A Szépművészeti Múzeum igazgatója szerint Orbán az unió fenegyereke, aki csínyekre is hajlamos

2024. augusztus 28. – 09:19

Másolás

Vágólapra másolva

Orbán Viktor az Európia Unió fenegyereke, aki hajlamos a csínyekre, a párizsi olimpia nagy port kavaró nyitóünnepsége pedig egy woke manifesztum volt, ami az európai kultúra gyökereit jelentő antik és keresztény-zsidó kultúrkör eszményeinek leváltását hirdette meg, mondta Baán László, a Szépművészeti Múzeum újabb öt évre kinevezett igazgatója az Indexnek.

Orbán Viktor az ukrajnai háború és a gázai konfliktus kapcsán került szóba az interjúban. Baán tudatos szerepvállalásnak tartja a miniszterelnök részéről, hogy ő lett az EU fenegyereke, mert így olyasmiket mondhat ki, amikre mások nem is gondolnak vagy nem gondolnak kimondhatónak. „A fenegyerek-státusz már mintegy kötelezi, hogy az Európai Tanácsban, azaz az európai első számú vezetők legszűkebb klubjában időről időre szembemenjen a fősodorral, aztán váratlanul ajánljon egy nehéz közös ügyben egy briliánsan egyszerű megoldást; legyen kiszámíthatóan kiszámíthatatlan, de közben tartsa meg minden ígéretét; mutassa meg, hogy mit is kellene tenniük, ha igazán jól akarnák végezni a dolgukat. Aztán egy bizalmas beszélgetésben azt is mutassa meg nekik, hogy jobban megérti a személyes politikai dilemmáikat, mint a közvetlen munkatársaik.” Baán szerint Orbánnak szerepéből adódóan keresnie kell a konfliktusokat, mert tudja, hogy a sikerekhez konfliktusok megvívásán keresztül vezet az út. A csínyekre is hajlamos Orbán, de közben pontosan érti a hatalmi rendszerek működését.

A Szépművészeti Múzeum igazgatója szerint a párizsi olimpia megnyitóján látott jelenet, amit sokan Az utolsó vacsora kiparodizálásának véltek, egy „rendkívül alaposan végiggondolt woke manifesztum, vizuális küldetésnyilatkozat” volt, ami az európai kultúra legfontosabb gyökereit jelentő antik és keresztény-zsidó kultúrkör eszményeinek a leváltását hirdeti meg. „Azzal, hogy Athéné, Aphrodité, Apolló vagy – akárcsak »véletlen egybeesés« okán – Jézus és az apostolok helyére nőimitátorokat és transzvesztitákat ültet a sokszínűség és a elfogadás jegyében, egyértelmű üzenetet fogalmaz meg: mi új isteneket adunk nektek a régiek helyett!” – mondta.

Baán kimondottan hasznosnak nevezte, hogy Párizs a megnyitóval elmondta, kik is ők, mert „így legalább tudjuk, hányadán állunk”. Szerinte a woke mozgalom „egyenlősítő szektaként” igazából nem elfogadást, hanem azonosulást vár el.

Megkérdezték arról is, mit gondol a Szabadság-szobor talapzatára tervezett keresztről, amit sokan elleneznek, még fideszes körökből is érkezett kritika. Baán szerint „termékeny konfliktust” generált a kormány a kereszt ötletével. „Mindegy, mi lesz a konfliktus kimenetele, a lényeg, hogy minél markánsabban váljanak láthatóvá a különböző álláspontok, az egymással szemben álló érvek és történetek.” Tulajdonképpen azt akarja megmutatni a kormány a kereszttel, hogy támadás alatt áll a keresztény kultúrkör és erkölcs. Baán elismerte, hogy a kereszt felállítása technikailag ugyanolyan gesztus, mint a párizsi olimpia megnyitóján látott jelenet, csak éppen az ellenkezőjét állítja.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!