Minden százezer fotó között kell lennie egy remekműnek

2022. június 4. – 23:56

Minden százezer fotó között kell lennie egy remekműnek
Fotó: Hórusz Archívum / Kardos Sándor

Másolás

Vágólapra másolva

Mindenki emlékezhet arra, amikor gyerekkorában kavicsokat gyűjt a vízparton, a hibákra, a különleges részletekre megy rá, azok alapján választ. Az ember mindig szelektál. A rossz magot megkülönböztetni a jótól létkérdés a gyűjtögetés során. A haszontalannak tűnő dolgokkal is megtesszük ugyanezt. Például a szemétbe dobott fényképekkel.

Kardos Sándor Kossuth-díjas operatőr, a Hórusz Archívum tulajdonosa szerint minden százezer véletlenszerűen felbukkanó kép között kell hogy legyen egy, a világ legnagyobb fotográfiáihoz, akár egy André Kertész-fotóhoz is fogható remekmű. A példa kedvéért nézzünk meg most tizenegy olyan képet, amelyek esetében a tüzetesebb vizsgálat közben a kép jelentése módosul.

Kardos Sándor legutóbb arra kért, hogy a képek jelentésének rétegeiben igen jól közlekedő Forgács Péter filmes-képzőművész archivistával nézzünk meg néhány fotót az archívumából. Azok, akik rendszeresen követik a hóruszos cikkeket, találkoztak már a nevével. Forgács Péter szintén amatőr fotókat gyűjt az amatőr filmek mellett, de még rengeteg mást is csinál. 2015-ben a Capa Központ Jelentés című hármas kiállításán egyéni bemutatója a Jelentéstulajdonítás címet kapta. A tizenegy kép fölött most vele beszélgettünk.

Hiba, ami nincs is

Nemrég külön cikket írtunk arról, amikor egy szétmállott fénykép is gerjeszthet katarzist. Ha máshonnan nézzük, a hiba lehet olyan is, ami az esztétikai gyönyörön túlmutat. Valami fura bizsergető módon tágítja az érzékelésünk határait a kép kapcsán, miközben pontosan tudjuk, hogy elvileg minden korszaknak megvannak az ikonikus szabályai, tudnunk kéne, hogy mi a szép, és mi nem.

Forgács egy példával világítja meg, hogy alapból hajlamosak vagyunk a jó értelemben vett elfogultságra. Amikor belépünk egy középkori, kora középkori templomba, és megállunk egy kopott freskó előtt, az eredeti képet már nem látjuk, viszont az idő nyomait a kép részeként értelmezzük, annak tekintjük. Ha megfordítjuk, hasonló a probléma a rekonstruált antik görög szobrokkal. A festett márvány túl díszes, már-már giccses lesz, az antik szobor a mi szemünkben már csak fehéren szép. Szerencsére a częstochowai Fekete Madonnát se akarja senki sem megtisztítani.

A hibákból is mintát kell venni

A privátfotóknál a kultúrantropológiai és a művészeti szempontok gyakran teljesen egybeesnek és mindig ezek lesznek a legérdekesebb pillanatok. A Hórusz Archívum képei már nagyon messzire kerültek a fotográfiától, csak anyagukban tekinthetők fényképeknek, egyértelmű, hogy ezeket a látványokat képzőművészeti szempontok alapján érdemes megközelítenünk.

A privátfotó első hazai nagy fordulata 1982-ben volt, tudhatóan Kardos Sándor gyűjteménye, a Hórusz Archívum is inspirálta. Ekkor hozza létre Forgács Péter és Bán András a Privát Fotó és Film Archívumot, később, 1990-ben, alapítványt. A művész és az esztéta már hivatalosan kutathatja a Főfotó képeit, a gyűjtemény később az OSA-ba kerül, itt találkozik vele Tamási Miklós, a Fortepan főkurátora is. Valójában eddig az utolsó nagy fordulat a privátfotóban a Fortepan, de ez a gyűjtemény már nem csak privátfotókat tartalmaz, érdeklődése sokkal kiterjedtebb, viszont benne a privátfotó kulturális és művészeti hatásai tulajdonképpen a mai napig tartanak.

A felsorolt gyűjteményeket nézve a csábítás és a tanulság elkerülhetetlen: várostörténeti, szociológiai, kultúrantropológiai szempontok alapján mindenből mintát kell venni, így a hibákból is. Az eredmény lehet csak a művészek, az esztéták és a filozófusok játszótere, de népszerűségük időről időre azért kinyúlik ebből a körből.

Fotó: Hórusz Archívum / Kardos Sándor
Fotó: Hórusz Archívum / Kardos Sándor

Ez a borítókép esztétikájában teljesen hasonlóan működik, mint amit a templomi szentképek, ikonok kapcsán említettünk a cikk elején. A borítókép hibájához viszont már valós fizikai sérülést, bőrhibát is kapcsolunk.

Fotó: Hórusz Archívum / Kardos Sándor
Fotó: Hórusz Archívum / Kardos Sándor

A síelő szellemképszerűsége miatt ez a fotó tökéletesen illik a művészi dimenzióba, bárki láthatja így, aki ezt megengedi magának.

Fotó: Hórusz Archívum / Kardos Sándor
Fotó: Hórusz Archívum / Kardos Sándor

Az otthagyott táskáról egészen biztosan nem szándékosan készült kép. Talán a következő, már tudatos fotóra való felkészülés pillanatát rögzíti teljesen véletlenül, és ez a fénykép ettől a feltételezéstől a legizgalmasabb.

Fotó: Hórusz Archívum / Kardos Sándor
Fotó: Hórusz Archívum / Kardos Sándor

Ennél a disznóvágásnál megkerülhetetlen a fotó szociografikus értéke. Mindennek megfelel, aminek a reprezentatív szándékú képkészítésnek meg kell felelnie, csak éppen rossz minőségben maradt ránk. Képesek vagyunk-e leragadni a felszínes esztétikánál, ha Degas balerináiról tudjuk, hogy valójában kiszolgáltatott szexmunkások?

Fotó: Hórusz Archívum / Kardos Sándor
Fotó: Hórusz Archívum / Kardos Sándor

Egy amatőr családi fotónak tűnő képet könnyen hasonlíthatunk egy olasz neorealista film megállított jelenetéhez. Pedig ez nem egy megrendezett fotó. Emlékképnek készült, csak valahogy úgy sikerült, hogy a szereplői végül nem viselkednek egy emlékképhez méltón. A rögzítés időben félrecsúszott, a pillanathoz méltó komolyság helyébe a szereplők furcsa, groteszk összjátéka került.

Fotó: Hórusz Archívum / Kardos Sándor
Fotó: Hórusz Archívum / Kardos Sándor

A biciklistás fénykép ebben az állapotában egy sokkal sűrűbb kép lesz, mint amilyen lehetett. Nemcsak a mutatvány van rajta, hanem az életlenség, a szemcsézettség, a feketeség, amiből előtör a kerékpár, az eredeti könnyedséget súlyossá teszi.

Fotó: Hórusz Archívum / Kardos Sándor
Fotó: Hórusz Archívum / Kardos Sándor

Ez a portré viszont egy klasszikus holland portréfestészeti megoldás. Tökéletes önreprezentáció, a szándékoltan szellemes beállításban a fotós és modellje teljesen önazonos.

Fotó: Hórusz Archívum / Kardos Sándor
Fotó: Hórusz Archívum / Kardos Sándor

A karácsonyi képet valószínűleg kidobták volna, ez egy rosszul sikerült kép a családi fotóalbum számára. Készítésének ideje meghatározható a ruházat alapján, de fotográfiai értéke a múzeum számára sincs, csak a művészet számára létezik.

Fotó: Hórusz Archívum / Kardos Sándor
Fotó: Hórusz Archívum / Kardos Sándor

A rohadó emulzió alatti katonák fényképére, különösen a középső alak fejére akár egy Rorschach-teszt asszociatív hálóját is húzhatjuk.

Fotó: Hórusz Archívum / Kardos Sándor
Fotó: Hórusz Archívum / Kardos Sándor

Talán csak a pusztítás képei maradnak teljesen félreérthetetlenek a történelmi koroktól függetlenül. A gólyák visszajöttek, de semmi sem az, ami volt. Nézzük a képet, és nem értjük a napfényt, mert ugyanez a napfény süt mindig, még akkor is, amikor alatta embereket ölnek.

Kedvenceink