A kínálat hihetetlen, de drága lesz idén a szaloncukor, mert minden költségelem ára elszállt az egekbe

2021. november 24. – 05:05

A kínálat hihetetlen, de drága lesz idén a szaloncukor, mert minden költségelem ára elszállt az egekbe
Díjazott édesség Fotó: Év Szaloncukra

Másolás

Vágólapra másolva

Drága lesz az idén a szaloncukor, mert szinte minden költségelem (alapanyag, szállítás, csomagolás, munkaerő) ára elszállt az egekbe. A kínálatra nem lehet panasz, de év közben, vagy külföldre egyszerűen nem lehet eladni a terméket. Az Év Szaloncukra 2021 versenyen az aranyérmet a gödöllői Sulyán Cukrászda Egy falat Mennyország sütemény fantázianevű terméke kapta.

Szaloncukor! Idén lesz belőle a hazai piacon málnás-robbanócukorkás, banános-ropogós, fehércsokis-epres, meggyes-zselés, vörösboros-aszalt szilvás, marcipános, ropogós ostyás, sós-karamelles. Nem folytatjuk a sort, akinek még ettől sem kellett nagyokat nyelnie, annak már hiába mutatnánk be még egy rakás további ízt.

Magyarországon a karácsonyi hangulat elképzelhetetlen szaloncukor nélkül, és bármennyire is meglepő, hihetetlen választék is van szaloncukorból az üzletekben, cukrászdákban, kézműves csokoládéboltokban.

Azért írjuk, hogy meglepő, mert minden innováció, termékfejlesztés csak egy nagyon rövid értékesítést szolgál.

Egy olyan termékről beszélünk, amely teljesen szezonális, év közben eladhatatlan, és annyira regionális, hogy az egyetlen exportpiaca a külföldön élő magyarság.

Pedig a gyártók korábban próbálkoztak mindenfélével: a két oldalon pillangós csomagolású csokoládé fondant-terméket árulták kisebb farokkal, nagyobb farokkal, fejre is állhattak, mégis csak decemberben és csak a Kárpát-medencében fogyott a szaloncukor.

Az Év Szaloncukra

Mindezt az Év Szaloncukra 2021 verseny online eredményhirdetésén hallottuk, amely esemény Kovács Ádám és Kovács Gergely a Szeretem a csokit bloggereinek civil kezdeményezése. A pontos eredménylista itt érhető el.

Igazi hungarikumról van szó. Maga az édesség természetesen nem egyedi. Töltött, mártogatott csokoládétermékek, pralinészerűségek mindenhol léteznek, de az, hogy ezeket egyesével pillangószerű sztaniolokba csomagoljuk, majd a karácsonyfára aggatjuk, teljesen magyar találmány.

A szaloncukor nagyjából 120-130 éve ismert. A nevét onnan kapta, hogy az ünnepi vendégjárás közben a házigazdák a szalonjaikban kínálták ezzel a karácsonyi vendéget.

Jó fogyás

Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke elmesélte az eseményen, hogy az édesiparban nagy fejfájást okozott az elmúlt két idény. A Covid 2020-ban és 2021-ben is kiütötte a húsvétot, mert ebben az időszakban mindkétszer erős lezárások voltak, ugyanakkor a másik csúcsidőszak, vagyis az év vége 2020-ban is erősebb volt, és a gyártók 2021-ben is jó fogyásra (vagy jó hízásra, minden nézőpont kérdése) számítanak.

A honi édességpiac évente 230 milliárd forintos, ebből 40-50 milliárd forint jut decemberre. A húzótermékek a csokoládék (táblás, szeletes), de évente 8 milliárd forintot költünk szaloncukorra és 2 milliárdot csokimikulásokra. Előbbi 3500 tonna terméket jelent, ami családonként nagyjából egy kilogramm.

Idén drága lesz

Az idén a szaloncukor drágább lesz, mint tavaly, mert komoly áremelkedés volt az alapanyagoknál, a csomagolásnál, a munkabérekben, a szállításban.

A piacon most minden zavaros, hosszúak az átfutási idők, ugyanakkor a termékek minősége töretlenül javul. A „bevonómasszák” helyett sokkal jellemzőbb ma már az igazi csokoládéval készült termék, és nagyon sok az újdonság, az organikus, a vegán, a cukormentes, a laktózmentes, a gluténmentes.

Azért az ízlésünk nem változik ennyire gyorsan. Az eladott termékek

  • kétharmada zselés,
  • további 15-20 százalék a kkm (kókuszos, karamellás marcipános) kategória,
  • és a maradékba kerül a minden egyéb, az alkoholos, a mákos, a feketeerdő és a többiek.

Ahogy Sánta Sándor mesélte, száz éve még összesen 16 íz volt csak ismert a receptkönyvekben, ma van olyan gyártó, amelyik egymaga 24 féle ízben gyárt terméket.

Lekóstolás, szétkóstolás

Magáról az Év Szaloncukra versenyről a szervező Kovács-testvérektől megtudtuk, hogy a különböző kategóriák győzteseit 152 benevezett szaloncukor közül választották ki. Voltak nagyon jók és nem olyan népszerűek (ez így hangzott el, de az eufemisztikus kifejezés a fogyaszthatatlan szinonimájának tűnt).

A sokféle kategória között volt például olyan, hogy

  • a kézművesek,
  • a hozzáadott cukrot nem tartalmazó szaloncukrok,
  • valamint az alacsonyabb árú (599 forint/100g alatti) kategória.

Jellemző a drágulásra, hogy utóbbi kategóriában 100 forinttal meg kellett emelni a még alacsonyabb árúnak számító termékek besorolását.

Aki végigkóstolta az összeset, elmondta, hogy az elején nagyon lelkes volt, egész darabokat evett meg, de ezt érdemes volt hamar feladni. A kóstolás ugyanis olykor duplázást is igényelt, ha egy kategóriában valaki lekóstolt 20 szemet, utána visszakóstolhatta a legjobbakat, és ha csak 2-3 esélyes maradt, akkor az aranyéremért jöhetett a szétkóstolás.

A dobogó

Az említett honlapon minden kategóriában megtalálhatók a győztesek, de az abszolút kategória dobogósait mi is bemutatjuk.

  • Az aranyérmet a gödöllői Sulyán Cukrászda Egy falat Mennyország sütemény fantázianevű szaloncukra kapta. Ez a szaloncukor annyira klerikális, hogy a karácsonyi apropó és a Mennyországra utaló név mellett a termék alapját az Eucharisztikus Kongresszus Süteményének választott süti ihlette.
  • A második helyen a kiskunlacházi Demeter Chocolate jamaicai feketekókuszos szaloncukra végzett, amely egy fehér csokoládéban kínált csemege.
  • A harmadik helyen (mint megtudtuk címvédőként) a maklári Stühmer pisztácia krémes szaloncukra végzett.
A Telex csak tőled függ. Legyél a rendszeres támogatónk!
Támogatom!