Nem szerencsés politikai célra használni az árvizet? Orbán Viktor a Facebookon is legény volt a gáton

Legfontosabb

2024. szeptember 23. – 18:20

Nem szerencsés politikai célra használni az árvizet? Orbán Viktor a Facebookon is legény volt a gáton
Orbán Viktor árvízi terepszemlén 2024. szeptember 21-én – Fotó: MTI / Miniszterelnöki Sajtóiroda / Fischer Zoltán

Másolás

Vágólapra másolva

„Szerintem egyáltalán nem szerencsés az, hogy politikai célokra használják fel az árvízi védekezést. Szerintem mindenkinek jobb lenne, ha tenné a dolgát, akár önkéntesként, akár hivatásosként.” Így nyilatkozott pár napja Vitályos Eszter kormányszóvivő arról, hogy még az évtized árvizének idején is azon megy a versengés a politikusok között, ki tud többet posztolni a gátakról, ki tud jobban odaszólni a másik oldalnak.

Vitályos ezzel természetesen inkább a Tisza Párt elnökének mondott oda, aki hamarabb ért a gátakra a miniszterelnöknél, hogy aztán elkezdje őt hiányolni onnan, majd a védekezés minőségét kritizálta, és számonkérte a kormányt, hol vannak a katonák. Mire a Fidesz is elkezdett visszalövöldözni Magyarra.

Pedig a kormányszóvivő akár a saját pártjának, a saját főnökének is beszólhatott volna, hiszen a Fidesz mást sem csinál 14 éve, csak politikai célokra használ fel krízishelyzeteket. Ilyen volt a menekültválság, a koronavírus-járvány és a háború is. És ez most sincs másképp. Orbán Viktor az elmúlt napokban naponta tízmilliókat költött el arra, hogy a Facebookon hirdesse: a kormány és ő is a helyén van, minden meg lesz oldva.

Addig ő el nem megy az országból

A miniszterelnök persze ahogy eddig is, úgy most is láthatóan távol tartja magát Magyartól és a körülötte kialakult kommunikációs csatától, azt kiszervezte az embereinek. De a háttérben azért ő is rendesen megpróbálta meglovagolni az árvíz hullámait.

Amit ebből kifelé látni lehetett, az az, hogy a miniszterelnök lemondta minden külföldi jelenését, helyette árvízi terepszemlékre ment, szakértőktől kérdezgette, mi a helyzet, minden reggel az operatív törzs ülésein kezdett, aztán megtartotta a napi árvízinfóit. Járt-kelt, motorcsónakozott, kezet fogott szinte mindenkivel, aki az útjába került. Mindeközben a kormányzati propaganda a háttérben az embereket is szőnyegbombázta az árvízi védekezésről szóló hirdetésekkel.

Bár a kormányfő szeptember 14-én még Arnold Schwarzeneggerrel kondizott, másnaptól beindult a kommunikációs nehéztüzérség a Facebookon és az Instagramon is.

A hirdetések zöme két-három napig futott, de volt, ami négyig is. Az viszont mindegyikben közös, hogy a miniszterelnök szerint a munka nehéz, de minden a legnagyobb rendben volt, van, lesz. Orbán ezekkel a drámai zenékkel aláfestett videókkal azt akarta megmutatni, hogy a kormány ura a helyzetnek, „mindenki a fedélzeten van”, tehát ők és a szakemberek is a helyükön vannak, nincs pihenés, rá pedig biztosan lehet számítani. Nem véletlen, hogy az egyik első hirdetése épp egy felvétel arról, ahogy az operatív törzs reggeli ülésén azt mondja: addig ő el nem megy az országból, itthon marad, amíg túl nem vagyunk a nehezén.

Megnyíltak a pénzcsapok

A miniszterelnök a hirdetésekkel együtt a pénzcsapokat is megnyitotta:

naponta milliókat költött el arra, hogy az árvízi védekezését hirdesse.

A Facebook az Ad Library nevű felületén mindenki számára elérhetően tartja nyilván a politikai-közéleti hirdetések részleteit, itt végigkövethető, hogy Orbán Viktor oldalán mennyi pénzt füstöltek el ezekre.

A miniszterelnök oldala szeptember 15-től kezdte el bombázni hirdetésekkel a facebookozókat. Néhány napnyi adat közelebbről:

  • csak szeptember 17-én 7 millió;
  • szeptember 18-án 10 millió;
  • szeptember 20-án pedig 13 millió forintot költött a Fidesz a miniszterelnök hirdetéseire.

Bár a legutolsó hirdetések szeptember 22-én futottak ki, az utolsó napokkal még nem frissült az adatbázis, és csak szeptember 20-ig látni a költéseket.

Azon a napon pedig így nézett ki a toplista Magyarországon:

Forrás: Facebook Ad Library
Forrás: Facebook Ad Library

Ha csak az árvízi időszakot lefedő elmúlt hónapot nézzük (az Ad Library augusztus 22. és szeptember 20. közötti sávot mutat), akkor azt lehet látni, hogy ebben az időszakban a miniszterelnök Facebook-oldalán 38 millió forintot költöttek hirdetésekre. Ebben benne van pár hirdetés augusztusból abból az interjúból, amiben Orbán az olimpiát elemezte, de ez csak néhány százezres összeget tett ki. A maradék mind árvizes hirdetés.

Ez a többmilliós összeg főleg akkor szembetűnő, ha kontextusba helyezzük. A miniszterelnök oldala az elmúlt negyedévben (június 23. és szeptember 20. között) összesen költött 49,5 millió forintot hirdetésekre. Tehát ennek a nagy részét csak az utóbbi néhány napban költötték el, méghozzá az árvízre.

Forrás: Facebook Ad Library
Forrás: Facebook Ad Library

Az is érdekes, ki volt a hirdetések célközönsége: míg az Instagramon nyilván a fiatalabbakra, addig a Facebookon főleg a 45–55 év közötti férfiakra, és a nyugdíjaskorú, tehát 65 év feletti nőkre lőttek.

Forrás: Facebook Ad Library
Forrás: Facebook Ad Library

Az persze nem véletlen, hogy Orbán Viktor ekkora hévvel vetette rá magát az árvízre: elég hálás téma volt ez neki azután, hogy Magyar Péter alaposan felkavarta a politikai állóvizet a kórházak végighőmérőzésével. A közélet hetekig a leromló egészségügy és a MÁV helyzetétől volt hangos, a kormány pedig nem tudott érdemben reagálni a kritikákra.

Az ellenzékiek nem léteznek

És mi a helyzet a többiekkel? Röviden: nem sok.

A top hirdetők közé csak a kormány vagy a kormányközeli oldalak kerültek fel. Az ellenzékiek a nyomukban sincsenek.

A Magyar Péter-féle Tisza Párt felkerült ugyan a 12. helyre, egyetlen árvizes hirdetése sincs szeptemberről, csak csatlakozásra buzdító posztjai. Magyar Péter saját oldala nem hirdetett. De azért ő is szeretett gumicsizmába bújva posztolni a gátakról.

Forrás: Facebook Ad Library
Forrás: Facebook Ad Library

A következő ellenzéki politikusként Karácsony Gergely főpolgármester jutott fel a listára, de csak a 29. helyre. Árvizes hirdetése egy sincs. Sokat kell görgetni, hogy eljussunk a következő ellenzékben lévő politikusig: a Mi Hazánk-os Novák Előd mindössze a 63. helyen van. Neki három napig futott két árvizes hirdetése pár ezer forintért, mindkettőben önkénteseket toborzott a gátra.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!