A Stadler és a GYSEV Zrt. másfél éves tendereztetési folyamat után, 2024. március 19-én kötött szerződést új intercity villamos motorvonatok szállításáról. A vonatok Sopron és Budapest, illetve Szombathely és Budapest között közlekednének. A GYSEV-nek a szerződés aláírásától számítva hat hónapja van a finanszírozás biztosítására és a szerződés életbe léptetésére, és ez a hat hónap szeptember 19-én lejár. Az aláírt szerződés és a külső finanszírozási forrás ellenére azonban a kormányzati jóváhagyás csak nem akart megérkezni az elmúlt hónapokban, így a beszerzés kútba eshet. A szakminisztérium szerint az ügy „folyamatban van”.
A GYSEV Zrt. 2023. május 8-án indított közbeszerzési eljárást 9+4 darab intercity kivitelű motorvonat beszerzésére. A tenderen a Stadler és a Siemens vett részt, míg a közel másfél évig tartó folyamat végén a Stadler és a GYSEV Zrt. 2024. március 19-én kötött szállítási szerződést az új intercity villamos motorvonatok szállításáról. Az aláírt szerződés egy kilenc járműből álló alapmegrendelésből és egy maximum négy darab járműre vonatkozó opcióból áll, ami összesen 3640 új, intercity színvonalú ülőhelyet jelent a korszerű járművekben nem bővelkedő hazai vasúti közlekedésben.
A járműveket a GYSEV a Sopron–Budapest, illetve a Szombathely–Budapest vonalon – Magyarország egyik legnagyobb forgalmú, a MÁV és a GYSEV által közösen üzemeltetett vasúti fővonalán – állítaná forgalomba. Az új járművek kétáramneműek, így azok igény és döntés esetén nemcsak Magyarországon, hanem Ausztriában is képesek a közlekedésre. A gyártás részben a szolnoki gyárban történne.
Az Európai Befektetési Bank (EIB) már nyár előtt jóváhagyta a projekt finanszírozását, és a finanszírozási szerződés aláírására vár. Ennek feltétele a kormány jóváhagyása, amely mind a mai napig nem történt meg. Amennyiben a kormány jóváhagyása szeptember 19-ig nem érkezik meg, a szerződés kútba esik.
Megkérdeztük az Építési és Közlekedési Minisztériumot, mi az oka a késlekedésnek, a magyar fél el akar-e állni a szerződéstől. A válasz szerint „az érintett motorvonat beszerzés kormány általi jóváhagyása folyamatban van”, a motorvonatokra szükség lesz.
Lázár használt vonatokban gondolkodik
A GYSEV ic-beszerzése jelenleg az egyetlen olyan azonnal végrehajtható projekt, amelynek köszönhetően új vasúti személyszállító járművek érkezhetnének Magyarországra. Az első jármű három év múlva állna forgalomba.
A magyar vasúti beszerzésekre nem vet jó fényt, hogy a MÁV utoljára 2017-ben írt alá olyan járműbeszerzésre vonatkozó szerződést – az emeletes motorvonatokra –, amely életbe is lépett. Azóta két közbeszerzést is visszavontak, ezekből a HÉV-flottát cserélték volna, és akkumulátoros motorvonatokat vettek volna. A kormány visszalépett a 115 Siemens-mozdony megvásárlására vonatkozó szerződéstől is.
Csak az elmúlt három évben, különböző tárgyban – hidrogénüzemű motorvonatok, regionális motorvonatok, HÉV–járműcsere – összesen hét piaci konzultációt indított a MÁV, rendre eredmény nélkül.
A 2017 óta eltelt hét évben, amióta a MÁV egyetlen új vonatot vagy mozdonyt sem tudott vásárolni, a környező országok alaposan bevásároltak: Ausztria 369, Lengyelország 533, Csehország 597, Románia 191, Bulgária 77, Szlovákia 87, Szerbia 40, Szlovénia 46 és Horvátország 48 mozdonyt vagy motorvonatot vett.
Ehhez képest a MÁV mindössze két, használt mozdonyokra vonatkozó bérleti szerződést tud felmutatni: 2023-ban huszonnégy darab Eurosprinter érkezett, 2024-ben pedig tizenöt darab Henschel dízelmozdony jön.
A magyarországi vasúti járművek átlagéletkora 45 év, „nincs olyan közlekedési eszközünk, amik ne amortizálódtak volna le az elmúlt időszakban” – mondta Lázár János közlekedési miniszter nemrég. Szerinte húsz–harminc éves, Nyugat-Európában most leszerelt járműveket kell beszerezni. „Arra kaptam felhatalmazást a miniszterelnöktől, hogy általa kiküldött fürkészként kutassak fel ilyen járműveket százas nagyságrendben” – jelentette ki.