenhol egységes, de ha valaki többször nem kapott valahol üzemanyagot, akkor átszokik a „nagy kúthoz”.

Szintén fontos változás, hogy „edényzetbe” már csak piaci áron lehet tankolni. A nagy („színes”) kutaknál csak szabványosított 20 literes kannákba lehet így tankolni, de a városi legendák szerint van, aki tartályba, bödönbe, PET-palackba, vagy kondérba vásárol, de ezt már csak a piaci áron tudja megtenni.

Mint hallottuk,

„ha egy benzines fűkaszához valaki elvisz egy-két liter benzint így, ő talán nem annyira árérzékeny fogyasztó, de lényeges kiáramlást, határmenti kiskereskedelmet meg lehet itt is fogni.”

Ha pedig valaki tankolna az autójába is, illetve egy tartályba is, akkor előbb menjen be a kút pénztárcájához, fizesse ki az autós tankolást, mert ha egyszerre próbálná lerendezni a kettőt, akkor az egész piaci áron menne.

Hallgassuk erről ismét a Molt:

„Abban az esetben, ha a fogyasztó magyar forgalmi engedéllyel rendelkező autóba tankol, úgy hatósági árat fizet. Amennyiben benzinkannába tankol, akkor piaci árat kell fizetnie. Ezért arra kérjük a vásárlókat, hogy amennyiben gépjárművük benzintankja mellett külső edényzetbe is tankolnak, azt a benzintankba történő tankolástól elkülönítve, a tankolás vételárának rendezését követően szíveskedjenek megtenni. Ha a gépjármű üzemanyag tartályába, illetve a kannába történő tankolásra egyszerre, egy tranzakció keretében kerülne sor, úgy a tankolás teljes mennyiségére a töltőállomáson feltüntetett piaci árat kellene fizetni.”

Jogilag ez kóser?

Ugyanakkor mi kaptunk olyan olvasói levelet is, amely megkérdőjelezte, hogy van-e egyáltalán jogi lehetősége a töltőállomásoknak a tartályos magyar fogyasztóknak más árat felszámolni.

Levélírónk szerint azért rengetegen használnak benzinmotoros kisgépeket, fűrészeket, fűnyírókat, amelyekhez, ha valóban nem lehetne kannába tankolni, félő, hogy tömegek próbálnának meg a gépkocsiból üzemanyagot levenni. Mivel a modern gépkocsikban az üzemanyaglopások megelőzése miatt alkalmazott műszaki megoldások miatt ez nem egyszerű, sokan folyamodhatnak olyan sufnituning házi megoldásokhoz, az üzemanyagrendszer megbontásához, ami komoly balesetveszélyt jelent.

Erre rákérdeztünk, és azt hallottuk, hogy ezt a töltőállomások üzemeltetői alaposan körüljárták több képzett jogászcsapattal, de mivel beszélgetőpartnereink egyáltalán nem osztották meg velünk az érvrendszert, erről sajnos nincsen igazi információnk.

Forgalmi legyen!

Az egyre nehezebb helyzetben a benzinkutasok továbbra is ellenőrzik a forgalmikat. Hiába beszél valaki jól érthetően magyarul, hiába mutogat a rendszámtáblára, elvileg a cégek vezetői nagyon határozottan azt kérik az alkalmazottaiktól, hogy amennyiben a honosság nem állapítható meg, úgy a piaci ár érvényes, és nem lehet utólagosan sem korrigálni, például a számla és a forgalmi későbbi bemutatásával.

A nagynyomású kútoszlopunkon viszont a magyar rendszámú 3,5–7,5 t össztömegű, valamint a mezőgazdasági erőgépek továbbra is mennyiségű limit nélkül hatósági áron vásárolhatnak.

Fotó: Attila Kisbenedek / AFP
Fotó: Attila Kisbenedek / AFP

A piaci ár

Sajnos eközben egyre távolabb kerül a piaci ár a magyar hatósági ártól. A forint az euróval szemben nagyon gyenge, már meg sem lepődünk a 400-as árfolyamon és a Brent-olaj sem nagyon megy lejjebb 110 dolláros hordónkénti árnál. Igaz, ehhez hozzátehetjük, hogy az olaj világpiaci ára szempontjából egyébként a dollár a fontosabb, ami éppen 380 forint.

A szakemberek szerint a tervgazdaság sajnos könnyen elhozza a hiányjelenséget, mint anno a kommunizmusban. Jó dolog, ha olcsó a telefon, csak sokat nem ér, ha nem lehet kapni.

A benzinpiacon természetesen abban lehet bízni, hogy azért lesz áru, nem az lesz, mint az egyszeri szatócsnál, ahol vasárnap minden 50 százalékkal olcsóbb, csak akkor nincsen nyitva a bolt.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!