„Nézd, de szép vagy ezen a képen!”

2021. február 20. – 19:12

„Nézd, de szép vagy ezen a képen!”
Nemes Anna- rendező / Nagy Zágon – operatőr / Film still © ELF Pictures

Másolás

Vágólapra másolva

„Elég hosszú történet ez, hogyan keveredtem ide lomtalanított Schwarzenegger memoárral és testképzavarral. Mindig is vonzott az extremitás, illetve ha nem is volt a közelemben testépítéssel foglalkozó ember, én magamat mindig is Dwayne D. Johnsonnak képzeltem. Schwarzenegger Utam a csúcsra című könyve nagyon őszinte olvasmány volt, ami a szélsőségekre hívta föl a figyelmem. Főleg a pszichés határfeszegetésre. Miután megfestettem magamat az általam elképzelt testtel, megnéztem mindenféle anyagot a neten női testépítőkről. A legtöbb fotó nem volt túl érdekes számomra, mert mesterségesek voltak a nagy vakukkal, barnítóval, vigyorral.

Azonban volt egy, amin a nő a fürdőszobájában csak úgy magának pózolt a tükörben. Ott volt az intim terében, a szappanjai, fültisztító pálcikái között, és nem mosolygott, hanem kritikusan mustrálta önmagát. Elkezdett foglalkoztatni, hogy vajon milyenek a mindennapjai egy testépítőnőnek”

– írta a Telexnek Nemes Anna, a Szép szörny című dokumentumfilm és a Jámbor szörnyeteg című nagyjátékfilm rendezője arról, hogyan került rá a radarjára a téma, amellyel művészként most már tíz éve foglalkozik.


Nemes Anna a Magyar Képzőművészeti Egyetemen festőként végzett, később Pécsen posztgraduális képzésen művészetterapeuta képesítést szerzett. A női testépítéshez is festőként közelített eleinte: portrékat festett akvarellel. Kezdetben nem gondolkozott filmben. „Nagyon lassan őrölnek a malmok nálam, kellett hét év, mire egy ilyen nagy projektbe bele mertem fogni” – magyarázta, miért 2017-ben készítette el végül a Szép szörny című dokumentumfilm tervét. A film most poszt-produkciós fázisban van. A járvány némileg ezt a munkát is lassította, de a terv szerint tavasszal befejeződik a vágás, és nyárra teljesen elkészülhet a Szép szörny.


A festmények és a dokumentumfilm, amelyből itt képkockákat mutatunk, Nemes Anna szerint szervesen kiegészítik egymást: nem így csinált volna filmet, ha nem festőként végzett volna. „A dilettantizmusom merésszé tett: nem nyomasztottak szabályok és megfelelési kényszer, mivel nem volt viszonyítási alapom” – írta.

Szöveg: Janecskó Kata; Képszerkesztő: Barakonyi Szabolcs