Miután Orbán agyondicsérte Lázárt, Vitézy a MÁV újabb negatív rekordjáról számolt be
2024. szeptember 9. – 09:15
„Megvannak az augusztusi késési adatok: ismét negatív rekordot döntött a MÁV. A magyar InterCityk mindössze 32,8%-a volt pontos (azaz késett kevesebbet, mint 5 perc) augusztusban – ilyen rossz értéket soha nem rögzítettek még, mióta vezetnek menetrendszerűségi statisztikát a magyar vasúton” – írta Facebook-posztjában Vitézy Dávid.
A egykori Nemzeti Közlekedési Központ vezérigazgatója legutóbb júliusban közölt adatot, az akkori negatív rekord szerint a vonatok 36,38 százaléka volt pontos, azaz nem késett öt percnél többet. Ez az arány egy hónap alatt 3,6 százalékponttal csökkent.
„Végtelenül szomorú ezt a leépülést látni. A miniszterelnök azt mondta a vasút problémáiról szóló kérdésre válaszolva szombaton, hogy érdemes összehasonlítani, mi volt »Lázár János előtt és Lázár János után«, mert »akkor megkapjuk a munkájának a bizonyítványát« – nos, ha nem a kozmetikázott és mesterségesen felfújt utasszámokat, hanem az elmúlt évek késési adatait hasonlítjuk össze, akkor vajon milyen bizonyítványt kap a közlekedési miniszter?” – kérdezte Vitézy, aki rendszeresen csörtézik a kormányba visszaemelt beruházási és építésügyi miniszterrel, akibe legutóbb vasárnap szállt bele, azt állítva, hogy kozmetikázzák a vasúti utasszámadatokat, amik szerint 61 százalékkal nőtt a vasutat használók száma idén Magyarországon.
Lázár is szívesen szólogat be Vitézynek: a miniszter legutóbb azt mondta, „nem mindegy, hogy valaki kezdő kisgyerekként foglalkozik a vonatozással, vagy valakire 4,5 millió ember utaztatása van rábízva”. Szerinte az egykori államtitkár, BKK-vezető, a Közlekedési Múzeum volt igazgatója miniszter is lehetett volna, de ezek a projektek rajta buktak el, ahogyan az LMP-s projekt is, hogy Vitézy főpolgármester lehessen, amit az utolsó pillanatban a Fidesz is támogatott.
Vitézy szerint azonban az ő szapulása nem változtat a tényeken: „Az idősorokat megnézve ugyanis az látszik, hogy az elmúlt években a magyar vasút megbízhatósága látványos romlásnak indult. Immár megvan a kétharmad is: a magyar InterCity-vonatok több mint 67 százaléka késett öt percnél többet idén augusztusban. Ez pedig a Lázár János által meghozott hibás döntések sorozatának köszönhető: egytől egyig lemondott minden vasúti járműbeszerzést, leállította a pályafelújításokat és fejlesztéseket, a kivont források és bezuhant bevételek miatt elszaporodtak a pályahibák, a központosított beszerzések nyomán darabjaira hullott MÁV-karbantartás miatt sűrűsödnek a járműhibák, az alkatrészhiány miatt egyre több a tartósan félreállított, de amúgy jó állapotú IC-kocsi, motorvonat” – mondta, tévedésnek tartva, hogy a MÁV mindig is rossz volt, ezért azt az emberek úgyis megszokták: „valóban nem volt korábban sem kifogástalan a magyar vasút helyzete, de a romlás idénre már sajnos igazán látványos. Néhány év alatt 70% fölötti értékekről zuhant a pontosság 32,8%-ra, ez ma Európa legrosszabb ilyen értéke — nem Ausztriát hagytuk le e téren, hanem Romániát.”
Vitézyvel ellentétben Orbán Viktor legutóbb védelmébe vette Lázárt, kifejezetten elismerve munkáját, a vasútért is felelős minisztérium élén. „A leghatékonyabb miniszterünk felelős a közlekedésért. Szerintem az elmúlt évtized legnagyobb szenzációját ő érte el”, az országbérlet bevezetésével, mert óriási növekedést hozott az utasszámban a vasútnak. Ez „nagy dolog, és örülünk is neki” – mondta Kötcsén Orbán, amikor váratlanul megállt az újságírók előtt és 15 perces sajtótájékoztatót tartott.
df