2022 végéig nem döntenek a Fudanról, a Budapest–Belgrád-vasútvonalban viszont annál biztosabbak Palkovicsék

2021. december 7. – 17:04

Másolás

Vágólapra másolva

2022 decembere előtt nem szavaz a parlament a Fudanról – mondta a miniszter kedden. Szerinte Csányi Sándor lehet kuratóriumi elnök tudományos munkásság nélkül, a Budapest–Belgrád-vasútvonal folytatását pedig az EU finanszírozza.

Jelenleg üzleti modellekről végeznek számításokat, 2022 decembere előtt pedig nem fog dönteni az országgyűlés a Fudan sorsáról – mondta Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a parlament gazdasági bizottságának meghallgatásán. Az atv.hu beszámolója szerint Palkovics azt mondta, nincsenek még olyan helyzetben, hogy döntést hozzanak a kínai egyetemmel kapcsolatban.

Az ügy érdekessége, hogy Karácsony Gergely november végén arról beszélt: kínai források szerint a kormány elengedte a Fudan Egyetem megépítésének tervét. A kínai egyetem budapesti kampuszának megnyitásáról tavaly év végén született döntés, később azonban tiltakozások hatására a projekt elakadni látszott. A Telex cikkei a témában itt olvashatók.

A miniszter sok más téma mellett arról is beszélt, hogy szerinte a pedagógusok 10 százalékos béremelése (ami a pedagógus szakszervezetek szerint valójában ennél kevesebb, és csak a pótlékot érinti) „messze nem az”, ami kellene. Az egyetemi modellváltással és a tudományos munkásság nélkül kinevezett kurátorokkal kapcsolatban pedig leszögezte, hogy a publikációk száma nem volt szempont a vezetők kiválasztásánál. Így lehetett Csányi Sándor OTP-vezér a Soproni Egyetemet felügyelő alapítvány kuratóriumi elnöke, annak ellenére, hogy Palkovics szerint egy tudományos publikációja sincsen.

A Budapest–Belgrád-vasútvonal építésével kapcsolatban a miniszter azt mondta, az mégsem volt olyan „elvetemült ötlet”, hiszen az EU finanszírozza annak folytatását, a Macedónia és Görögország közötti szakaszt. Palkovics arról is beszélt, hogy a megtérülés szempontjából fontos forgalom növekedni fog, ha a Boszporusz alatt vasúti alagút épül, hiszen akkor a Törökországból érkező teherszállítmányok is erre fognak jönni. A megtérülést szerinte ezért még nem tudják kiszámolni.

A projekt magyarországi szakasza egyébként körülbelül 700 milliárd forintba fog kerülni, melyet 15 százalék önrész mellett 85 százalékban kínai hitelből terveznek finanszírozni. Az építkezések ugyan még nem kezdődtek el, de a tervezésről már idén októberben döntöttek. Egyes számítások szerint egyébként a projekt 979 év alatt fog megtérülni, ezzel kapcsolatos elemzésünk itt található.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!