Rogán hivatala is feltűnik korábbi feleségének kiugróan sikeres üzlete körül

Rogán hivatala is feltűnik korábbi feleségének kiugróan sikeres üzlete körül
Illusztráció: Somogyi Péter (szarvas) / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

2019 végén jelentette be Rogán Antal hivatala, hogy a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter 12 év házasság után elválik akkori feleségétől, Cecíliától. Utóbbi 2020-ban újraházasodott, de továbbra is politikus exférjének nevét használja, és jelenleg is Rogán-Gaál Cecíliának hívják.

A Direkt36 kutatásai szerint az egykori feleség nem került messze azoktól a gigantikus állami költésektől sem, amelyek felett Rogán a kormány egyik legbefolyásosabb tagjaként rendelkezik. Sarka Katával közös weboldalán ugyanis ezekben a napokban is futott a kormány egyik legújabb hirdetése, valamint feltűnt egy Rogán alá tartozó állami cég hirdetése is. Továbbá rendszeresen megjelent rajta a kormányközeli TV2 egyik olyan műsorának a reklámja, amelynek partnere a Rogán alá tartozó Magyar Turisztikai Ügynökség.

A Top World News nevű, elsősorban bulvártémákkal foglalkozó weboldal kiadója, a Top News Hungary Kft. a közelmúltban azzal került be a hírekbe, hogy a 2021-es évben meghökkentő pénzügyi eredményt produkált. A csekély látogatottságú weboldal tavaly másfél milliárd forintos nettó árbevételre tett szert, amiből több mint 1,3 milliárd forintot profitként tudott elkönyvelni. A profitot Rogán-Gaál és Sarka osztalékként kivette a cégből.

„Ez abszurd, ez nem lehet valós gazdasági teljesítmény. Ilyen eredményt a jelenlegi magyar piacon és azon kívül is lehetetlen elérni” – mondta a Direkt36-nak Urbán Ágnes közgazdász, egyetemi oktató, a Mérték Médiaelemző Műhely kutatója a Top World News eredményeiről. Szerinte azért is kiugró Rogán-Gaálék cégének eredménye, mert a piaci alapon működő híroldalak csak akkor tudnak sikeresek lenni, ha sok újságíróval dolgoznak, ezért magasak a költségeik.

„Jellemző, hogy napjainkban inkább az a kérdés, hogy fenn tudnak-e maradni a médiavállalatok, a 85 százalékos haszonkulcs teljesen abszurd” – fogalmazott Urbán.

Rogán-Gaál cége annak ellenére ért el látványosan jó üzleti eredményt, hogy a Top World News (Twn.hu) a Gemius adatai szerint a napi látogatottsági versenyben rendszerint nem fér be az első 150 legolvasottabb magyar weboldal közé, és a közösségimédia-elérése is kifejezetten gyenge. A Facebookon 23 ezer követőt gyűjtöttek, de két posztjuk között néha egy hónap is eltelik, az azokra adott reakciók száma pedig ritkán lépi át a tízet. (Eközben például a Telex vagy a 444 posztjai gyakran kapnak több száz vagy akár több ezer lájkot.)

Kiugró teljesítmény

A Twn.hu leginkább magyar és külföldi hírességekről, valamint bűnügyekről és egyéb tragikus eseményekről közöl híreket (július közepén az egyik cikkük címe ez volt: „Videó: húzóra ivott meg egy üveg Jägermeistert ez a férfi, majd meghalt”). Az oldalt kiadó Top News Hungary Kft.-t 2018 végén hozta létre Rogán-Gaál Cecília egyik barátnőjével, a bulvárlapokban gyakran szereplő Sarka Katával, Hajdú Péter tévés műsorvezető korábbi feleségével. A cég már 2019-ben és 2020-ban is több százmillió forintos bevételt és kiugróan magas, 60-80 százalékos profitrátát ért el, a 2021-es teljesítmény azonban ezeket is magasan túlszárnyalta.

A cég beszámolója szerint a 2021-es 1,5 milliárd forintos bevétel kizárólag a vállalkozás főtevékenységéből, a világhálóportál-szolgáltatásból származik. Megkérdeztük a céget, hogy a Twn.hu-n kívül van-e más portáljuk, de nem érkezett tőlük válasz, ahogy a többi kérdésünkre sem.

Ez az üzleti eredmény rendkívülinek számít. A 24.hu június végi elemzése szerint még a Twn.hu-nál jóval nagyobb forgalmat generáló oldalak (például Mfor.hu vagy Wmn.hu) is sokkal kisebb árbevételre tudtak szert tenni (az Mfor.hu kiadója 62 millióra, a Wmn.hu-é 250 millióra). A Gemius adatai szerint eközben a Twn.hu esetében a havi, belföldi látogatottsági adatokat összesítve az oldalra kattintók száma a teljes 2021-es évben nem érte el a 3 milliót. Az Mfor.hu-nál ez 8,2 millió volt, a Wmn.hu-nál pedig a 10 milliót is meghaladta.

Rogán-Gaálék híroldala nemcsak a bevétellel, hanem az abból termelt profittal is jócskán kilóg a mezőnyből. A 1,5 milliárd forintos bevételből 1,33 milliárd volt a profit, és ezzel érték el a 85 százalékos profitrátát.

Ehhez hasonlóra nem sikerült példát találni piaci alapon működő médiacégek esetében. Egy 2021-es jelentés szerint a pandémia előtt átlagosan 3 és 5 százalék között volt a magyar médiavállalkozások profitrátája, vagyis a bevétel és a profit aránya. Mint arra a 24.hu cikke rámutatott, még az ő saját kiadójuknak, az egyik legnagyobb magyar médiacégnek számító Centrál Médiacsoport Zrt.-nek is csupán 12,6 százalékos volt a profitrátája, miután 13,3 milliárd forintos bevételéből 1,67 milliárd forint volt a haszon.

Vagyis még ennek a magyar viszonylatban hatalmas, 18 nyomtatott és 19 online lapot kiadó cégnek is alig sikerült több profitot termelnie, mint Rogán exfelesége cégének.

A pénz útja

A Twn.hu tele van hirdetésekkel, ami jelzi, hogy honnan érkezhet pénz a céghez. Arról már nem érhetők el adatok, hogy az 1,3 milliárd forintos profitot termelő évben kik hirdettek az oldalon, de az utóbbi hónapokban számos olyan hirdetést találtunk, amelyek kötődnek a kormányhoz és vele kapcsolatban álló gazdasági szereplőkhöz.

Ilyen például a Poggyász című utazós tévéműsor, amelynek hirdetése szinte minden cikk tetején vagy alján felbukkan, a lap asztali és mobilos verzióját is nehéz úgy böngészni (legalábbis így volt júniusban és júliusban), hogy az olvasó ne találkozzon vele. A magyar és külföldi úti célokat bemutató műsor a fideszes médiagépezet részét képező tévécsatornán, a TV2-n fut, és együttműködő partnere a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ), amelynek tulajdonosi felügyeletét a Rogán által vezetett Miniszterelnöki Kabinetiroda látja el.

Megkérdeztük a turisztikai ügynökséget, hogy mit jelent az együttműködő partnerség, és hogy ennek keretében adnak-e pénzt a műsornak, de nem érkezett tőlük válasz. Az MTÜ honlapján elérhető adatok szerint az ügynökség 2017-ben 443 millió forintos kötelezettségvállalást tett a Poggyász akkori gyártója, a Magno Studio Kft. felé. Ez a cég korábban pénzhez jutott a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda forrásaiból.

Az Átlátszó adatigényléseire megküldött tájékoztatásokból ugyanis kiderül, hogy a cég meghatározó szereplő volt több kormányzati hirdetési kampányban. A lap összesítése alapján a cég közel 700 millió forinthoz jutott hozzá a Kabinetiroda 2018-as „Stop Soros!” kampányában, az akkori választási kampány idején futó egyéb kormányzati propagandaköltésekből pedig további 3,8 milliárd forintot kapott.

Vannak ugyanakkor közvetlenül a kormányhoz kötődő hirdetések is a Twn.hu-n. Az oldalon beágyazott videóként jelentek meg júliusban a kormány legújabb, az Oroszország elleni szankciókat ellenző, az árstopot és a rezsicsökkentést méltató kisfilmjei. A hirdetés kattintás után a Magyarország Kormánya nevű hivatalos YouTube-csatornára visz.

Kormányzati hirdetés a TWN-en
Kormányzati hirdetés a TWN-en

Az oldal mobilos verziójában korábban több cikknél a Szerencsejáték Zrt. hirdetései is megjelentek. Az állami tulajdonban lévő cég tulajdonosi jogokat gyakorló szervezete a Rogán Antal által vezetett Miniszterelnöki Kabinetiroda.

Ebben az esetben nem egyértelmű, hogy az állami vállalat maga hirdet-e az oldalon, reklámjai ugyanis a Google Adsen, a Google hirdetési rendszerén keresztül vannak jelen a Twn.hu-n. Ez a rendszer úgy működik, hogy a hirdető meghatározhat egy adott célcsoportot, amelyhez szeretné eljuttatni a hirdetését, az Ads pedig ezek alapján kiválasztja, hogy a feltételek teljesüléséhez a rendszerében lévő oldalak közül hová kell kihelyeznie a hirdetést.

A Google rendszere ugyanakkor lehetőséget ad a hirdetőnek – ebben az esetben a Szerencsejáték Zrt.-nek vagy az általa meghatalmazott ügynökségnek –, hogy kiválassza, hol jelennek meg a hirdetései.

„A Google rendszerén keresztül be lehet állítani, hogy konkrétan hol, melyik site-on jelenjen meg a hirdetés. Ehhez nem szükséges az adott site-tal közvetlenül szerződnie a hirdetőnek”

– magyarázta egy digitális hirdetésekkel foglalkozó piaci szakértő a Direkt36-nak, aki a téma érzékenysége miatt kérte, hogy ne közöljük a nevét.

A Miniszterelnöki Kabinetiroda azt válaszolta azokra a kérdésekre, hogy van-e közük a TWN-en megjelenő hirdetésekhez, hogy nem ők döntenek „a kampányban használt médiumokról, hanem az ügynökség, aki maga rakja össze a médiamixet”.

A Szerencsejáték Zrt. a cikkünk megjelenése után küldött válaszában azt írta, hogy ők nem állnak kapcsolatban a médiatulajdonosokkal, mert a „médiatervezési- és foglalási” feladatokat „teljeskörűen a New Land Média Kft. végzi”. Ez a cég annak a Balásy Gyulának az érdekeltsége, akinek cégei az elmúlt években számos nagyértékű megbízást kaptak az államtól. Legutóbb épp két napja derült ki, hogy 75 milliárd forintos kommunikációs keretmegállapodást kötött a Rogán felügyelte Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKoH) Balásy cégcsoportjával.

Irányított forgalom

Bár a TWN által feldolgozott bulvártémák népszerűek lehetnek, sok más hasonló híroldal kínál ilyen tartalmat, és a Twn.hu forgalmi adatait elemezve az derül ki, hogy az egyébként is csekély olvasói tábor nagy része úgynevezett terelt vagy vásárolt forgalomból származik.

A Similarweb nevű nemzetközi forgalomelemző szolgáltatás adatai alapján 2022 márciusa és májusa között a Top World News forgalmának több mint 90 százaléka két hírgyűjtőoldalról, a Kapuról és a Hírkeresőről érkezett. Ezek a gyűjtőoldalak nem állítanak elő saját tartalmat, hanem más weboldalakon megjelenő anyagok linkjeit gyűjtik össze és rendezik tematikus szempontok szerint. A Kapu és a Hírkereső szolgáltatásként árulja az oldalukra való bekerülést a híroldalaknak, amelyek azzal, hogy a híreik megjelennek a gyűjtőoldalakon, kattintásokat vásárolhatnak maguknak. A 2020 óta érvényben lévő, közös árlista alapján a legolcsóbb megjelenési forma, a kezdőoldalon elhelyezett, maximum 55 karakteres szöveges link ára naponta nettó 320 ezer forint.

A március és május közötti időszakban a TWN-hez más gyűjtőoldalakról, a Propeller, a Hírnavigátor vagy a Hírstart felől is érkezett forgalom, de több alkalommal releváns hírforrásként hivatkozott rájuk az ATV tévécsatorna honlapja, az Atv.hu is, amely közéleti, bulvár és közlekedési hírt is vett át a TWN-től. Az Atv.hu több esetben olyan anyagoknál is a TWN-re hivatkozott, ahol a hír eredeti forrása nem ez, hanem egy másik híroldal vagy egy közösségimédia-bejegyzés volt.

Ez történt ennél a közlekedési balesetről szóló hírnél, ahol az ATV ezt a TWN-es cikket vette át, amely pedig a rendőrség honlapjáról szemlézte az anyagot, vagy ennél a tragédiáról hírt adó anyagnál, ahol a TWN eredeti cikke a Borsra hivatkozik.

Bár az ATV továbbra is teret ad kritikus, ellenzéki véleményeknek, a csatorna – ahogy arról a 444 több cikkben is beszámolt – és a mögötte álló cégcsoport az utóbbi években kedvezményezettje volt bizonyos kormányzati és állami döntéseknek. Az ATV-n is futottak például kormányzati hirdetések, és a tulajdonosa révén az ATV-csoporthoz kötődő egyesület a médiahatóság döntéseinek köszönhetően hozzájutott egy rádiófrekvenciához is.

Megkérdeztük az ATV-t, hogy miért használják forrásként a TWN-t, de nem reagáltak a kérdéseinkre.

Pontosítás: A cikkünkben korábban az szerepelt, hogy a Magno Studio „rendszeres szerződött partnere” volt a Miniszterelnöki Kabinetirodának. A rendelkezésre álló dokumentumokból azonban az derül ki, hogy a cégnek nem közvetlenül a kabinetirodával szerződése, hanem egy közvetítő céggel állt kapcsolatban, amely a kabinetiroda kampányait bonyolította. Elnézést kérünk a pontatlanságért.

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!