Tényleg rutinmunka vagy inkább kreatív trükk a MÁV vonatátszámozási attrakciója?

Pünkösd hétfőn három balatoni vonatnak is megváltozott a vonatszáma az utasok által is követhető vonatinformációs rendszerben, amiben így eltűntek az összeszedett késések. Mindez két nappal a pünkösdi hosszú hétvége első napján bekövetkezett balatoni vasúti összeomlás után történt. Bevett gyakorlat vagy kreatív trükk akart lenni a MÁV vonatátszámozási attrakciója? – ennek próbáltunk utánajárni.
Valóban előfordul a MÁV-nál, hogy egy vonat új számot kap, legfőképpen akkor, amikor terelés miatt új útvonala lesz vagy új megállóhelyei lesznek – mondta lapunknak Andó Gergely vasúti közlekedési szakértő, a MÁV-START volt munkatársa és a Navigátorvilág folyóirat főszerkesztője
Ez történt kedden is, amikor felsővezeték-zavar miatt a Székesfehérvár és Budapest közötti Z30-as vonatok Érd alsó helyett Érd felsőn álltak meg. A hétfői botrány miatt a MÁV kedden ezeket a vonatszám-változásokat már alaposan elmagyarázta a MÁVINFORM-on keresztül. Mint írták, „ezek a járatok technikai okból – az európai előírásoknak megfelelően – vonatszámot váltanak, emiatt a Vonatinfó térképen nem követhetőek. A vonatszám-váltás a késési biztosítást természetesen nem érinti, az utasok jogosultak a kártérítésre”.
A MÁV szerint a vonatok átszámozása bevett gyakorlat és semmilyen módon nem befolyásolja a késési statisztikát, és így a késési biztosítást sem. Hétfőn közleményük szerint három járatot számoztak át, azaz mindenki mehet a dolgára, nincs itten semmi látnivaló.
Csakhogy Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom fővárosi frakcióvezetője azt mondja, nem ilyen egyszerű a helyzet, mert hétfőn az ő információi szerint a három átszámozott vonatból kettő egészen biztosan járműhiba miatt késett óriásit már az indulásnál a Déli pályaudvaron. Ezekre alkalmazni a vonatátszámozást véleménye szerint teljesen új, példátlan fogás a MÁV-tól.
Vitézy emellett úgy véli: az, hogy az átszámozás nem érinti a késési biztosítást, csak abban az esetben áll, ha az utas a MÁV-applikációban veszi a jegyét, de más esetben (interneten, automatában) már egyáltalán nem biztos.
A hétfői, nagy vitákat kiváltó átszámozás Andó Gergely szerint is gyanús. Hiszen szerinte az érintett három vonat Székesfehérvártól már az eredeti pályán haladt, így visszakaphatta volna az eredeti számát, és újra megjelenhetett volna a rendszerben – feltüntetve a késési időket. Ehelyett azonban még egy, sőt több új számot is kapott, látszólag indokolatlanul, így teljesen eltüntetve a késést.
Andó szerint egy átszámozás amúgy is teljes rémálom és káosz, ráadásul pénzbe kerül a vasúttársaságnak. Rémálom, mert a MÁV utastájékoztató és jegykiadó rendszerei az ad hoc vonatokat nem igazán tudják kezelni. Az sem egyértelmű, hogy így milyen jegyet kell rá venni, az átszámozott járat értékesítési és tájékoztatási szempontból is fantom lesz, közölte Andó.
Szerinte azt, hogy a pünkösd hétfői átszámozás valódi, kerülő miatti megszokott lépés volt vagy kreatív trükk, csak akkor lehet megtudni, ha kikérjük minden egyes érintett vonat minden egyes hétfői átszámozásának az okát a MÁV-tól. De akárhogyan is történt, a szakújságíró szerint az simán megtörténhetett, hogy a MÁV kihasználta a neki kényelmes szituációt, hogy nem látszanak a késések, és azokat nem igyekezett újra láthatóvá tenni.
Lapunk megkereste a MÁV-ot, hogy az átszámozásban érintett három hétfői vonatot konkrétan aznap hányszor számozták át, és mik voltak (minden külön esetben) az átszámozások okai. Várjuk a vasúttársaság válaszát.