Kimi Räikkönen annyira sikeres volt, hogy hajszál híján csődbe vitte az F1-csapatot, aminél versenyzett

2023. november 27. – 04:56

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

A sportban a siker és a kudarc többnyire egymás ellentétei, bizonyos, ritka esetben viszont kéz a kézben járnak. Így volt a 2013-as Forma–1-es szezonban is, amikor Kimi Räikkönen annyira sikeres volt, hogy az kis híján kudarcot, pontosabban anyagi csődöt jelentett csapata, a Lotus számára. Pedig az F1-csapatok általában örülnek annak, ha egy pilótájuk minél jobb eredményeket ér el, tíz éve a Lotusnál ez viszont nem várt bonyodalmakat hozott.

Räikkönen 2009 után elhagyta az F1-et, hogy előbb ralizással, majd NASCAR-versenyzéssel töltse az idejét, 2011 végére viszont több csapattal is elkezdett egyezkedni a visszatérésről. Végül a Lotusszal állapodtak meg, amely a Red Bull által dominált korszakban nem sokat várt magától és 2012-től: a csapat 2011-ben még Renault néven induló csapata 73 ponttal az ötödik helyen zárt, a szezon első két futamán megszerzett két harmadik hely volt a szezon fénypontja. Így nyugodt szívvel mondtak igent Räikkönen kérésére, miszerint az alap 8 millió eurós fizetésén felül minden egyes megszerzett világbajnoki pont után 50 ezer eurós (mai árfolyamon 19 millió forintos) bónuszt fizetnek neki.

A Lotus viszont a vártnál sokkal jobb autót épített a 2012-es szezonra, amivel Räikkönen már az idény negyedik futamán dobogós lett (ráadásul az újonc csapattárs, Romain Grosjean is dobogós lett vele együtt), és a szezon végéig további hat dobogós helyet szerzett, közte egy futamgyőzelemmel az Abu-dzabi Nagydíjon. Ezzel Räikkönen összesen 207 ponttal zárt, ami már az első évben komoly, több mint 18 millió eurós anyagi terhet jelentett a Lotusnak, csak bónuszokban nézve több mint 10 milliót.

A bónusz létezése persze titok volt ekkor még, ahogy az is, hogy azt is beleírták Räikkönen szerződésébe, hogy csak akkor fizet neki a csapat, ha megérkezik az általa ígért nagyjából 20 milliós szponzori támogatás. Ez viszont késett, úgyhogy a csapat inkább az alkalmazottakra, a számlákra és a versenyautó fejlesztésére költötte azt a pénzt, ami máshonnan beérkezett. Úgy voltak vele, hogy a legtöbb emberüknek a megélhetést biztosítja, ha beérkezik a fizetésük, Räikkönen pedig már úgyis multimilliomos, neki később is ráér az utalás.

Az utalást pedig elég sokáig húzták, közben viszont Räikkönen lendülete nem csökkent, 2012 után 2013-ban is a vártnál jobban teljesített a Lotusszal, kapásból futamgyőzelemmel kezdett az Ausztrál Nagydíjon. A két szezon végére 390 pontot szedett össze, ami csak bónuszban 19,5 millió eurót jelentett a csapatnak kiadási oldalon – tegyük hozzá újfent, hogy a két év alatt összesen 16 millió volt Räikkönen alapfizetése.

Kimi Räikkönen futamgyőzelemmel indította a 2013-as F1-szezont – Fotó: William West / AFP
Kimi Räikkönen futamgyőzelemmel indította a 2013-as F1-szezont – Fotó: William West / AFP

A pilóta és az istálló viszonya a 2013-as szezon végére mérgesedett el igazán, Räikkönen egy ideig bojkottal is fenyegetőzött – végül ebből nem lett semmi, igaz, az egészségét szem előtt tartva idény közben műttette meg a hátát, így lemaradt a szezon két utolsó versenyéről. Pedig kifejezetten jól állt a bajokságban, még úgy is, hogy kiesett az abu-dzabi versenyen, a pontverseny harmadik helyén állt – Vettel 347 ponttal vezetett, Fernando Alonso 217-tel követte, majd Räikkönen jött 183-mal. Itt döntött a műtét mellett, így végül csak az ötödik helyen fejezte be a szezont.

Ekkorra egyébként már nem csak a műtét ügyében született döntés, hanem abban is, hogy Räikkönen 2014-ben visszatér a Ferrarihoz, az év végére pedig végül a Lotus is rendezte a tartozását felé.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!