Megvan az egyezség, egy hónap múlva harmadával kerülhet többe a taxizás Budapesten

2022. április 8. – 14:31

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

2018 után újabb tarifaemelésben állapodott meg a főváros, a Budapesti Közlekedési Központ és a budapesti taxisok közössége, május 9-től tovább emelkedik az átlagkeresetű utazóközönség számára már így is nehezen megfizethető taxis közlekedés a fővárosban:

  • az alapdíj 700-ról 1000 forintra;
  • a kilométerdíj 300 forintról 400 forintra;
  • a percdíj pedig 75 forintról 100 forintra nő.

Az emelésnél a nemzetgazdasági átlagkeresetekre, az inflációra és az üzemanyagok árának jelentős növekedésére hivatkoztak, és amint azt a sajtóközleményben írják, abban minden fél egyetértett, hogy a 2018-as díjakon változtatni kell. Az egyeztetési szakasz azután tudott lezárulni, hogy a kormány kiadott egy jogértelmezést 2022 februárjában, amelyben kimondta: a fővárosi taxitarifa nem tartozik azon körbe, ahol díjemelési moratórium vonatkozik az önkormányzatokra.

A taxidíjak összességében végül majdnem 35 százalékkal növekednek majd, ám előbb az erről szóló módosítási javaslatot még benyújtják a Fővárosi Önkormányzat következő, április 13-i közgyűlésén előterjesztésként, amely szerint a rendelet és az új díjazás május 9-től lépne életbe.

A tárgyalásokban aktívan részt vevő Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) képviseletében Zsabka Zsolt általános alelnök is üdvözölte a taxis tarifaemelést érintő döntést. Az ugyanis nemcsak megfelel a kamara által javasolt emelés mértékének, hanem meg is haladja azt, igazodva a jelenlegi gazdasági helyzethez. A BKIK a fővárosi cégek, így a személyszállítás területén működő vállalkozások képviselőjeként örömmel veszi tudomásul, hogy ez a megállapodás rendezi a taxisok évek óta fennálló tarthatatlan helyzetét – írja a közlemény.

Emellett megállapodtak abban is, hogy:

  • A taxidrosztokon kívül is lehet világító szabadjelzővel várakozni.
  • A minősített jelöléssel rendelkező négy évszakos gumiabroncsokat lehessen használni a taxikon.
  • Az elektromos taxik esetében a teljesítmény-előírást illetően egy külön szabályozást kell kialakítani, előírva, hogy csak az az elektromos gépjármű lehet taxi, amely egy teljes feltöltéssel legalább 150 km megtételére alkalmas.
  • A bankkártya elfogadására alkalmas terminál esetén a papíralapú bizonylatot használó eszközök mellett a digitális bizonylattal rendelkező eszközöket is lehessen használni.
  • A visszaélések kiszűrése érdekében javasolják a taxiállomás-használati hozzájárulás iránti kérelem benyújtása során előzetesen az alvázszámot is vizsgálni, hogy kiderüljön: a megelőző egy évben nem vonták-e vissza a taxiállomás-használati hozzájárulást.
  • A műszerfalon elhelyezett tarifatájékoztató táblázat színeinek felcserélése: fekete fólián fehér grafika kivitelben.
  • A sárga szín esetén a jelenleginél szélesebb ún. „tűréshatár” bevezetése javasolt, beleértve például a kisebb krómozott felületeket, hűtőrácsot is.
  • Szükség van a gépkocsiállomány károsanyag-kibocsátásának csökkentésére, ugyanakkor a gazdasági helyzetet is figyelembe véve megvalósítható lépésekre van szükség. Ezért 2024. január 1-től kizárólag EURO 6-os gépjárműveket lehet új taxiként üzembe helyezni.
  • A BKK azt vállalja, hogy 2020–21-hez képest az átlagos havi összes ellenőrzések számát 190-ről tervezetten 240-re emeli, különös tekintettel az engedély nélküli személyszállítást végzőkre (pl. VIBER csoportok). Tehát a jelenlegi próbavásárlás típusú ellenőrzések számát tudja növelni a rendelkezésre álló finanszírozás függvényében és erősíti az együttműködést a hatóságokkal a hatékony intézkedések érdekében.
  • A hatósági árak változása miatt folynak az egyeztetések. A Fővárosi Önkormányzat is elfogadta a személytaxi-szolgáltató szervezetek felvetését, hogy a gazdasági helyzet miatt a piac kiszámíthatóbb működése érdekében nagyobb emelésre van szükség. Ennek pontos mértéke és az egyes tarifaelemek változása kapcsán folytatódnak a tárgyalások.
  • További egyeztetéseket szeretnének azzal kapcsolatban, hogy valamilyen automatikus tarifakorrekciót alakítsanak ki, amely évente figyelembe veszi a fogyasztói árak, üzemanyagár és a nemzetgazdasági helyzet változását, különös tekintettel az üzemanyag árának tartós, 20 százalékos növekedése esetére;
  • Egyetértenek a felek abban, hogy taxiként a forgalomba helyezéstől számított 15. év végéig lehessen használni egy személygépjárművet, ezt közösen kezdeményezik a kormánynál.

Február közepén Karácsony Gergely, a főváros főpolgármestere is beszámolt arról, hogy az ablaka alatt tüntettek a taxisok a Városházánál: akkor azt javasolta nekik, hogy tárgyaljanak tovább, „állapodjunk meg egy méltányos emelésben, amit beviszünk a Fővárosi Közgyűlés elé, és ha van teljes körű szakmai és politikai konszenzus, akkor dönthetünk a taxisok sok szempontból jogos igényeiről”.

Horacsek Róbert, a februári demonstráció főszervezője a Telexnek azt mondta, összetett az őket érintő probléma, mert magasak a kiadásaik, a tagdíjak és a biztosítási költségek is, és „ott van például az is, hogy egy taxinak nagyon szigorúan meg vannak határozva a paraméterei és az is, hogy mennyi ideig lehet használni egy autót taxizásra. Az autók ára, akár használt akár új, is drágul évről évre, mint minden más, ezeknek az autóknak az árát is valahogy ki kell termelnünk.” Problémát jelent számukra a fuvarszervezői és a taxis közösségek közötti különbség is.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!