Vitézy: Kozmetikázott adat a vasúti utasszám-növekedés
2024. szeptember 8. – 10:57
Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár, fővárosi képviselő szerint kozmetikázzák a KSH adatait, ami szerint 61 százalékkal nőtt a vasutat használók száma idén Magyarországon.
Mint Vitézy a közösségi oldalán írja: a miniszterelnök szombaton a MÁV csúfos késési adataira és állandó üzemzavaraira reagálva azzal vette védelmébe Lázár Jánost, hogy „ha összeveti, hogy mennyi ember használta a vasutat Lázár János előtt és után, akkor megkapja a munkájának a bizonyítványát”.
Vitézy szerint a KSH adatai alapján valóban óriási, 61 százalékos utasszám-növekedés látszik (a második negyedéves adatokban már 76) – de ez nem egy mért, megszámolt adat, mint mondjuk a közúti forgalom esetében, hanem csak a legjobb indulattal is kozmetikázott statisztika, melyet az eladott jegyek és bérletek segítségével számolnak ki.
Ebben óriási módszertani változás volt az új bérletek megjelenése után, közli a képviselő. Lázár János minisztériuma ugyanis azt írta elő a közlekedési cégeknek, hogy a vármegyebérleteket 56 utasnak, azaz 28 oda-vissza útnak kell számolni havonta. A problémát az Eurostat és a KSH is észrevette, a KSH ezért végül azt közölte, hogy „mivel a 2023-as év adatai már rendelkezésre állnak, és sikerült egyeztetnünk az adatszolgáltatókkal, azt látjuk, hogy a 2023 második negyedévétől kezdődő idősor nem homogén, és nem lehet összehasonlítani az előző időszakkal.”
Egyrészt Vitézy szerint az új bérletszámítási módszertan eleve 7 százalékkal több utazást számol egy bérletre, mint a régi hagyományos bérletek esetén, és jócskán többet, mint a korábbi egyesével eladott jegyek után számolt utasszám volt. Miközben semmi nem igazolja, hogy a vármegyebérletes utasok tényleg 28 oda-vissza vasúti utat tesznek meg havonta. Ha valaki heti egy napot otthonról dolgozik és heti négyszer jön be Budapestre mondjuk Dunakesziről, viszont kivesz 24 nap szabadságot is egy évben, akkor 14 napot fog oda-vissza utazni, tehát egy hónapban 28-szor – pont feleannyiszor, mint amennyinek a statisztikában látszani fog, írja Vitézy.
A képen látható adatsorban a vármegyebérletek számításának módszertani hatásai először a 2024-es adatban láthatók, ennek köszönhető a 60 százalék feletti növekedés. Ha megnézzük a számokat, valójában 2018 óta stagnáló utasszámokat látunk, azzal, hogy a Covid átmeneti utasvesztési hatása 2023-ra állt múlt el.
Ha már a KSH szerint sem összehasonlítatóak ezek az adatok, akkor talán Lázár János teljesítményét se ebben mérjük, közli Vitézy. Szerencsére, a késési adatok módszertani nyilvántartása nem változott, ott jobban látszik az elmúlt két év teljesítménye, a minőségi zuhanórepülés, teszi hozzá.
Ha a statisztika igaz lenne, és tényleg 61-76 százalékkal nőtt volna a vasúti utasszám, azt éreznénk Vitézy szerint. Óriási zsúfoltság lenne az elővárosi vonalakon – de egyáltalán nincs manapság nagyobb tömeg, mint a Covid előtt volt. Az InterCity-k kapacitása a kocsihiány miatt jellemzően csökkent, és nem nőtt – tele vannak, de 76 százalékkal több utasnak nem jutna helyjegy. A vidéki regionális vasútvonalakon sem látszik ez a nagy népszerűség-növekedés. Nem vitás, hogy a diákbérletek olcsóbbá tétele generálhatott többlet szabadidős utazásokat, de ez ekkora növekedést megközelítőleg sem magyaráz, mondja Vitézy.
Vitézy állítja, hogy aki autózott, nem a bérletek magas ára, hanem a közösségi közlekedés színvonala, minősége, kényelme, átszállások száma miatt tette. Éppen ezért az olcsóbb bérletek önmagukban tömeges átáramlást nem hoznak, akinek eddig is távoli volt az állomás, ritka a vonat, túl sok az átszállás, az olcsóbb bérlet miatt nem vált autóról vonatra, sajnos. Ezt a nálunk sokkal nagyobb léptékben kedvezményes bérleteket bevezető Németország példáján is látjuk: talán az is adhatna kétkedésre okot, hogy Európában a legnagyobb statisztikai utasszám-növekedést Magyarországon mutatták ki idén, teszi hozzá.
Mint Vitézy végül leszűri: igaz, hogy az új bérletrendszer hatására valamivel talán több utas lett, de a kimutatott és büszkén hirdetett 61 százalékos vasúti utasszám-növekedés biztosan nem igaz, nem is lehetett az.
Márpedig, ha Lázár János közlekedési miniszteri munkájának sikerét csak hamis statisztikák igazolják, az elég nagy baj. Nem neki, mert ezek szerint a főnöke így is elégedett vele, hanem nekünk, utasoknak, szögezi le a képviselő.