Mostanra át kellett volna adni, de leállt a szigetközi Duna-híd építése

2024. május 22. – 15:34

Mostanra át kellett volna adni, de leállt a szigetközi Duna-híd építése
A Duna összeköt, a félbemaradt híd azonban elválaszt Dunakiliti és Dobrohost (Doborgaz) között – Fotó: Cséfalvay Attila / Telex
Cséfalvay Attila
Cséfalvay Attila
Győri tudósító

Másolás

Vágólapra másolva

Mostanra át kellett volna adni, de leállt a kivitelezés, ráadásul a felbontott szerződés és a perelni készülő kivitelező rontja az esélyét annak, hogy belátható időn belül újabb Duna-híd épüljön Magyarország és Szlovákia között. A vita a csallóközi oldalon robbant ki, de a helyzet ottani rendezése nélkül a szigetközi részen sem jutnak előbbre, miközben a csúszással nőnek a költségek, az uniós támogatás egy része is veszélybe kerülhet a kiemelt beruházásnál.

Az elterelt Duna-szakaszon Szigetköz és Csallóköz között, a mértékadó árvízszint fölé építendő több száz méter hosszú gyalogos és kerékpáros híd korábban az Európai Regionális Fejlesztési Alapból finanszírozott interreges forrás jókora részét kiharapta a teljes, közös határmenti kalapból, de ez sem lett elég. A lassú ügymenet, a megismételt közbeszerzések és az elszálló építőanyagárak miatt 2022-re a projekt költségvetésének 25-45 százalékos emelkedésére számítottak, így mindkét kormány kénytelen volt megemelni saját önrészét is a kivitelezés előtt.

Ami el is indult mindkét oldalon még tavaly, szlovák részen két kivitelezővel, a szigetközin pedig az A-Híd Építő Zrt. dolgozott. Magyar oldalon elkészült a hídfő és 5 pillér, a csatlakozó kerékpárút töltése, valamint a projekthez kapcsolódóan azok az építési folyamatok, melyek nem közvetlenül a mederhidat érintik. „A szlovák partner és a mederhíd kivitelezője közötti szerződéses problémák miatt a kivitelezés egyelőre szünetel, ezért a magyar oldali ártéri híd utolsó támasza és a közös magyar-szlovák mederhíd közötti 6-os pillér még nem készült el” – tudtuk meg most az Építési és Közlekedési Minisztériumtól.

Iszapbirkózásba ment át a beruházás a szlovákiai oldalon, így még többe kerülhet a két országnak, ha egyszer megépül a műtárgy – Fotó: Cséfalvay Attila / Telex
Iszapbirkózásba ment át a beruházás a szlovákiai oldalon, így még többe kerülhet a két országnak, ha egyszer megépül a műtárgy – Fotó: Cséfalvay Attila / Telex

A mederhidat építő pozsonyi cég ugyanis tavaly vitába keveredett a megrendelő szlovák vízgazdálkodási építővállalattal, akik nem hagyták jóvá a projektet többek közt azért, mert a tartószerkezeti oszlopok magasabbak lettek volna a tervezettnél, ami emelné a további költségeket. Két cölöpöt lefúrtak a Duna túloldalán, beletoltak 220 köbméter betont, majd leállt az építkezés ezen része (a hídra rávezető részeken mindkét oldalon dolgoztak még egy ideig). Az építkezés tehát jó ideje megakadt, közben a kivitelezővel felbontották a szerződést, amely viszont perelni készül, és kártérítést követel.

„Az említett helyzet kezelésének függvényében lehet megítélni és meghozni majd a szükséges döntéseket, megvizsgálni a források átrendeződésének kérdését és befejezni a projektet” – reagált kérdésünkre a magyar tárca.

A hidat idén áprilisban kellett volna átadni, ettől azonban most évekre kerültünk még abban az esetben is, ha rendeződik a vita és meglesz hozzá a pénz.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!