Gulyás Gergely megtámadta, mire a kiíró állami szervezet gyorsan visszavonta a közbeszerzési gigatendert

2021. március 25. – 12:20

frissítve

Gulyás Gergely megtámadta, mire a kiíró állami szervezet gyorsan visszavonta a közbeszerzési gigatendert
Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter napirend előtt szólal fel az Országgyűlés plenáris ülésén 2020. november 16-án – Fotó: Kovács Tamás / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

Ilyet sem gyakran látni Magyarországon. A belső konfliktusokat a színfalak mögött szokta a kormány elintézni, de most a Miniszterelnökség nyilvánosan megtámadta a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság 45 milliárd forintos gigantikus közbeszerzését. Úgy tűnik ez a pályázat még a politikának is büdös volt, de aztán az is lehet, hogy némi ráncfelvarrás után újra kiírják.

Március 24-én este és 25-én reggel csak kapkodták a fejüket a hazai közbeszerzési szakemberek. Mivel már kétszer is nagyobb cikkben foglalkoztunk az állami Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) 45 milliárd forintos keretösszegű gigapályázatával, több szakember is szinte élőben tudósított bennünket, folyamatosan érkeztek a szakmai jelzések.

Emlékeztetőül: maga a kiírás itt érhető el, a tendert megalapozó törvényről itt írtunk, az eljárásról pedig itt.

Ez lett volna az a nagy tender, amely a következő négy évben legfeljebb három szereplősre szűkítette volna a közbeszerzési tanácsadók állami piacát.

A jelentkezők március 29-ig, hétfőig jelentkezhettek volna, de előbb azt jelezték számunkra a piac szereplői, hogy váratlanul két jogorvoslat is indult az eljárás ellen, majd hamarosan azt is, hogy visszavonták a kiírást.

Bátorság megtámadni

Az ilyen hatalmas tendereknek sok bajuk van, például az, hogy a magyar kkv-k kiszorulnak a piacaikról, de az egyik probléma éppen az, hogy az eljárást megtámadni is nehéz, hiszen a magas pályázati érték miatt az ilyen jogorvoslat kezdeményezése is több tízmillió forintba kerülne. Ezt azért kevesen kockáztatják.

Most azonban mégis valami ilyesmi történt. A kozbeszerzes.hu oldalán lehetett nyomon követni, hogy részben a Cordict Kft. adott be ilyen kérelmet. Ez azért volt meglepő, mert a Panácz István főtulajdonában álló két főt foglalkoztató cég jó kormányzati kapcsolatokkal rendelkezik, Panácz korábban annál a Provitalnál dolgozott, amely az állami ranglétrán magasra jutott Homolya Róbert révén lehet ismerős. A cég 2019-ben 191 millió forintos forgalom mellett 154 milliós adózás előtti nyereséget ért el, láthatóan lett volna vesztenivalója a piacszűkítéssel.

Maga Gulyás Gergely is

De ennél is meglepőbb volt a másik „támadó” személye, mert ő maga Gulyás Gergely miniszter volt, aki a Miniszterelnökség nevében támadta meg a KEF-es tanácsadói eljárást a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt (erre miniszterként a közbeszerzési törvényben biztosított joga van).

Korábbi cikkünkben mi is ezt írtuk:

„most, a közbeszerzési reformnak – talán meglepő módon – még a Fideszen, például a Miniszterelnökségen belül is komoly kritikusai vannak.”

A NER-ben az nagyon nem jellemző, hogy két kormányzati szerv ne egymás között, a színfalak mögött rendezze le a nézeteltérését. Ha olyan döntés született volna magasabb szinten, hogy elengedik, a sokféle jogi szempontból is sántító kiírást, akkor csendben visszavonhatták volna a kiírást, de így a közvélemény előtt is plasztikusabbá vált a bozótharc.

Itt és itt olvashatók hivatalosan a megtámadások, igaz csak a beadás paraméterei, mert sajnos a tartalom a közvélemény számára nem publikus. Mi azt hallottuk, hogy a fő kifogás a verseny érthetetlen korlátozása volt.

Majd a visszavonás

Csütörtök délelőtt aztán az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben (EKR) már meg is jelent a kiírás visszavonása.

Arról, hogy mi történhetett, többféle elgondolást hallottunk. Állítólag a KEF gyenge minőségű pályázatát író szereplők körében nem lesz személyi konzekvenciája a malőrnek. Gulyás Gergely ugyanakkor maga is jogász, biztos, hogy nem tudott azonosulni az üggyel. Állítólag ügyvédek (vélhetően a kamara nevében) is jelezték, hogy rosszul volt kiírva a tender a jogi feladatok tekintetében, a Közbeszerzési Tanácsadók Országos Szövetsége (KÖSZ) is járt benn a Miniszterelnökségen, igaz nekik semmit nem mondtak akkor még a visszatapsolásról..

Ma már azok sem nagyon akarják ezt az egész cirkuszt, akik nyerhettek volna, beindult a „mi ott sem voltunk” mentalitás.

Volt, aki úgy fogalmazott, hogy a kormány felismerte, hogy az uniós pénzek lehívása most tényleg fontos, nem lehet most bizalmi alapon felbolygatni a viszonyokat, eleve rosszul nézett ki a pandémia idején kiírt 45 milliárdos tanácsadói szerződés, még olyan magas rangú politikusról is hallottunk, aki deklarálta, hogy hozzá, az ő irodájába a lábukat nem tehetik be azok, akikkel dolgoznia kellett volna a jövőben a közbeszerzéseken.

A törvény még él

Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy a veszély megmaradt, a törvény, ami ezt a kiírást megalapozta, még él. A szakma most abban reménykedik, hogy nem az fog történni, hogy hamarosan, kicsit kevesebb szakmai szarvashibával újra nekifutnak.

Ha lesz új pályázat, a szakma abban bízik az egész ország érdekében

  • a kiírás nem lesz bántóan versenyszűkítő, a sok hazai kkv-nek is marad szerepe a piacon,
  • a pályázati feltételek nem úgy lesznek megfogalmazva, hogy csak azok nyerhetnek, akiket az elmúlt három évben is agyontömött munkával a kormány,
  • ha lesznek nyertesek, akkor ők nem irreális kötbérfeltételekkel és bántóan alacsony díjazás mellett „toboroznak” majd alvállalkozókat.

Ha ugyanis tényleg jól szeretnénk teljesíteni a most megnyíló új uniós források lehívásában, akkor most nagyon nagy hiba lenne a jó közbeszerzési szakembereket elkedvetleníteni és elhessegetni a piacról. Gulyás Gergely ezt mintha most felismerte volna és több politikustársa is támogatja, de az ellenlobbiban, a központosítók között is nagyon befolyásos politikusok vannak.