Meg lehet kerülni az országot 24 óra alatt tömegközlekedéssel?

Meg lehet kerülni az országot 24 óra alatt tömegközlekedéssel?
Fotó: Vidovenyecz Zsolt

Egy budapesti mérnök úgy döntött, hogy megnézi a gyakorlatban, mi a leghosszabb utazás, ami az idén bevezetett Magyarország24 országos közlekedési napijeggyel lehetséges. Múlt szombaton felült a győri személyvonatra, és elindult nyugat felé, hogy kiderítse: meg lehet-e kerülni az országot 24 óra alatt tömegközlekedéssel. Izguljunk együtt vele!

Vidovenyecz Zsolt fejében akkor született meg ennek az utazásnak az ötlete, amikor bevezették a MÁV-ra, GYSEV-re és a Volánbuszra is érvényes Magyarország24 napijegyet, amivel egy napon belül korlátlanul lehet utazni az országon belül mindössze 4999 Ft-ért. Azt mondta a Telexnek: elkezdte piszkálni a dolog, hogy lehet ebből a fizikailag lehetséges legtöbbet kihozni.

A következő országkerülő útitervet állította össze: Budapestről személyvonattal (először győri, majd soproni átszállás után) Szombathelyig. Innen Nagykanizsán át Pécsig a Pannonia InterRégióval, aztán Pécs–Baja–Szeged gurulás busszal, Szegedről Kecskeméten át Ceglédig InterCityvel, onnan pedig Debrecen–Nyíregyháza–Miskolc–Budapest ismét InterCity vonattal.

„Őszinte leszek: nem néztem ki a vasútból és a Volánbuszból, hogy 24 óra alatt 1305 kilométer megtehető közösségi közlekedéssel”

– mondta Zsolt. A korábbi hírek miatt attól tartott, hogy a csatlakozások nem fognak összejönni. Ő úgy érzi, hogy „kicsit ráült a politika a MÁV-ra”, azaz kis túlzással minden vonatkésésből, amit a MÁV tényszerűen kitesz a közösségi oldalára, bombasztikus cím lesz helyi oldalakon.

A menetrend két éjszaka alatt állt össze. Sokat lendített az ügyön, mikor kiderült, hogy hétvégén egy „bulivonattal” már 4 óra előtt Győrben tud lenni, idézte fel. Az egyik fő kérdés emlékei szerint a Szombathely–Nagykanizsa–Pécs InterRégió vonat pontossága volt.

A Győrből induló soproni vonat – Fotó: Vidovenyecz Zsolt
A Győrből induló soproni vonat – Fotó: Vidovenyecz Zsolt

Nagyon hosszú, dízeles vonal, és még ott sincs két vágány, ahol nagyon indokolt lenne az erős vasúti forgalom miatt. Itt szerencsére volt egy hosszú karbantartás Szigetvárnál a nyáron, így Zsolt szerint ha voltak is menet közben késések, ezen a szakaszon az esetek nagy részében be tudta hozni a vonat. Pécs azért volt problémás, mert itt át kellett gyalogolni a buszpályaudvarra.

Sok múlt még a ceglédi átszálláson:

„Itt, már 800 km után, lett volna öt percem, hogy elérjem az utolsó, még aznap Pestre visszatérő kör IC-t. A kör IC egy olyan vasúti termék, amit 20 éve, az utolsó nagy MÁV-os menetrendi reform idején hoztak létre: a vonatok a Nyugatiból indulnak, Szolnokon, Debrecenen át mennek Nyíregyházára, majd onnan Miskolcon át vissza Pestre. Az utolsó héten esténként megnéztem a MÁV térképes vonatinfó oldalán, hogy aznap összejött-e a csatlakozás Cegléden – és döntő többségében összejött. Ezért bíztam benne” – mondta Zsolt.

Legnagyobb fájdalma az volt, hogy ki kellett hagynia szülővárosát, Békéscsabát. Az ok egyszerű szerinte: Szeged és Békéscsaba között van vasút, de a 97 km-es táv még mindig nincs villamosítva, a nyílegyenes, sík alföldi pálya ellenére is csak 60-80-nal döcögnek a vonatok a 120-160 km/h helyett. Szóval Békéscsaba kihagyása szükségszerű volt: a Pécs–Szeged közti 3 órás buszozás után az utolsó kör IC-t máshogy nem lehetett elérni, hogy 24 órán belül maradjon.

A Pécs–Szeged gyorsjárat indulása előtt – Fotó: Vidovenyecz Zsolt
A Pécs–Szeged gyorsjárat indulása előtt – Fotó: Vidovenyecz Zsolt

Zsolt országkerülő tapasztalatai szerint azon a nyolc vonalon, amit használt, minimális késések voltak, amik az átszállásokat végül nem befolyásolták. Pár perceket szinte minden vonatos szakaszon késtek, de ezeknek szerinte az az oka, hogy a magyar vasúti rendszer kapacitáshiányos. Azaz ennyi vonatot, ennyi egyvágányos pályán közlekedtetni szinte lehetetlen: a teljes Győr–Sopron–Szombathely–Nagykanizsa–Pécs, majd a Szeged–Kecskemét–Cegléd szakaszon összesen talán 10 kilométeren volt dupla vágány. Mindenütt azért vártak (perceket), mert a szembejövő vonat késett egy picit.

Érdekes volt Zsolt szerint, hogy a kalauzok, akinek elmesélte a célját, mennyire drukkoltak neki. Felidézte, hogy velük beszélgetve átjött a jogos sértettség is: tényleg balkáni infrastruktúrán dolgoznak a lelküket kitéve, és a negatív politikai kapcsolatok miatt csak a rosszat hallják a munkájukról, a munkahelyükről.

A nap utolsó utáni sugarai Szegedet elhagyva – Fotó: Vidovenyecz Zsolt
A nap utolsó utáni sugarai Szegedet elhagyva – Fotó: Vidovenyecz Zsolt

Zsoltnak a Pannónia InterRégió Szombathely és Pécs között nagy meglepetés volt: „olykor szó szerint a horvát határon mentünk, négy és fél óra volt az út, de a vonat legalább félig mindig tele volt. A Barcs–Pécs szakaszon konkrétan már álló utasok is voltak a 20 éves Desiro vonaton. Nem volt villámgyors, de érintette a környék nagyobb városait, nagyon jó átszállási kapcsolatai voltak, és kétóránként jár. Jó lenne, ha a helyi képviselők nem nyuszimotorokkal meg háborús propagandával bohóckodnának, hanem, mondjuk, kétévente 30-50 km-es szakaszokban teljesen felújítanák a pályát, és lépésről lépésre villamosítanák a vonalat” – mondta.

Zsolt végül a hajnali 1 óra 50 perces kelenföldi indulást követően még aznap 22 óra 47 perckor visszaért Budapestre a Keleti pályaudvarra. Azaz lényegében 21 óra alatt sikerült megkerülnie Magyarországot közösségi közlekedéssel. Az út 5616 forintba került, ami a 24 órás jegy árából és a 617 forintos IC helyjegyből állt össze.

Mint mondta, összességében nagy kaland volt, de az biztos, hogy a jövő héten nem indulna el újra. Sőt nagy biztonsággal kijelenti, hogy a következő hónapban sem. Aki viszont kedvet kapna a vonatozós országkerüléshez, az Zsolt szerint májusban menjen, esetleg még június elején. Szép tájakon fog menni, zöldebb a természet, és sokkal tovább van világos, nappali fény. Nyáron a nagy hőségben már valószínűbbek szerinte a késések. A túrát a bátrabbaknak nagyon ajánlja.

Forrás: Vidovenyecz Zsolt
Forrás: Vidovenyecz Zsolt
Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!
További élő árfolyamok!