Már állnak a hatalmas betonpillérek, építik a szlovák-magyar határhidat Dunakilitinél
2023. november 1. – 06:56
Már láthatók a pillérei a magyarországi Szigetközt a szlovákiai Csallóközzel összekötő gyalogos- és kerékpáros határhídnak. A dunakiliti duzzasztómű túloldalán a kétszáz méternyi folyómeder felett ötszáz méter hosszan nyúlik majd a híd, és a pillérek egy része csak akkor áll majd vízben, ha a Duna elterelt szakaszán árvíz lesz. Megnéztük a nagyrészt uniós forrásból épülő, 4 milliárd forintos beruházást, ami három magyarok lakta falut ismét közelebb hozhat Magyarországhoz.
Dunakiliti felől aszfaltos út vezet egészen a duzzasztóműig. Ott át kell menni a létesítmény hídján, amin ki is táblázták a mostani beruházást. Így jutunk el az Öreg-Duna medréig, ahonnan Szlovákia 1992-ben a gabčíkovói vízerőmű megépítéséhez elterelte a folyót, és a korábbi állapotokhoz képest csak csordogál a folyó.
A majdani új hidat megközelítő aszfaltos út hossza a duzzasztóműtől 505 méter, szélessége 4 méter lesz, plusz a padka 1-1 méter mindkét oldalon. Ha annak idején megépült volna Bős-Nagymaros, ez a rész már víz alatt állna, de a Duna elterelése miatt itt most egy kavicssziget van.
Kiérve az építkezés helyszínére, már láthatók a hatalmas pillérek, amelyek majd a gyalogos- és biciklishíd felszerkezetét tartják. Rendkívül alacsony most a vízállás a Dunán, de így is szembetűnő, hogy ezen az elterelt szakaszon a meder szélessége becslésünk szerint nem sokkal több mint 200 méter, a híd viszont 500 méter hosszú lesz, jónéhány pillérje így száraz részen áll majd az év nagy részében.
A nemrégiben megszűnt Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. korábbi térképén az áll, hogy az elterelés miatti szigetközi kavicszátonyon épül egy magyar oldali ártéri híd, aztán jön a mederhíd, majd egy szlovák oldali ártéri híd. Egy megkérdezett szakember azonban kérdésünkre elmondta: ezt nem úgy kell elképzelni, hogy három Duna-híd épül két kivitelezővel.
A szigetközi ártéri híd teljes hossza 137,2 méter lesz, teljes szélessége 4,9 méter – közölte a magyar oldalért felelős A-Híd Építő Zrt. a Hídépítők Magazin idén áprilisi számában. Az államhatárt átívelő hídszakasz 250,25 méteres, háromnyílású ferdekábeles híd lesz, amelynek kivitelezését magyar-szlovák közös finanszírozásban, szlovák jogszabályok alapján lefolytatott közbeszerzés nyerteseként az Ingsteel spol. s.r.o. szlovák cég valósítja meg – írta Nagy Péter projektvezető. A harmadik szakasz, a szlovákiai ártéri hídrész kivitelezője is a szomszédos vállalkozás lesz.
A hídhoz a szlovák oldalon is gyalog- és kerékpárút kapcsolódik, sőt, ott egy másik kisebb műtárgy is épül.
És hogy miért kell ilyen magasra emelni a hidat? Ez egy Duna-híd lesz, és hiába elterelt rész, hiába csak biciklis műtárgyról van szó, ha nagyobb árvíz érkezik a Dunán, annak itt is komoly hatása lehet, a hídnak biztonságban el kell bírnia a nyomást és bőven a vízszint felett lennie – foglalta össze tömören kérdésünkre egy szakember.
Jól látszott, miként változik a helyzet, a medertelítettség, amikor Szlovákia néhány hete a bősi erőműnél karbantartási munkákat végzett, és másodpercenként csak 1000 köbméternyi vizet engedett a turbináira. Közben azonban árhullám érkezett, amit így a szigetközi oldalra vezettek. Az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság drónfelvételén jól látható, hogy ekkor másodfokú készültség mellett az épülő pillérek többsége vízben állt.
Hosszú vajúdás után dőlt el tavaly év végén, hogy meglesz a pénz a Szigetköz és Csallóköz közötti hídra, ami évtizedes terve volt az érintett falvaknak, Dunakilitinek és a csallóközi Doborgaznak (Dobrohostnak). A tervezők nagyban gondolkodtak, emiatt sokáig kérdéses volt, lesz-e forrás egy ekkora gyalogos és kerékpáros hídra a lakott területtől kilométerekre a dunai ártéren.
Végül lett pénz, még ha az Európai Regionális Fejlesztési Alapból finanszírozott interreges forrás jókora részét ki is harapta a teljes, közös határmenti kalapból. A 10,4 millió eurós (kb. 4 milliárd forintos) fejlesztés 85 százaléka uniós pénz, a 15 százalékos önrészt a két ország felesben vállalta: az 1,56 millió euróból közel 800 ezer euró (kb. 306 millió forint) jutott Magyarországra és ugyanennyi Szlovákiára. Tavalyelőtt azonban már látható volt, hogy az építőanyagok árának rendkívüli emelkedése miatt a projekt pénzügyi fedezete nem lesz elegendő a megvalósításhoz.
Figyelembe véve az építőipari árakat, a projekt költségvetésének 25-45 százalékos emelkedésére számítottak az elmúlt évben. A szlovák kormány 2022 júliusában döntött is, hogy a beruházás költségét 2,3 millió euróval növeli meg, míg a magyar oldalon erről csak karácsony előtt határoztak (502 millió forintot, vagyis mostani árfolyamon 1,3 millió eurót különítettek el).
A létesítményeket, beleértve a mederhidat és a kapcsolódó szlovák oldali építményeket, várhatóan 2024 áprilisában adják át.