Nem szerencsés politikai célra használni az árvizet? Orbán Viktor a Facebookon is legény volt a gáton
2024. szeptember 23. – 18:20
„Szerintem egyáltalán nem szerencsés az, hogy politikai célokra használják fel az árvízi védekezést. Szerintem mindenkinek jobb lenne, ha tenné a dolgát, akár önkéntesként, akár hivatásosként.” Így nyilatkozott pár napja Vitályos Eszter kormányszóvivő arról, hogy még az évtized árvizének idején is azon megy a versengés a politikusok között, ki tud többet posztolni a gátakról, ki tud jobban odaszólni a másik oldalnak.
Vitályos ezzel természetesen inkább a Tisza Párt elnökének mondott oda, aki hamarabb ért a gátakra a miniszterelnöknél, hogy aztán elkezdje őt hiányolni onnan, majd a védekezés minőségét kritizálta, és számonkérte a kormányt, hol vannak a katonák. Mire a Fidesz is elkezdett visszalövöldözni Magyarra.
Pedig a kormányszóvivő akár a saját pártjának, a saját főnökének is beszólhatott volna, hiszen a Fidesz mást sem csinál 14 éve, csak politikai célokra használ fel krízishelyzeteket. Ilyen volt a menekültválság, a koronavírus-járvány és a háború is. És ez most sincs másképp. Orbán Viktor az elmúlt napokban naponta tízmilliókat költött el arra, hogy a Facebookon hirdesse: a kormány és ő is a helyén van, minden meg lesz oldva.
Addig ő el nem megy az országból
A miniszterelnök persze ahogy eddig is, úgy most is láthatóan távol tartja magát Magyartól és a körülötte kialakult kommunikációs csatától, azt kiszervezte az embereinek. De a háttérben azért ő is rendesen megpróbálta meglovagolni az árvíz hullámait.
Amit ebből kifelé látni lehetett, az az, hogy a miniszterelnök lemondta minden külföldi jelenését, helyette árvízi terepszemlékre ment, szakértőktől kérdezgette, mi a helyzet, minden reggel az operatív törzs ülésein kezdett, aztán megtartotta a napi árvízinfóit. Járt-kelt, motorcsónakozott, kezet fogott szinte mindenkivel, aki az útjába került. Mindeközben a kormányzati propaganda a háttérben az embereket is szőnyegbombázta az árvízi védekezésről szóló hirdetésekkel.
Bár a kormányfő szeptember 14-én még Arnold Schwarzeneggerrel kondizott, másnaptól beindult a kommunikációs nehéztüzérség a Facebookon és az Instagramon is.
- Szeptember 15-től előbb a Római-parton tett látogatását kezdték el hirdetni, szeptember 16-tól már a visegrádit és az operatív törzs reggeli ülését.
- Majd másnaptól jött a Lajta és Komárom.
- Szeptember 18-án indultak be igazán a hirdetések: reggeli árvízinfó, szemle Nagymaroson, Kismaroson.
- Szeptember 19-én megint egy árvízinfó, vizit Kisorosziban és Pócsmegyeren. De belefért még egy kézfogásos kép egy nyugdíjassal, és egy „tetőzik az árvíz” megállapítás is az aznapi hirdetésekbe.
- Szeptember 20-án pedig az egészet lezárta egy árvízinfóval és egy dunaalmási videóval.
A hirdetések zöme két-három napig futott, de volt, ami négyig is. Az viszont mindegyikben közös, hogy a miniszterelnök szerint a munka nehéz, de minden a legnagyobb rendben volt, van, lesz. Orbán ezekkel a drámai zenékkel aláfestett videókkal azt akarta megmutatni, hogy a kormány ura a helyzetnek, „mindenki a fedélzeten van”, tehát ők és a szakemberek is a helyükön vannak, nincs pihenés, rá pedig biztosan lehet számítani. Nem véletlen, hogy az egyik első hirdetése épp egy felvétel arról, ahogy az operatív törzs reggeli ülésén azt mondja: addig ő el nem megy az országból, itthon marad, amíg túl nem vagyunk a nehezén.
Megnyíltak a pénzcsapok
A miniszterelnök a hirdetésekkel együtt a pénzcsapokat is megnyitotta:
naponta milliókat költött el arra, hogy az árvízi védekezését hirdesse.
A Facebook az Ad Library nevű felületén mindenki számára elérhetően tartja nyilván a politikai-közéleti hirdetések részleteit, itt végigkövethető, hogy Orbán Viktor oldalán mennyi pénzt füstöltek el ezekre.
A miniszterelnök oldala szeptember 15-től kezdte el bombázni hirdetésekkel a facebookozókat. Néhány napnyi adat közelebbről:
- csak szeptember 17-én 7 millió;
- szeptember 18-án 10 millió;
- szeptember 20-án pedig 13 millió forintot költött a Fidesz a miniszterelnök hirdetéseire.
Bár a legutolsó hirdetések szeptember 22-én futottak ki, az utolsó napokkal még nem frissült az adatbázis, és csak szeptember 20-ig látni a költéseket.
Azon a napon pedig így nézett ki a toplista Magyarországon:
Ha csak az árvízi időszakot lefedő elmúlt hónapot nézzük (az Ad Library augusztus 22. és szeptember 20. közötti sávot mutat), akkor azt lehet látni, hogy ebben az időszakban a miniszterelnök Facebook-oldalán 38 millió forintot költöttek hirdetésekre. Ebben benne van pár hirdetés augusztusból abból az interjúból, amiben Orbán az olimpiát elemezte, de ez csak néhány százezres összeget tett ki. A maradék mind árvizes hirdetés.
Ez a többmilliós összeg főleg akkor szembetűnő, ha kontextusba helyezzük. A miniszterelnök oldala az elmúlt negyedévben (június 23. és szeptember 20. között) összesen költött 49,5 millió forintot hirdetésekre. Tehát ennek a nagy részét csak az utóbbi néhány napban költötték el, méghozzá az árvízre.
Az is érdekes, ki volt a hirdetések célközönsége: míg az Instagramon nyilván a fiatalabbakra, addig a Facebookon főleg a 45–55 év közötti férfiakra, és a nyugdíjaskorú, tehát 65 év feletti nőkre lőttek.
Az persze nem véletlen, hogy Orbán Viktor ekkora hévvel vetette rá magát az árvízre: elég hálás téma volt ez neki azután, hogy Magyar Péter alaposan felkavarta a politikai állóvizet a kórházak végighőmérőzésével. A közélet hetekig a leromló egészségügy és a MÁV helyzetétől volt hangos, a kormány pedig nem tudott érdemben reagálni a kritikákra.
Az ellenzékiek nem léteznek
És mi a helyzet a többiekkel? Röviden: nem sok.
A top hirdetők közé csak a kormány vagy a kormányközeli oldalak kerültek fel. Az ellenzékiek a nyomukban sincsenek.
A Magyar Péter-féle Tisza Párt felkerült ugyan a 12. helyre, egyetlen árvizes hirdetése sincs szeptemberről, csak csatlakozásra buzdító posztjai. Magyar Péter saját oldala nem hirdetett. De azért ő is szeretett gumicsizmába bújva posztolni a gátakról.
A következő ellenzéki politikusként Karácsony Gergely főpolgármester jutott fel a listára, de csak a 29. helyre. Árvizes hirdetése egy sincs. Sokat kell görgetni, hogy eljussunk a következő ellenzékben lévő politikusig: a Mi Hazánk-os Novák Előd mindössze a 63. helyen van. Neki három napig futott két árvizes hirdetése pár ezer forintért, mindkettőben önkénteseket toborzott a gátra.