Blake Lively és Ryan Reynolds bemutatja: Az önreklámfilm
2024. augusztus 19. – 14:09
Hollywoodban lassan minden magára valamit adó celeb piacra dobott már valamit, ebből a trendből pedig nem maradhatott ki az álomgyár egyik legfelkapottabb sztárházaspárja, Blake Lively és Ryan Reynolds sem, akik évek óta építgetik a termékbirodalmukat. Ezeknek a termékeknek a promóciójához pedig előszeretettel használják fel a filmjeiket is. Ez eddig kimerült a nézők torkán letuszkolt termékelhelyezésekben, ami az olyan vígjátékokban, mint a Deadpool csak mérsékelten zavaró, Lively azonban az elmúlt hetekben sok embernél kivágta a biztosítékot azzal, hogy a párkapcsolaton belüli erőszakról szóló filmjét látványosan limonádé romkomként akarja eladni, hogy beleférjen a film sajtókörútjába a saját ital- és hajápolási termékcsaládjának reklámozása is. Hogy lépi át a házaspár a film és a marketing határait és kinek a javát szolgálja ez?
Magyarországon augusztus 15-én mutatták be Blake Lively új filmjét, a Velünk véget ért (It Ends with Us). A film – aminek Lively nemcsak főszereplője, de producere is – Colleen Hoover 2016-ban megjelent regénye alapján készült. A szerzőt részben az édesanyja és édesapja közötti kapcsolat inspirálta, amikor megírta Lily Bloom történetét, a könyv hatalmas siker lett, több millió példányban kelt el és húsz nyelvre fordították le, idő kérdése volt csak, hogy mikor készül belőle film. A lehetőségre Justin Baldoni színész-rendező csapott le, aki 2020-ban vette fel a kapcsolatot az írónővel. Hoover áldását adta a projektre és a rendezővel szorosan együttműködve dolgozott a film fejlesztésén.
A könyv és a film spoileres összefoglalója következik: Lily Bloom szülei bántalmazó kapcsolatban éltek, amit azonban az anyja egész életében titkolt, és kitartott a férje mellett annak haláláig. Apja temetése után Lily Bostonba költözik, virágboltot nyit és találkozik a sármos idegsebéssszel, Ryle Kincaiddel. Akiről aztán kiderül, hogy szintén bántalmazó, Lily pedig csak a kislányuk születése után képes meghozni a döntést, hogy ahhoz, hogy kitörjön a generációs erőszakspirálból, el kell hagynia a férfit. A filmről írt kritikánkat itt tudja elolvasni.
Justin Baldoni korábban olyan projekteken dolgozott, mint a Rebel with a Cause: The Sam Simon Story című dokumentumfilm és a My Last Days című televíziós sorozat – előbbi egy rákkal küzdő állatvédelmi aktivista életét követte, utóbbi gyógyíthatatlan betegségben szenvedők utolsó napjait örökítette meg. 2019-ben lett ismertebb a neve, miután megrendezte a Két lépés távolság (Two feet apart) című romantikus drámát, ami két cisztás fibrózisban szenvedő tinédzser egymásra találásáról szólt, 2020-ban pedig a 2013-ban, 18 évesen meghalt rákos zenész, Zach Sobiech életéről rendezett filmet a Disney-nek Clouds címmel.
Baldonitól nem áll messze a romantikus műfaj és az olyan tabu témák keverése, mint a gyógyíthatatlan betegség és a rák, ebbe a sorba jól illeszkedik a romantikus történetbe csomagolt, párkapcsolaton belüli erőszakról szóló Velünk véget ér. A film 2022-ben kezdett körvonalazódni, Baldoni akkor jelentette be, hogy Lily Bloom szerepét Blake Lively kapta, ő maga pedig a rendezés mellett – elmondása szerint Hoover javaslatára – Ryle Kincaidet is eljátssza majd.
Minden adott volt, hogy a Velünk véget ér az idei nyár egyik slágerfilmje legyen, a bemutató körüli botrány azonban könnyen rányomhatja a bélyegét a filmre, ami végső soron az üzenetének árt a legtöbbet.
Mi történt? A közösségi médiában hetek óta keringenek összeesküvés-elméletek a rendező és Lively között kibontakozó konfliktusról, amiről a felek ugyan nyilvánosan egyáltalán nem beszélnek, a fagyos hangulatot azért több dolog is jelzi:
- Baldoni egyáltalán nem mutatkozik együtt a szereplőgárdával a film promóciós eseményein;
- Blake Lively mellett a filmben Kincaid testvérét alakító Jenny Slate is látványosan kerüli az interjúkban, hogy kimondja a rendező nevét;
- Bár Baldoni mindkét színésznőt és a szerzőt is követi az Instagramon, ők ezt nem viszonozzák;
- A jelek szerint Baldoni és a film producereként is tevékenykedő Lively homlokegyenest eltérő stratégiával ugrott bele a film marketingkampányába.
Előbbiek csak pletykák szintjén és a botrányra éhes közösségi média spekulátorai számára lehetnek érdekesek, utóbbit viszont érdemes alaposabban megvizsgálni annak tükrében, hogy Blake Lively és férje, Ryan Reynolds az utóbbi években nagy hangsúlyt fektet a filmezés mellett a saját termékbirodalmuk építgetésére, ami egyre jobban összefonódik a színészi-produceri ténykedésükkel is.
Ryan Reynolds és Blake Lively, a Brand
Egyáltalán nem egyedülálló jelenség Hollywoodban, hogy egy híresség piacra dob valamilyen terméket, hogy keressen vele egy kis mellékest. Mára elárasztották a boltok polcait a különböző sztárok és influenszerek által „kreált” illatszerek, kozmetikai termékek, ruhák és italok. A Reynolds–Lively házaspár sem veti meg a több lábon állást.
A párról azért sem érdemes külön-külön beszélni, mert ők maguk is sokat tettek azért, hogy mindenki rájuk asszociáljon, ha azt hallja, „hollywoodi álompár”. Lively és Reynolds 2010-ben találkozott egymással a Zöld Lámpás (Green Lantern) forgatásán, nem sokkal azelőtt, hogy Reynolds két év házasság után elvált Scarlett Johanssontól. A film bemutatója után randizni kezdtek, és egy évvel később össze is házasodtak. Reynolds akkor 36, Lively 25 éves volt. A pár hamar a bulvárlapok és a közösségi média kedvence lett, nemcsak azért, mert külsőre is tökéletesen passzoltak egymáshoz, hanem azért is, mert Reynolds Lively személyében a humorban is párjára akadt, a pár hamar arról lett ismert, hogy előszeretettel cukkolják egymást a közösségi médiás felületeiken. Azóta négy gyerekük született, Reynolds és Lively is gyakran beszélnek arról, hogy a családjuk a legfontosabb számukra, ezért is döntöttek úgy, hogy soha nem forgatnak egyszerre. A vállalkozásaik tekintetében viszont nincs ilyen szabály, mindketten több vasat tartanak a tűzben, és együtt kifejezetten sikeresnek mondható bizniszeket építettek fel az elmúlt években.
Reynolds 2018-ban szerzett érdekeltséget az amerikai Aviation Gin italmárkában, Lively 2021-ben indította be saját alkoholmentes tonikokat forgalmazó vállalkozását, a Betty Buzzt, 2023-ban pedig a tonikok alkoholos verzióit forgalmazó Betty Booze-t. A színésznő egyébként 2014-ben próbálkozott egy Gwyneth Paltrow-féle Goop mintájára létrehozott életvitel-tanácsadó és kézműves termékeket forgalmazó weboldallal is, de az hamar bedőlt.
Reynolds Rob McElhenney színésszel együtt 2020-ban vásárolta meg a brit Wrexham fociklubot, aminek 2021-ben az Aviation Gin, 2023-ban pedig a Betty Buzz is a szponzora lett.
Ha maga nem is lépett pályára, a színész az elmúlt években szinte sportot űzött abból, hogy az Aviation Gint minél több filmjébe tuszkolja bele: a könnyen azonosítható üveg feltűnik a Six Underground – Hatan az alvilágból című akcióvígjátékban, a Sokkal több mint testőr 2-ben (Hitman’s Wife’s Bodyguard), a Free Guy-ban, és a Különösen veszélyes bűnözőkben (Red Notice). De feltűnik egy üveg Aviation Gin Blake Lively 2018-as filmjében, az Egy kis szívességben (A Simple Favor) is.
Az, hogy Reynolds mennyire nem idegenkedik a filmek reklámfelületként való kiaknázásától, jól jelzi, hogy a szintén idén nyáron bemutatott Deadpool és Rozsomák (amelynek Reynolds főszereplője és producere is) cselekményének egy komoly része tulajdonképpen egy szélesvászonra vetített autóreklám. Ahogy kritikánkban fogalmaztunk, „a nyamvadt Honda Odyssey konkrétan fontosabb szerepet kap a filmben, mint bárki más a két főhősön kívül. Egy komplett harcjelenetet is ahhoz igazítottak, hogy kívülről-belülről megismerjük ezt a rettentően fontos járművet, és ezen kívül is állandóan visszatérő elem, hogy mi a viszonya Deadpoolnak a Honda Odysseyhez”. De a filmben egy rövid cameo erejéig feltűnnek a Wrexham játékosai is.
Reynolds egyébként is arról ismert, hogy szereti lebontani a negyedik falat a filmjeiben, és a jelek szerint egyáltalán nem zavarja, ha a néző nem az általa játszott karakterként, hanem Ryan Reynoldsként látja őt a képernyőn, ami a Deadpool-érában már kifejezetten a Ryan Reynolds-brand része. Ahogy az is, hogy Ryan Reynoldsként a filmvásznon is csak Aviation Gint iszik.
Blake Lively a 2007 és 2012 között futó Gossip Girl – A pletykafészek című sorozattal robbant be a köztudatba, a televíziós sikert azonban nehezen fordította át kiemelkedő filmes karrierré. A Zöld Lámpás például hatalmas bukás lett. Ezt olyan filmek követték, mint az Adaline varászlatos élete (The Age of Adaline), A zátony (The Shallows) és az Egy kis szívesség, amik ugyan kasszasikerek lettek, de a kritikai elismerés elkerülte őket. Lively az elmúlt években alig szerepelt filmekben, elsősorban a Reynolds-zal közös gyerekeik nevelésére és a saját márkáira koncentrált. 2020 után hosszú szünetet tartott, 2024-ben viszont több projektben tért vissza: a hangját kölcsönözte egy karakternek a férje főszereplésével készült Képzeletbeli barátokban (If) és a Deadpool és Rozsomákban is, a Velünk véget érrel pedig producerként is bemutatkozott.
Ebben a filmben ugyan (az eddigi hírek szerint) nem kortyolgat Lily Bloomként Betty Buzzt, nem véletlen azonban, hogy a film bemutatójához igazítva rántotta le a leplet új hajápolási termékcsaládjáról, a Blake Brownról.
Lively dús, hullámos, szőke haja a Gossip Girl óta elválaszthatatlan része a színésznőről kialakított képnek, Lily Bloomként pedig zilált tincsekben aláhulló vörös hajkoronát villanthatott meg a filmvásznon, ami az eddig csak a regényből ismert karakter fontos attribútuma.
A film promóciós kampányát elnézve azonban kétségessé válik, hogy ez a hajkorona milyen célt szolgál a filmben: Lily Bloom karakterének autentikusságát, vagy Blake Lively hajápolási termékeinek marketingjét.
Lively a film augusztusi bemutatója előtti sajtókörút kellős közepén, a hónap elején jelentette be, hogy már elérhetőek a boltokban és a webshopban a Blake Brown termékei – az online készleteket szinte azonnal el is kapkodták.
És ez csak egy része annak a kampánynak, amiben összeér a Velünk véget ér és a Blake Lively-brand promóciója, és ami alapján egyelőre nehéz eldönteni, hogy ez kinek a javát szolgálja jobban: a filmét vagy a színésznőjét. Vagy egyikükét sem.
Lily Bloom szereti a virágokat, a finom koktélokat, az ápolt hajat… és az erőszakos férfiakat
Betty Blooms – ezzel a névvel nyitott pop-up boltot New Yorkban Blake Lively augusztus 3-án. „Friss virágok és szénsavas üdítők” – hirdette az üzlet előtt elhelyezett felirat, a megnyitón a pink virágos szettbe öltözött Blake Lively Betty Buzz üvegekbe helyezett virágcsokrokat, „a Velünk véget ér által inspirált koktélokat” és azok receptjeit osztogatta. Az összetevők: Betty Buzz tonikok és Aviation Gin – ezek a receptek a The New York Times szerint a film újságíróknak kiküldött promóciós e-mailjében is szerepeltek.
Lively az elmúlt hetekben látványosan összeolvasztotta a saját brandjét Lily Bloom karakterével. Ehhez a felszínen minden adott is. Bloom életfilozófiája rímel Lively 2014-es, tiszavirág életű weboldala, a Preserve profiljára. Lively tökéletes hajkoronája pont annyira fontos része a színésznő imidzsének, mint Blooménak. A film egy pontján (és az előzetesében is) felcsendül Taylor Swift My Tears Ricochet című száma, amiről csak annak nem jut eszébe, hogy a popsztár Lively legjobb barátnője, aki az elmúlt hónapokat egy kő alatt töltötte. Lively a film promóciós eseményein, az interjúkon és a premiereken is bevetette a method dressinget, látványos, színes, virágos ruhakölteményekbe bújt, amivel minden bizonnyal Lily Bloom virágok iránti szeretetére akart utalni. Ez sem áll távol Lively személyes stílusától (a színésznő híres arról, hogy nem dolgozik együtt stylisttal), ami ráadásul a filmbe is begyűrűzik: a színésznő több interjúban is beszélt arról, hogy részt vett Lily Bloom ruhatárának tervezésében, sőt, a személyes holmijait is kölcsönadta a produkciónak, így több jelenetben a saját ruháit viseli Lily Bloomként.
A gond csak az, hogy Lily Bloom karakterének története nem csupa móka és kacagás, és így végső soron a virágokba borított Blake Lively is karakteridegennek hat a vörös szőnyegen.
Ennél azonban sokkal jobban kiakasztotta a regény rajongótáborát – a Velünk véget érhez hasonló romantikus regények rajongói általában rettenetesen szigorúan viszonyulnak a kedvenc könyveiket adaptálni merészelőkhöz – azzal, hogy a filmet promotáló interjúkban is csak szőrmentén említi a könyv sötétebb oldalát, és szinte egyáltalán nem beszél arról, hogy Lily Bloom romantikus történetének része egy abuzív kapcsolatból való menekülés is.
Ehelyett virágcsokrokat készít, felveszi Britney Spears ikonikus Versace-ruháját, és arról beszél, hogy a film egyik ikonikus jelenetét valójában a férje, Ryan Reynolds írta – akinek papíron semmi köze nincs a produkcióhoz. Ezzel kapcsolatban később Christy Hall, a film forgatókönyvírója is azt nyilatkozta, hogy nem tudott róla, azt hitte, a jelenetet a forgatáson improvizálták a színészek. Reynolds egyébként szintén beszállt a film promójába, készített például egy viccesnek szánt interjút a Lily Bloom fiatalkori szerelmét, Atlas Corrigant alakító Brandon Sklenarral. A videóban Reynolds először Sklenar fenekén élcelődik, aztán felbukkan az anyja, aki megkéri a színészt, hogy legyen Reynolds új apja, aztán jön Hugh Jackman, aki megfenyegeti, hogy ne szórakozzon a legjobb barátja feleségével – a poén persze az, hogy a végére mindhárman Sklenar rajongói lesznek.
Látványos, ahogy a Lively–Reynolds házaspár összekapcsolja a két, egymás után bemutatott filmjük promócióját. A Deadpool és Rozsomák New York-i premierjén Blake Lively Deadpoolnak, legjobb barátnője, Gigi Hadid pedig Rozsomáknak öltözve jelent meg. Lively a Rozsomákot alakító Hugh Jackman oldalán szerepel a szeptemberi Vogue magazinban, Jackman és Reynolds pedig együtt vett részt a Velünk véget ér New York-i bemutatóján.
De ennél mélyebbre is érhetnek az összefonódások, a pletykák szerint ugyanis a forgatás után élesedett ki a konfliktus Lively és a film rendezője és másik producere, Baldoni között, aminek a hatására Lively egy alternatív vágást is rendelt a Deadpool és Rozsomákon és a Lively által rendezett Taylor Swift-videóklipen, az I Bet You Think About Me-n is dolgozó Shane Reidtől. Azt nem tudni, hogy ebből – már ha elkészült – végül mennyi került bele a végleges filmbe, a Velünk véget ér adatlapja szerint mindenesetre Oona Flaherty és Robb Sullivan felelt a vágásért.
Arra, hogy Lively elég sajátos módon reklámozza a párkapcsolaton belüli erőszakról szóló filmjét, a közösségi média megmondóemberein túl a média is felfigyelt, a The New York Times mellett a Rolling Stone magazin is hosszú cikkben elemezte, hogy a Velünk véget ér promóciója bizonyítja, hogy „amikor komoly történetekről van szó, Hollywood még mindig a pénzt választja a tudatosság és a figyelemfelhívás helyett”. A magazin értékelése szerint a stúdió (és a film producereként maga Lively is) a film üzenetének közvetítésénél előbbre valónak tekinti, hogy minél több jegyet adjon el rá, ezért promotálják azt „nyári limonádé romkomként”, ignorálva a családon belüli erőszakra való figyelemfelkeltés üzenetét.
Ebben a stratégiában a jelek szerint nincs egyetértés az alkotók között, a színésznővel szemben a film rendezője, Justin Baldoni sokkal komolyabb hangvételű nyilatkozatokat tesz, a CBS reggeli műsorában például a No More nevű, családon belüli és szexuális erőszak ellen küzdő szervezet kitűzőjét viselte, és arról beszélt, reméli, hogy a film erőt ad majd az abuzív kapcsolatokban élő nőknek, hogy elhagyják a bántalmazójukat, a férfiaknak pedig megtaníthatja, hogy ne azt a kérdést tegyék fel, „miért nem hagyta ott a nő a bántalmazót”, hanem vállalják a felelősséget a saját és más férfiak tetteiért.
Két nappal később ugyanebben a műsorban nyilatkozott Blake Lively és Brandon Sklenar is. A színésznő az interjúban arról beszélt, az fogta meg Lily Bloomban, hogy „egyszerre erős és törékeny, nőies és férfias, szereti a régi és az új, csillogó dolgokat is”, és szerencsések voltak, hogy felhasználhatták a barátnője, Taylor Swift zenéjét a filmben, az ugyanis annak ellenére, hogy „egy nagy nyári film”, valójában kis költségvetésű. A családon belüli erőszak témáját nem hozta szóba, és Sklenar is csak érintőlegesen, az erőszak szót kerülve beszélt azokról a női nézőkről, akik a filmet látva „kitörhetnek a Liliyéhez hasonló szituációból”.
A színésznő egy alkalommal beszélt a film promóciója során a film komolyabb hangvételű üzenetéről, az egyik vetítésen a BBC-nek azt nyilatkozta: „Ez a film a családon belüli erőszakról szól, de ami igazán fontos benne, hogy Lily nem csak egy túlélő és nem csak egy áldozat. Ezek óriási dolgok, de nem csak ezek jelentik az identitását”. Ezt az interjúrészletet a Vanity Fair szerint augusztus 13-án egy Instagram-sztoriban is megosztotta, azt írta mellé, hogy a Velünk véget ér a női tapasztalatokról és a nők sokszínűségéről szól, és mellékelte a The National Domestic Violence Hotline linkjét is.
Az, hogy a kreatív nézeteltéréseken túl milyen konfliktusok vezethettek a film stábja közötti törésig, talán soha nem fog tisztázódni, az mindenesetre sokatmondó, hogy a film amerikai bemutatója után pár nappal (amikor olyan pletykák is elkezdtek terjedni, hogy a rendező a forgatáson testszégyenítő megjegyzéseket tett a negyedik gyereke megszületése után munkába álló színésznőre) Justin Baldoni felbérelte azt a „kríziselhárítóként” ismert PR szakembert, aki Johnny Deppet is képviselte az Amber Hearddel való pereskedése alatt.
Az biztosnak tűnik, hogy ha a filmnek készül folytatása – aminek Hoover It Starts with Us (Velünk kezdődik) című könyve adhatna alapot – abban Baldoni keze nem lesz benne, a rendező egy interjúban azt mondta, azt már Blake Lively rendezhetné meg. Ahogy az is, hogy Lively promóciós kampánya visszaütött, és sokkal több ellenérzést váltott ki az emberekből, mint szimpátiát. Ez a jelek szerint a termékeinek egyelőre egyáltalán nem ártott meg, a színésznő imidzsének viszont nem tehetett jót. Kérdés, hogy Velünk véget ér körüli botrány után a jövőben is ugyanolyan bátran fogja-e önmarketingre használni a filmjeit a Reynolds–Lively házaspár, vagy új utakat keresnek.