Vizsgálatot indít a BKV a buszbeszerzéseken részt vevő, offshore-hátterű cég miatt
2020. november 20. – 14:31
frissítve
Offshore-hátterű cég nem indulhat közbeszerzésen, vizsgálatot indít a BKV Felügyelőbizottsága – közölte a Főpolgármesteri Hivatal.
A BKV használt buszok bérlését célzó közbeszerzési eljárásán nyertes offshore-hátterű cégről szerdán az Mfor közölt cikket, amelyet a Telex is szemlézett.
Az eljárást még a járvány első hullámának idején bonyolították le, de az eredmény csak a napokban derült ki. A sajtóhírekre reagálva Tüttő Kata főpolgármester-helyettes felkérte a BKV Felügyelőbizottságát, hogy a közbeszerzési eljárás szabályszerűségét soron kívül vizsgálják meg. A felügyelőbizottságban valamennyi közgyűlési frakció delegáltja jelen van.
Offshore-hátterű cégek ne adhassanak be ajánlatot
A főpolgármester megelégedéssel vette tudomásul Bolla Tibornak, a BKV vezérigazgatójának azt a tájékoztatását, hogy az autóbuszbérlés teljes átláthatósága érdekében a közbeszerzés dokumentációját – a GDPR-rendeletnek való megfelelést célzó áttekintés után, néhány napon belül – a BKV honlapján nyilvánosságra hozza.
Karácsony Gergely felhívta a fővárosi önkormányzat tulajdonában álló gazdasági társaságokat, hogy – a hatályos jogszabályoknál szigorúbb mércét érvényesítve – a közbeszerzéseiket úgy írják ki, hogy offshore-hátterű cégek egyáltalán ne adhassanak be ajánlatot.
Ciprusra vezető szálak
A Budapesti Közlekedési Zrt. még áprilisban írt ki közbeszerzési eljárást használt, alacsonypadlós, dízel csuklós buszok bérlésére. A kiírás szerint 6 darab, legfeljebb 12 éves, légkondicionált buszt keresett 12 hónapra a BKV. A tendert a budapesti CR-Facilities Vagyongazdálkodó Zrt. nyerte, a bérleti szerződés összértéke nettó 342 millió forint – írja a lap.
A CR-Facilities Zrt. nagyon fiatal cég, idén május 11-én alapították, hét nappal azelőtt, hogy lejárt volna a BKV tenderének ajánlattételi határideje. Ezt a céget három másik társaság alapította, köztük a budapesti székhelyű Cratis Ingatlanbefektető Zrt. Ennek a vállalkozásnak a tulajdonosa pedig egy ciprusi székhellyel bíró offshore cég, az Agrina Holdings.
Ennél a cégnél a ciprusi tisztségviselők mellett három magyar személy neve tűnik fel: Sasinszki Ágnesé, Temesvári Gáboré, valamint Jákó János Dezsőé. Sasinszki Ágnes és Temesvári Gábor Leisztinger Tamás cégbirodalmához szorosan kötődő személyek – írta az Mfor.
Frissítés: A BKV pénteken este az MTI-hez eljuttatott közleményben reagált. Ebben azt írták, hogy „a BKV Zrt. maradéktalanul betartja a közbeszerzési törvény előírásait, az ajánlatkéréseit, beszerzéseit transzparens módon, a törvények betartásával, a legszigorúbb szabályok szerint végezte és végzi. A közbeszerzés dokumentációját a GDPR szabályozásnak is megfelelve néhány napon belül a társaság honlapján pedig elérhetővé teszik”.
A dízelüzemű, használt alacsonypadlós csuklós autóbuszok bérlésére uniós, nyílt közbeszerzési eljárást folytattak le, melyre május 25-éig három ajánlattevő jelentkezett. Az INFINITOURS Kft. nem adott be szakmai ajánlatot, a két másik jelentkező, a CR-Facilities Zrt. és a Truck-Trailer&Parts Kft. ajánlatát érvényesnek minősítette a bizottság.
A kedvezőbb ajánlatot a CR-Facilities Zrt. tette, ahol a bérleti díj járművenként havonta 1 190 000 forint volt, szemben a Truck-Trailer&Parts Kft. ajánlatával, amely 1 290 000 forintos ajánlatot adott, ezért a kedvezőbb ajánlatot adó céggel szerződtek október 30-án.