Hernádi: Július 1. után fokozatosan ki kellene vezetni a benzinárkorlátozást

2022. június 09. – 13:40

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Hosszú interjút adott a Mandinernek Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója. A beszélgetés során szó esett olajembargóról, az Oroszországot sújtó új uniós szankciócsomagról és 480 forintos benzinárkorlátozásról is. Utóbbiról Hernádi Zsolt azt mondta, hogy az ársapka ellentmond a versenyárlogikának azzal, hogy kiszorítja az importot, és felborítja a kereslet-kínálati egyensúlyt. „(...)senkinek ne legyen kétsége, középtávon azok sem fognak 480 forintért terméket behozni, akiknek hálózatuk van itthon, még akkor sem, ha van megfelelő mennyiségű üzemanyaguk” – mondta Hernádi Zsolt.

„Ez a versenyárképzés logikája. Tudják, ez olyan, mint amikor kiöntök egy pohár vizet az asztalra: az arra fog folyni, amerre lejt az asztal. Megtehetem, hogy megemelem az asztalt, és akkor arra folyik, amerre akarom, csak előbb-utóbb elfárad a karom, és a kezemmel mást nem is tudok már csinálni. Erre elengedem az asztalt, és akkor a víz ugyanúgy folyik majd, mint annak előtte. Az ársapka és az extra elvonás verseny- és jövedelemkockázat egyben. De még egyszer: ez nem a pénzről szól, hanem az ellátásbiztonságról”.

Hernádi szerint a magyar piac akkor tud jól működni, ha van benne valamennyi import. „Közgazdászként, de az ellátásbiztonságért felelős vezetőként is azt kell mondanom, hogy egy ilyen árbeavatkozás csak igen rövid távon tartható fenn. A jó hír, hogy a kormány érti az érveinket, és történtek korrekciós lépések is, amelyeknek kedvező hatásuk van: a teherautókat, majd a külföldieket már kivették a kedvezményezettek köréből” – mondta.

Majd arra a felvetésre, hogy jelenleg július 1. az árkorlátozás határideje, Hernádi Zsolt azt mondta:

utána, ha nem is egy lépésben, fokozatosan ki kellene vezetni az árkorlátozást. Legalábbis ellátásbiztonsági szempontból ez lenne a célszerű. De ez a kérdés nem a miénk. A mi felelősségünk a döntéshozók tájékoztatása.

A Mol-vezér szerint ez nem a pénzről, hanem az ellátás biztonságának fenntartásáról szól. „Nekünk legalább ezt a térséget el kell látnunk üzemanyaggal, ez közös közép-európai felelősség. Azért is vannak magas árak, mert túlkereslet van, muszáj lenne csökkenteni a fogyasztást is, az majd korrigál. Egyre gyakrabban hangoznak el javaslatok, mint a tömegközlekedés támogatása, a nagyvárosi autómentes hétvégék. A rászoruló rétegeket pedig célzott támogatással kell és lehet segíteni” – mondta Hernádi Zsolt.

A Mol vezére május elején a Telexnek adott interjújában azt mondta, meggyőződése, hogy a piaci logikába hosszú távon beavatkozó hatósági intézkedések torzulást, visszaéléseket és áruhiányt okozhatnak. „Ezeket mindenképpen el kellene kerülni” – mondta. Az interjút itt tudja újra elolvasni.