Az új kormányrendelet szeptembertől elveszi a zöld rendszámokat a hibridautóktól

2024. augusztus 1. – 08:46

Másolás

Vágólapra másolva

Lezárul a zöld rendszámos hibridautók és luxusterepjárók kora, szeptember elsejétől kizárólag a tisztán elektromos és nullakibocsátású autók lesznek jogosultak a zöld rendszámra, írja az Építési és Közlekedési Minisztérium közleménye.

A Magyar Közlönyben frissen megjelent kormányrendelet alapján a hibrid elektromos járművekre eddig kiadott zöld rendszámtáblákat le kell cserélni fehér alapszínű rendszámtáblára: erre legkésőbb 2026. november 30-ig van ideje a tulajdonosoknak. A Belügyminisztérium 2023. decemberi állományadatai szerint a tavalyi év végén már több, mint 25 ezer 5N besorolású hibridautó volt forgalomban, plug-in hibridekből pedig csaknem 12 ezret tartottak számon ekkor.

Az elmúlt években nagyobb számban terjedtek el azok a járművek, amelyek az átlagos benzin vagy dízelüzemű autóknál nagyobb belső égésű motorral rendelkeznek, de egy elektromos meghajtással kiegészítve úgy részesülhetnek a környezetkímélő, nulla kibocsátású autókkal megegyező mértékű kedvezményekben, hogy valójában lényegesen szennyezőbbek, mint az átlagos, fosszilis üzemanyagot használó járművek.

A zöld rendszám ugyanis nemcsak ingyenes parkolásra jogosítja fel használóját számos településen, de a tulajdonosoknak regisztrációs adót, illetve teljesítményarányos gépjárműadót, valamint adásvételkor vagyonszerzési illetéket sem kell fizetniük. A kormány új rendeletével a zöld rendszámmal járó kedvezményeket a tisztán elektromos és nullakibocsátású autók számára szeretné biztosítani.

Hogy pontosan miért lehet átverés egy plug-in hibrid autó, arról korábban részletesen olvashattak a Telexen is. Ezeknek a típusoknak valóban a felhasználási körülményein, például a villanytöltések gyakoriságán múlik, hogy a mindennapi használat során mekkora a környezeti lábnyomuk. A nagy autóipari greenwashing azért lehetséges, mert a kettőshajtású típusok hivatalos fogyasztási és környezetvédelmi vizsgálatát teljesen feltöltött hibridakkumulátorral végzik. A szabványos mérési ciklus (WLTP) kezdetétől a hajtóakkumulátor lemerüléséig nem indul be a plug-in hibridek belsőégésű motorja, ezért ebben a szakaszban helyikibocsátás-mentes az autó.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!