A GVH versenybarát szabályozást ajánl a taxizás drágítására készülő fővárosnak

2022. április 13. – 09:24

Másolás

Vágólapra másolva

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a versenyt élénkítő javaslatokkal kereste meg a fővárosi önkormányzatot, mielőtt a fővárosi közgyűlés tárgyalná a főpolgármester előterjesztését a budapesti taxirendelet módosításáról, írja az MTI.

A főváros, a Budapesti Közlekedési Központ és a budapesti taxisok közössége április elején állapodott meg a tarifadíjak növeléséről. A taxidíjak összességében közel 35 százalékkal növekednének, az erről szóló módosítási javaslatot a Fővárosi Önkormányzat szerdai közgyűlésén tárgyalják. Az előterjesztés szerint a rendelet és az új díjazás május 9-től lépne életbe. Amennyiben a közgyűlés elfogadja,

  • az alapdíj 700-ról 1000 forintra;
  • a kilométerdíj 300 forintról 400 forintra;
  • a percdíj pedig 75 forintról 100 forintra nőne.

Az áremelés mértékét Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes azzal indokolta, hogy a taxik hatósági árai 2018. július 1-jén változtak utoljára, miközben erre az ágazatra is vonatkoznak a közgazdasági szabályok: ha drágább az üzemanyag és az azon kívüli maginflációs adatok is emelkednek, akkor erre reagálni kell. Ráadásul míg 2020 márciusában – a pandémia kitörése előtt – a taxisok száma 6754 volt a fővárosban, a legutolsó adat szerint már csak 5070 maradt belőlük.

A GVH szerint versenybarát megoldásokkal sokkal kedvezőbben járhatnának a fogyasztók, ezért az újabb, áremelésre vonatkozó fővárosi előterjesztés megtárgyalása előtt versenyt élénkítő alternatívákat javasoltak az önkormányzatnak.

„A budapesti taxis tarifák rögzítettek, vagyis a piacon jelenleg nem érvényesülhetnek az árverseny előnyei. A taxipiac szereplői rendszeresen igénylik a rögzített hatósági árak növelését, a fogyasztói érdekek képviselete azonban rendre elmarad. Az egyre magasabb hatósági árak csökkentik a taxik kihasználtságát, amely a taxisok részéről a további díjnövelési igény irányába hat. Ebből a szabályozási csapdából úgy lehetne legjobban kilépni, ha az önkormányzat minimalizálná az árszabályozási beavatkozását, minél nagyobb teret hagyva a versenynek és az egyensúlyi piaci árak kialakulásának.” – fejti ki a GVH.

A GVH szerint szűkíthető lenne az árrögzítés szabályozása azokra az esetekre, amikor a fogyasztó nem tud megfelelően előre tájékozódni a viteldíjakról (pl. utcai „leintés”, taxiállomáson sorban álló autók stb.), továbbá elősegíthető lenne a verseny azáltal is, ha a fix tarifák helyett a főváros csupán maximált árat írna elő, amely alatt kialakulhatna egy szolgáltatói verseny. A GVH úgy véli, hogy mivel a főváros számít a legnagyobb hazai taxipiacnak, egy nem megfelelő szabályozás csökkenő hatékonyságot és nagy társadalmi károkat képes okozni ezen a területen.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!