Zendaya olyan divatforradalmat csinált a vörös szőnyegen, aminek az utcáig érnek a hullámai
2024. május 4. – 20:22
Bő szárú fekete nadrág, bézs kabát, és egy túlméretezett szürke póló, rajta a felirat: I told ya. Az egyszerűnél is egyszerűbb szett, pár napja mégis képes volt letarolni a fél internetet.
Zendaya nagyjából 15 évvel ezelőtt, alig 14 évesen bukkant fel a szórakoztatóiparban, mostanra pedig eljutott arra a pontra, hogy akkor is divatlapok tucatjai elemzik a megjelenését, amikor egy sima nadrág–póló–kabát kombóban lép az utcára. Hogy lett Zendaya pár év leforgása alatt megkerülhetetlen név a divatvilágban? Hogy hozta divatba a method dressinget, és mit tett hozzá a használtruha-forradalomhoz? És kicsoda Law Roach, aki a színésznővel karöltve kitartóan építgeti azt a brandet, amit Zendayának hívunk?
Egyikük sem ebbe a világba született
Zendaya Coleman hat testvér közül a legfiatalabbként született a kaliforniai Oaklandben 1996-ban. Mindkét szülője tanár végzettségű, de az édesanyja a nyári szünetek alatt az egyik helyi színházban dolgozott egyfajta mindenesként, ahova Zendaya is rendszeresen elkísérte. Hamar be is szippantotta a színház világa, drámatagozatos iskolába járt, táncolni tanult, 12-13 évesen belekóstolt a modellkedésbe is. A szórakoztatóiparba viszont a zenén keresztül érkezett meg, 2010 környékén pedig felfedezte magának a Disney, és onnantól kezdve nem volt megállás, jött egy szólólemez, aztán sorban több sorozat- és filmszerep is.
Mindeközben Chicagóban az ötgyerekes, szerény körülmények között élő családba született Law Roach a nagymamája hatására beleszeretett a turizásba. Fiatalkorától kezdve vadászta a különleges vintage darabokat, amiket egy idő után a kocsija csomagtartójából kezdett el tovább adogatni, aztán megnyitotta kis vintage ruhaboltját is. Ahova egy nap – 2009-ben – váratlan látogató toppant be: az akkor még egyáltalán nem kitaszított rapper és divatmogul, Kanye West. A látogatást a TMZ nevű pletykalap hasábjai rögzítették az utókor számára, de ami ennél is fontosabb, a pillanatnyi hírnevet kihasználva Roach be tudott gyűjteni magának néhány tehetősebb ügyfelet, az egyikük pedig, amikor Los Angelesbe költözött, Roachot is odautaztatta egy-egy bevásárlókörútra. Itt futott össze 2010-ben egy közös családi ismerősükön keresztül az akkor még csak 14 éves Zendayával.
Ha már találkoztak, el is mentek shoppingolni, aminek a vége az lett, hogy Roach öltöztette fel a fiatal lányt Justin Bieber Never Say Never című koncertfilmjének premierjére. Ekkor még Zendaya is viszonylag ismeretlen Disney-tucatsztárocskának számított, Roach pedig még nála is ismeretlenebb, ám annál nagyobb terveket dédelgető stylist volt, hollywoodi ügyfelek, kapcsolatok és tőke nélkül. A fiatal lányt pont az ismeretlensége miatt akkoriban még senki nem akarta öltöztetni, Roach viszont ugrott a feladatra, és rögtön azt tűzte ki célul, hogy Zendaya minél feltűnőbb jelenség legyen a vörös szőnyegen: ez ugyanis mindkettőjük karrierje szempontjából kulcsfontosságú volt.
Pénzük viszont nem nagyon volt, ezért Roach a saját vintage-gyűjteményéből gazdálkodott, használt cuccokra vadászott, ha pedig újonnan vásárolt, akkor olyan kisebb tervezői darabokat vett meg, amelyeket más sztárok is viseltek már korábban. Miért? Azért, mert ezeknek köszönhetően a fiatal színésznő egy csapásra a lapok „Ki viselte jobban?” típusú cikkeiben találhatta magát, és mivel általában jobban viselte a ruhákat, hamar felfigyelt rá a szórakoztatóiparon túl a divatvilág is. No és persze a rejtélyes öltöztetőjére, Law Roachra is.
Teltek-múltak az évek, Zendaya és Roach egyre megbízhatóbban hozták a tízpontos vörös szőnyeges megjelenéseket, Zendaya a Disney-t szép lassan maga mögött hagyva 2017-re már olyan filmekben kapott szerepet, mint a Pókember és A legnagyobb showman, Roach pedig egyre több hírességet húzott be magának ügyfélként. Közülük talán a legfontosabb Céline Dion, neki köszönhető az énekesnő 2016-os újjászületése és divatikonná válása is.
Roach soha nem csinált titkot abból, hogy chicagói meleg fekete férfiként elég rögös és szokatlan úton jutott el a legbefolyásosabb amerikai stylistok körébe, és azt sem, mennyire képmutatónak és elitistának tartja az egész közeget. Hiába jött ugyanis be neki a „fake it ‘till you make it” módszer, és hiába sikerült úgy felkapaszkodnia, hogy nem volt se mentora, se befolyásos barátai, hamar rájött, hogy a szakmában az esetek túlnyomó többségében a mai napig csak úgy lehet valakiből valaki, ha megfelelő közegből, tőkével és kapcsolatokkal érkezik.
2023-ban meg is elégelte az egészet, és bejelentette a visszavonulását. Aztán gyorsan hozzátette: Zendayától persze nem.
A páros azóta is megállíthatatlan tempóban hódítja meg a divatvilágot, mielőtt azonban bemutatnánk, pontosan hogyan teszik ezt, szenteljünk még egy mondatot Roach egyetlen korábbi ügyfelének, akinek szintén nem fordított hátat a stylist: a stiff-person-szindrómával diagnosztizált, és azóta nagyrészt visszavonultan élő Céline Dionnak. Roach választotta ki például azt a mustársárga kabátot, amiben Dion idén év elején átadta a legjobb albumnak járó Grammy-díjat Taylor Swiftnek, és Roach felel azért a májusi francia Vogue-címlapért is, amin az énekesnő szerepel.
Hogy érzékeltessük, mennyire egész embert kívánó feladat a „visszavonultság”: ugyanebben a hónapban két másik Vogue-címlapban is masszívan benne van Roach munkája. Zendaya látható ugyanis a divatlap amerikai és brit kiadásának májusi borítóján is.
Közös vízió, közös brand, közös munka
Zendaya és Law Roach együttműködése pont a színésznővel együtt ért nagykorúvá. Zendaya 2015-ben, 18 évesen kapott először meghívást az Oscar-gálára. Erre az alkalomra egy fehér Vivienne Westwood estélyit vett fel, a haját pedig hosszú rasztatincsekbe rendezte. Bár a vörös szőnyegen hivatalosan nem is vonulhatott volna végig, fellógott. Lefotózták, a képből pedig divattörténelem lett. Ez annak a Giuliana Rancic nevű tévés kommentátornak köszönhető, aki az E! News Oscar-közvetítésén a stúdióban ülve megjegyezte, Zendaya hajának biztos marihuána- és pacsuliolajszaga volt. A megjegyzésből botrány lett, amire maga Zendaya is reagált. Az Instagramon azt írta, ezt mondani egy 18 éves lány hajára nemcsak rettenetesen sztereotip, de felháborítóan sértő is, és pont azért jelent meg rasztafrizurában a vörös szőnyegen, hogy lemossa róla a negatív előítéleteket, és emlékeztesse a színes bőrű embereket arra, hogy „a mi hajunk is elég jó”.
A reakciója egy csapásra nagykorúsította a színésznőt az őt még mindig csak tiniszerepekből ismerő Hollywood szemében, és innentől kezdve árgus szemekkel kezdték el figyelni a sztár vörös szőnyeges megjelenéseit. Zendaya és Law Roach pedig sikeresen meglovagolták a rájuk irányuló figyelmet. Például azzal, hogy nem sokkal később a Mattellel karöltve limitált szériás Barbie babaként alkották újra a nagy hullámokat verő Oscar-szettet.
Még ugyanabban az évben Zendaya meghívást kapott a Met-gálára is. Ahova aztán 2019-ig minden évben vissza is tért. A divatvilág egyik legfontosabb estjére választott szettjei közül a legemlékezetesebb talán a 2018-as, Jeanne d’Arcot idéző Versace estélyi, és a 2019-es Camp-tematikára tökéletesen rímelő világító Hamupipőke-jelmez volt (oldalán Law Roachcsal tündér keresztapaként).
Bár a színésznő azóta három Met-gálát is kihagyott (2020-ban nem rendezték meg), idén május 6-án visszatér. Bad Bunny, Chris Hemsworth és Jennifer Lopez mellett ő lesz az esemény egyik házigazdája. Ebből az alkalomból került a Vogue címlapjára is.
Azt, hogy Zendaya és Law Roach együttműködése mennyire nem merül ki „a sztárt öltöztető stylist” viszonyban, több dolog is jelzi: egyrészt Roach ma már egyáltalán nem nevezi magát stylistnak, helyette az „arculattervező” („image architect”) kifejezést szereti használni. De Zendaya sem a stylistjaként hivatkozik rá, hanem a kreatív igazgatójaként. Ami már azt is mutatja, mit gondol Zendaya az együttműködésükről: azt, hogy ez sokkal átgondoltabb, hosszabb távú és nem utolsósorban egyenlő partnerségen alapuló munka annál, mint alkalmanként néhány vörös szőnyeges szett összedobása.
Ennek az együttműködésnek köszönhető, hogy Zendaya pár év leforgása alatt ki tudott emelkedni a jól öltözött celebek sorából, és nemcsak követője, de aktív alakítója is tud lenni a trendeknek.
2013-ban Zendaya saját ruhamárkát is indított Daya by Zendaya néven, ami elsősorban gendersemleges dizájnjairól és inkluzív méretskálájáról lett ismert, de a biznisz az elmúlt években alvó üzemmódba került, és maga Zendaya is elismerte, hogy az egyéb elfoglaltságai mellett nem tudott annyi figyelmet szentelni neki, mint amennyit szeretett volna. Viszont több tervezővel is együttműködik, például Tommy Hilfigerrel is készített már közös kollekciót. Persze Law Roach segítségével. Emellett olyan világmárkák arca, mint a Lancôme, a Louis Vuitton, a Bulgari és a Valentino, és olyan tervezők készítenek számára ruhákat, mint Thom Browne, Simon Porte Jacquemus, Tom Ford, Pier Paolo Piccioli (a Valentino korábbi kreatív igazgatója) és Jonathan Anderson (a Loewe és a JW Anderson márkák feje). Miközben továbbra is előszeretettel visel vintage darabokat, és feltörekvő brandek kreációit is.
Zendaya és Roach minden nyilvános megjelenésre brandépítésként tekint. Ennek a legegyértelműbb jele, hogy a színésznő leggyakoribb kísérője a divatheteken, divatbemutatókon, de még a vörös szőnyeges eseményeken és premiereken is évek óta maga Roach. Meglehetősen szokatlan Hollywoodban, hogy egy sztár ne egy családtagja vagy a párja, hanem a stylistja oldalán vonuljon fel egy-egy filmje bemutatóján, ráadásul Roach ezeken az alkalmakon nem a háttérben megbújva, a színésznő ruháját rendezgetve jelenik meg, hanem Zendaya egyenlő partnereként, nem egyszer a színésznőéhez passzoló szerelésben.
A közös munka gyümölcse 2021-ben ért be igazán, amikor Zendaya a valaha volt legfiatalabb díjazottként vehette át az Amerikai Divattervezők Tanácsa (CFDA) gáláján az év stílusikonjának járó díjat. A CFDA indoklása szerint a címet a bátorságával, a folyamatos kísérletezésével és megújulásával érdemelte ki.
Akik megírták a method dressing szócikket
A kísérletezés feltehetően a method dressingnek szólt, ami igazán csak tavaly nyáron robbant be a köztudatba Margot Robbie buldózerszerű Barbie-kampányának révén. Akkor mi is megírtuk, hogy Robbie azzal, hogy hónapokon keresztül életnagyságú Barbie babának öltözött a film sajtókörútján, divatba hozta a method dressinget. Ami igazából csak annyit jelent, hogy neki köszönhetően az emberek is elkezdtek beöltözve moziba járni. A method dressing forradalom viszont nem az ő nevéhez, hanem – igen, kitalálta – Zendayához kötődik.
De mi is az a method dressing? Method dressingnek nevezzük (jó magyar kifejezés még nincs rá), amikor egy színész a forgatás után „nem vedli le” teljesen a szerepét, hanem a film promóciós útján, az interjúkon és a premiereken is valamilyen szinten „beöltözik” a karakterének, vagy a ruháin keresztül közvetíti a film tematikáját, hangulatát. Előbbire példa Margot Robbie, aki Barbie babaként népszerűsítette a filmjét, utóbbira pedig Zendaya, aki nem is annyira a saját karaktereire, inkább a filmjei atmoszférájára, szimbolikájára vagy akár színvilágára helyezi a hangsúlyt.
A method dressing alapvetően nem sokat tesz hozzá magához a filmhez, annál többet a film marketingjéhez. Elég megnézni a Zendaya utolsó két filmjét, a Dűne második részét és a Challengerst övező felhajtást. Alig ért véget az előbbi promóciós köre, már kezdődött is az utóbbié, ennek nyomán lassan négy hónapja az összes divatlap és a közösségi média elég nagy szelete is szünet nélkül Zendaya ruháival van elfoglalva. Nem nehéz belátni, hogy ez elég jót tesz a filmek reklámjának, Law Roach nemrég egy interjúban meg is jegyezte, hogy talán lassan elér a trend arra a szintre, hogy végre a producerek is felismerik, hogy nem árt befektetni a sztárok vörös szőnyeges megjelenéseibe is.
A method dressing nem új keletű dolog, Geena Davis például már 1992-ben baseball-labda ihlette fehér miniruhában jelent meg a Micsoda csapat! (A League of Their Own) premierjén, de azóta is fel-felüti a fejét a vörös szőnyegen, játszadozott már vele Angelina Jolie és Michelle Yeoh is.
Trendről viszont egészen addig nem lehetett beszélni, amíg Zendaya a 2017-es A legnagyobb showman sajtókörútján bele nem kóstolt.
Miért jó Zendayának a method dressing? A színésznő – ahogy arról több interjúban is beszélt már – inkább visszahúzódó típus, ami szöges ellentétben áll a celebséggel járó kitárulkozással. Épp ezért jön jól számára a divat, aminek a segítségével bármikor bárkivé átalakulhat – pont úgy, mint színészként. Erre tesz rá egy lapáttal a method dressing. Nem véletlen, hogy a színésznő Law Roach oldalán belevetette magát a meglehetősen tág műfaj saját arculatára faragásába.
Miért jó nekünk a method dressing? Egyrészt: a vörös szőnyeges események már jó ideje meglehetősen unalmasak, a method dressing viszont az utóbbi években kicsit felkavarta az állóvizet, a sztárok sokkal izgalmasabb és kreatívabb megjelenéseket farigcsálnak maguknak, hogy tartsák a lépést például Zendayával, ami nem utolsósorban az ezeket az eseményeket csak a távolból követő közönség számára is felüdülés.
Másrészt: a Barbie is bizonyította, hogy beöltözve moziba járni jó buli, és egyáltalán nem csak a Marvel-geekek kiváltsága. Már a Dűne 2. idei premierjén is szép számmal lehetett olyan nézőket látni, akik inspirálódhattak Zendaya Dűne-szettjeiből, és ha nem is Barbie-léptékben, de jelezték a ruháikkal, hogy milyen filmre vettek jegyet.
Harmadrészt: Zendaya mostanra tényleg eljutott odáig, hogy trendet tud teremteni. A Challengers című teniszfilmbe csomagolt romantikus dráma (kritikánk itt) sajtókörútján például annyi inspirációt szolgáltatott, hogy most már biztos, hogy az idei nyár trendje (a Beyoncé által generált cowboycore mellett) a tenniscore lesz.
Zendaya, a vintage királynője
De Zendayáról nemcsak a method dressing miatt érdemes beszélni, hanem a vintage ruhák iránti rajongása miatt is. Utóbbi egyértelműen Law Roach hatásának tulajdonítható, aki maga is szenvedélyesen kutakodik a divatmárkák archív gyűjteményei között. A vintage ruhák egyaránt visszaköszönnek a method dressing égisze alatt tervezett megjelenésekben, de Zendaya személyes vörös szőnyeges stílusában is, amit leginkább az egyszerűség és a régi hollywoodi csillogás jellemez. Két éve az Eufória című HBO-sorozat második évadának premierjén például egy 1992-es fekete-fehér Valentino estélyiben jelent meg. 2022-ben az NAACP Image Awards vörös szőnyegén egy 1956-os Balmain estélyiben vonult végig. Idén februárban pedig egy 2011-es Roberto Cavalliban házigazdáskodott a fenntartható divatot ünneplő Green Carpet Fashion Awardson.
Az elmúlt időszakból kiemelkedik az az 1995-ös Thierry Mugler-féle robotruha, amit Zendaya a Dűne 2. londoni premierjén viselt februárban. Az, hogy ebbe az extravagáns, a kifutón kívül soha nem hordott szerelésbe bújjon bele, Zendaya ötlete volt, Roach pedig összehozta. „Egy álom volt hozzáérni ehhez a darabhoz, nemhogy engedélyt kapni arra, hogy Zendaya viselhesse” – mesélte Roach a Vogue-nak. Mivel a robotruha egyetlen méretben készült el 30 éve, nagy kérdés volt, hogy egyáltalán jó lesz-e majd a színésznőre. Jean-Jacques Urcun, aki Muglerrel együtt készítette el a ruhát 1995-ben, ott volt minden ruhapróbán. Az öltözet passzolt, Zendaya nagyjából tíz percet töltött benne a vörös homokszőnyegen, aztán egy jóval kényelmesebb, fekete Mugler estélyibe öltözött át.
De a Challengers-sajtókörút sem szűkölködött a vintage-pillanatokban. A színésznő például rekreálta Venus és Serena Williams ikonikus 1998-as Vogue-fotóját, Milánóban egy fehér Ralph Lauren teniszruhát vett fel a tervező 1992-es tavaszi–nyári kollekciójából, egy londoni fotózáson pedig ebbe az 1994-es Vivivenne Westwood mellénybe és tollas miniszoknyába bújt:
Law Roach és Zendaya is több okból szeret válogatni a vintage-kollekciók darabjai közül. „Ha tényleg a fenntarthatóságról akarunk beszélni, akkor ki kell mondani, hogy ennek a legegyszerűbb módja az, ha olyasmit viselünk, amit valaki más már viselt. A szép ruháknak a lehető leghosszabb életet kellene élniük, és a lehető leggazdagabb életet. Nem szabad, hogy csak úgy heverjenek valahol” – magyarázta Roach a Vogue-nak adott interjúban. De Zendaya is kifejtette már, hogy azért szereti építgetni a vintage-gyűjteményét, hogy ezeket a darabokat szintén a fenntarthatóság jegyében többször is hordhassa. Ráadásul mindketten hívei a ruhákkal való történetmesélésnek (lásd method dressing), és mi lehet ennek jobb módja, mint egy ruha, harmincéves múlttal a háta mögött?
A Dűne és a Challengers sajtókörútjaira összeállított ruhatárakban már egyenlő arányban keverednek ez egyedileg gyártott, az új és a vintage darabok.
Ahogy azt már tavaly év elején megírtuk, pörög a használtruha-piac, annyira, hogy a következő 5-10 évben akár mainstream vásárlási formává is válhat. Ezt a trendet nem éppen Hollywood hajtja, sőt. A legtöbb celeb a mai napig a legfrissebb kollekciókból válogat, és egy ruhát szigorúan csak egyszer vesz fel. Erre különösen kínos példa a 2020-as BAFTA-díj-átadó, amit hiába tartottak a fenntarthatóság jegyében, és hiába kérték meg külön a meghívott sztárokat, hogy vegyék fel újra egy régi ruhájukat, a vendégek elsöprő többsége fittyet hányt erre.
Épp ezért különösen üdítő és fontos, ha egy világsztár – főleg egy olyan divatikon, mint Zendaya – egyre hangsúlyosabban a vintage ruhák újrahasznosítása mellett teszi le a garast. Már csak remélni lehet, hogy a tenniscore mellett ez a felfogás is megveti a lábát az utcákon, és a fast fashion üzletek helyett egyre többen térnek be a turikba.
Aki szeretné végigböngészni Zendaya legjobb vintage-pillanatait az utóbbi évekből, itt megteheti. Akinek pedig ez sem elég, ebben a videóban maga Zendaya mutatja be néhány ikonikus szettjét: