Eltűnő automaták, díjemelés és kedvezmények – parkolási reformot hirdetett a fővárosban Karácsony

2024. november 22. – 15:15

Másolás

Vágólapra másolva

„Parkolási rendszerváltó csomagot” nyújt be a Fővárosi Közgyűlésnek Karácsony Gergely főpolgármester, amivel megszabadítaná a várost a parkolás „szent teheneitől”. A javaslatról jövő héten dönt a Fővárosi Közgyűlés.

  • 2026-tól megszüntetnék a zöld rendszámos autók ingyenes parkolását;
  • 2026 közepéig megválnának a parkolóautomatáktól, a parkolást a BudapestGO-ban lehetne intézni;
  • Kedvezményt adnának a parkolást a BudapestGO-ban lebonyolító bérleteseknek;
  • Szintén 2026 júliusától emelnék a tarifákat, az A és B zónákban (belváros) pedig hétvégére is fizetőssé tennék a parkolást;
  • Az 1,8 tonnánál nehezebb autókra és terepjárókra kétszeres parkolási díjat vetnének ki (ennek jelenleg van egy jogi akadálya).

Karácsony a YouTube-oldalára feltöltött videóban beszélt terveikről. Szerinte azzal kell kezdeni, hogy kimondják: Budapesten több az autó, mint a parkolóhely. „A városban a közterület kényes és értékes jószág, amiből nincs elég”, ezért a közgyűlés elé terjeszt egy olyan csomagot, ami a parkolásban „levág néhány szent tehenet”.

Ennek első eleme, hogy felszámolják a parkolóautomatákat Budapesten. A főpolgármester azt mondta, hogy miközben az emberek 80 százaléka már telefonnal fizet a parkolásért, a város még mindig fenntart egy drága infrastruktúrát parkolóőrökkel, parkolóautomatákkal. A tervek szerint az automaták 2026 júliusára tűnnének el teljesen. Szabadulnának a Nemzeti Mobilfizetési Rendszertől is, ehelyett saját mobilfizetési rendszert alakítanának ki a közösségi közlekedésben már elterjedt BudapestGO-n belül.

Akik a rendszer bevezetése után a BudapestGO-n belül intézik a parkolást, és van tömegközlekedésben használt bérletük is, ők kedvezményre lennének jogosultak. Ez a főpolgármester szerint ösztönözhetné az autótulajdonosokat, hogy néha felszálljanak a közösségi közlekedés járműveire is. Véget vetnek a zöld rendszámos autók ingyenes parkolásának is. „Megszüntetjük azt az igazságtalanságot, hogy ha van valakinek pénze venni egy nagyon drága zöld rendszámos autót, akkor annak nem kell fizetnie” – mondta.

Karácsony erről nem beszélt videójában, de a főváros oldalára felkerült javaslatból kiderül az is, hogy

az inflációra hivatkozva 2026 júliusától emelni akarják a 2021 óta változatlan parkolási díjakat.

Az indoklás szerint ezzel az a cél, hogy ne váljon relatíve olcsóbbá a közterület parkolási célú használata. Az emelés alól mentesülnének azok, akik a BudapestGO-ban intézik a parkolást és bérlettel is rendelkeznek. A Karácsony által belengetett bérletes kedvezmény így azt jelentené, hogy ők továbbra is a régi, 2021-ben bevezetett tarifákat fizetnék.

A tervezet szerint az A zónában a jelenlegi 600 forint helyett 800 forintba kerül majd egy óra a hét minden napján 8 és 22 óra között. A B zónában 450 forint helyett 600 forintot kellene fizetni, szintén mindennap, de csak este 8-ig. A C zónában 400 forint lesz a díj a jelenlegi 300 forint helyett. A D zónában pedig 300 forint lenne 200 forint helyett reggel 8 és délután 18 óra között.

Részben megszűnne az eddig megszokott hétvégi ingyenes parkolás is. A nagyjából a belvárost lefedő A és B parkolási övezetekben a díjfizetés kötelezettségét a hétvégékre is megtartanák. „Általános tapasztalat jelenleg, hogy ezekben az övezetekben a hétvégi parkolási helyzet elkeserítő: az elképesztő zsúfoltság miatt a helyi lakosok parkolása érdemi korlátokba ütközik” – olvasható a javaslatban.

Szintén újdonság, hogy az 1,8 tonnánál nehezebb autókra és terepjárókra kétszeres parkolási díjat vetnének ki. „Az 1800 kilogramm feletti saját tömegű belső égésű motorral felszerelt személygépkocsik, illetve a nehezebb akkumulátorra figyelemmel a 2000 kilogramm feletti saját tömegű elektromos autók dupla várakozási díjat fizessenek”. Itt a díjemelésnek keresztbe tehet, hogy a törvény szerint legfeljebb egy liter benzin kétszerese lehet a legmagasabb várakozási díj. Karácsony ennek eltörlését felterjesztési jogával élve javasolni fogja a kormánynak. Néhány hónapja egyébként érdeklődtünk, hogy bevezetik-e Budapesten is a nehezebb autókra vonatkozó drágább parkolást, de a kérdést ekkor épp a jogszabályi akadályokra hivatkozva tolta el magától a főváros.

A parkolás ma kiemelten népszerű téma a fővárosban: Karácsony Gergely tervei előtt néhány órával jelentek meg a Podmaniczky Mozgalom vezetőjének, Vitézy Dávidnak a javaslatai. Vitézy szintén tanácsolta, hogy a főváros álljon át az online parkolásfizetésre, ő is megszüntetné a parkolóautomatákat. Az új rendszerben parkolóőrökre sem lenne szükség. Vitézy szerint a Google kamerás autóihoz hasonló járművek a tetejükre szerelt, körbe forgatható kamerával figyelnék a fizetős zónákat, rendszámfelismerő rendszerük pedig azonosítaná a járműveket, és ellenőrizné, hogy fizettek-e utánuk parkolási díjat. Vitézy Dávid hétfőre összehívta a Fővárosi Közgyűlés közlekedési szakbizottságának ülését is, ahol a fő téma a parkolás lesz.

A főváros még 2022-ben vezetett be egységes parkolási rendszert. Ekkor összesen négy zónát alakítottak ki, A, B, C és D: ezekben eltérő a parkolás díja, és vannak zónák, ahol a várakozási idő is meghatározott. Jelenleg az elsőben 600 forintba kerül óránként a parkolás, és 8 és 22 óra között kell a díjat fizetni; a másodikban 450 forintot kell óránként fizetni reggel 8 és este 8 óra között; a harmadikban 300 forint lenne óránkénti díj reggel 8 és délután 6 óra között; a negyedikben pedig 200 forint az óradíj reggel 8 és 12 óra között.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!