A gimnáziumi felvételibe is beleszámíthat a kompetenciamérés a belügy tervei szerint
2025. január 30. – 04:02
frissítve
„A köznevelési államtitkárság több olyan lehetőséget vizsgál, amelyek a tanulók számára egyértelművé teszi, hogy az országos kompetenciamérés tesztjeinek kitöltése nem felesleges elfoglaltság, nem vicc” – írta kérdésünkre a Belügyminisztérium sajtóosztálya, miután a HVG arról írt, hogy az államtitkárság akár már idén tavasszal az év végi osztályzatba jelentősen beszámító érdemjegyet adna a diákoknak a kompetenciamérési területnek megfelelő tárgyból. Az államtitkárság válaszában hozzátette, hogy végleges döntés még nem született a témában.
A HVG arról is írt, hogy a múlt héten a Kréta rendszeren keresztül a szülők véleményét is megkérdezték erről. A tárca válaszában erre vonatkozóan azt írta, hogy figyelembe veszik az így beérkezett válaszokat, és a kérdőívek oktatáspolitikai és esetenként operatív intézkedések alapjául is szolgálhatnak.
A Szülői Hang Pintér Sándornak címzett, a terv ellen tiltakozó levelében már azt írja, hogy egy ilyen döntéssel tovább szűkülhetnek a gimnáziumi férőhelyek, ha a kompetenciamérés eredményei a felvételibe is beleszámítanának. „Amennyiben a kompetenciamérésből felvételi tesztet csinálnak, erre a tanulókat külön fel kell készíteni, így pont az várható, ami az írásbeli felvételin: a tehetősebb, szerencsésebb családok külön tanfolyamokkal fogják segíteni a gyerekeiket, a kevésbé tehetősek, kevésbé szerencsések pedig hátrányba kerülnek. Önöknek nem probléma, hogy az újabb felvételi tesztvizsgák tovább növelik az egyébként is túlterhelt gyerekeket érő stresszt, a családok számára pedig még nehezebben elviselhetővé teszik a felvételi eljárás folyamatát?” – írja a Szülői Hang.
Az országos kompetenciamérés 2022-ben zajlott volna először teljesen digitálisan az iskolákban a hatodikos, nyolcadikos és tizedikes diákoknak, de már az első alkalommal sem működött az az informatikai rendszer, amin keresztül a gyerekek bejelentkezhettek volna a felületekre. A rendszer 2024-ben is akadozott.
Az országos felmérésen minden évben adott iskolai korosztályok szövegértési képességét, matematikai eszköztudását, idegennyelv-tudását, illetve mostantól a természettudományos kompetenciáit vizsgálják.
A kérdőív alapján az államtitkárság egy központi, állami rangsor összeállítását tervezi az általános iskolákról és a gimnáziumokról. „A Belügyminisztérium – bízva abban, hogy számára sem tilos egyfajta rangsor készítése, s tudva, hogy minden rangsor vitát vált ki – a rangsor mellett az alkalmazott módszertant is közzé fogja tenni” – írta válaszában a Belügyminisztérium a tervezett rangsorról.