A most épülő BYD-gyárhoz kapcsolódó, korábbi fejlesztési terveket megerősítette, és újabb beruházásokat is ígért az építési és közlekedési miniszter a szegedi városházán, miután Botka László polgármesterrel tárgyalt.
Lázár János felsorolta a terveket: a kínai elektromosautó-üzem kiszolgálásához bővítik az utakat, fejlesztik a vasutat és a városi közlekedést is, a röszkei határátkelőt és még a szennyvízelvezető és az ivóvízhálózatot is nagyobb teljesítményre alakítják át. Botka László polgármester ismét megerősítette, hogy az új BYD-üzemben nem fognak akkumulátorokat gyártani a kínaiak, de az autógyárnak és a termelés felfutásától majd ott dolgozó tízezer embernek szüksége lesz vízre és a csatornára is.
Lázár kérdésünkre azt válaszolta, hogy minderre egészen biztosan lesz pénz, mert reményei szerint hamarosan megnyitják az Európai Unió forrásait. A tervek szerint a szegedi tömegközlekedést a város cégével együtt uniós forrásból szeretnék fejleszteni. Lázár szerint az állami költségvetésből tervezett beruházásokra is meglesz a szükséges forrás.
A vasúti fejlesztésekre, amelyek a majdani kész autók elszállítását teszik lehetővé, és közben a személyi közlekedés feltételeit is javítják, az Európai Beruházási Banktól vár pénzt a kormány, de ha bármilyen okból onnan nem érkezne, akár piaci hitelt is felvesznek.
Új híd is lesz, és a régi is jobb lesz
A szegediek évtizedek óta várnak arra, hogy a városon belül megépüljön egy új Tisza-híd, amire már több kormányzati ígéret és elképzelés is volt. A legutóbbi tervet már teljesen kidolgozták,
Lázár szerint ez az egyetlen hazai hídépítés, aminek 2025 elejére készen lesz a kiviteli terve.
A beruházást még hátráltatja, hogy az új hídról levezető majdani út a Szegedi Tudományegyetem egyik területét is érinti. Egy hőközpont és kiszolgáló egységek, összesen hat egyetemi épület van most rossz helyen, de a nyomvonalat már nem akarják áttervezni, mert azt ideálisnak tartják. Az épületek áthelyezéséről meg kell állapodni az SZTE-vel, és 8-10 milliárd forint is kell a kiesőket pótló új épületekre, ezek a munkák 2026-ban kezdődhetnek.
Ha mindez megvan, akkor indulhat a híd építése, a beruházás a jelenlegi számítások szerint 100 milliárd forint körüli összegbe kerül majd, és mivel a hídépítés állami hatáskör és feladat, a kormányzat fedezi.
Az új Tisza-híd építését a régi szegedi igényen felül az is indokolja, hogy a BYD-gyár beindulása a város közlekedésére is hatással lesz, megnő a forgalom. A Szegedi Közlekedési Társaság, a MÁV és a Volán közösen fog dolgozni a személyszállítás összehangolásán. Hosszabb távon a Belvárosi híd felújítását is tervezik. Sőt, Lázár a városon túli, további tervek között a 47-es főút szélesítését is megemlítette, aminek része lesz a 47-esen az Algyői Tisza-híd négysávossá alakítása.
Botka László polgármester szerint Szegeden igen alacsony a munkanélküliek száma, ezért várható, hogy a város körüli településekről járnak majd be nagy arányban a kínai gyár dolgozói. A szegedi szakképző intézményekben tanuló diákok fele is vidéki, ők biztosan szívesen dolgoznának majd a városban. A szegedinél sokkal nagyobb a munkanélküliség Makó környékén, így onnan is érkezhetnek dolgozók.
Szerbia közelebbi részéből, a Vajdaságból is várható majd munkaerő, már jelenleg is több százan jönnek át naponta. Emiatt is fogják szerb–kínai–magyar együttműködésben fejleszteni a röszkei határátkelőt, és növelik a Szegedhez legközelebbi határállomás áruforgalmi átbocsátó képességét is. Röszkén a schengeni térség legnagyobb közúti, vasúti és teherforgalmi átkelőjét építik meg, ígérte Lázár.
Biztosan megegyeznek majd a pénzről
A BYD-gyár környékén fejlesztik, négysávúsítják az utakat, és az M43-as autópályának lehajtója lesz a gyárkapunál. Új vasúti szállítóterminál is lesz az üzem közelében, erre 40 milliárd forintot akarnak költeni. A Szeged-Kiskunfélegyháza, továbbá a Kiskunfélegyháza–Cegléd-vasútvonalon is fejlesztenek, összesen 2,2 milliárd euróból, ami Lázár szerint nemcsak a teherforgalom növelését, hanem a Budapest–Szeged közti személyszállítás gyorsulását is eredményezi majd.
Arra is van terv, hogy szegedi vasútállomás, helyi nevén a nagyállomás közelébe költöztetik át a Mars téri piac mellől a távolsági autóbuszok pályaudvarát, illetve annak egy részét, ez is régóta dédelgetett terv az önkormányzatnál.
Elhangzott, hogy a BYD-gyár sokkal gyorsabban épül, mint arra előzőleg számítottak, Botka szerint azért, mert a feladatokat előzetesen elosztották az érintettek között, és mindenki eredményesen megtette, amit kellett. Ha a kínai üzem termelése 2025 második felében a tervek szerint beindul, akkor Szeged már Európa harminc legfontosabb ipari centruma között lesz, jelentette ki Lázár.
Arra az újságírói kérdésre, hogy ha majd beindul az autógyár, és azután helyi iparűzési adót fizet az önkormányzatnak, abból mennyit von el a kormány, Lázár azt mondta, hogy erről majd tárgyalni fognak a várossal, ha kiderült a bevétel nagysága. Azt mondta, hogy kölcsönösen előnyös megállapodást kell kötni a pénz elosztásáról.
A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.