143 millió forint a Megafon havi facebookos hirdetési számlája

2024. április 12. – 04:28

Másolás

Vágólapra másolva

A kegyelmi botrány, majd Magyar Péter színre lépése nyomán alaposan felbolydult a magyar közélet, és egészen példátlan módon, hosszú időre kicsúszott a Fidesz kezéből a kezdeményezés, a közbeszéd feletti kontroll. Ezt gigantikus kommunikációs hadművelettel próbálják visszaszerezni – eddig felemás sikerrel. A propaganda gyakorlatilag egyetlen, pénzügyileg átlátható szelete a facebookos hirdetések világa, amiről a Meta rendszeresen közzétesz adatokat. Ezekből az adatokból pedig az látszik, hogy rég nem látott mennyiségű pénzt égetnek el mostanában hirdetésekre a kormány üzeneteit sulykoló közösségi médiás csatornák. A legfontosabb ilyen csatorna a Megafon, aminek az elmúlt 30 napos számlája (március 10. és április 8. között) a Meta Ad Library adatai szerint

143 645 512 forint volt. Ez összesen 206 szponzorált posztra ment el.

Ennek a nagyon nagy részét Magyar Pétert gyalázó videók teszik ki, kisebb részben pedig a közelgő önkormányzati és EP-választások kapcsán a hazai ellenzék és „Brüsszel” támadása. Ezt a feladatot nagyrészt a második legnagyobb hirdető, a CÖF (havi számla: 63 millió forint) vette át.

Hogy tudjuk valahova tenni ezt a 143 millió forintos hirdetési összeget: ez bő tízmillióval több, mint amit a Megafon 2021-ben, az ellenzéki előválasztás idején, öt hét alatt költött. Ennél intenzívebb és drágább kampányt csak a 2022-es választás előtti időszakban láthattunk, akkor az utolsó négy hétben 266 millió, az az előtti négyben pedig 163 millió volt a megafonos számla.

A központ Facebook-harcosai között így oszlott el a 143 millió forintnyi hirdetés:

influenszerelköltött összeghirdetések száma
Bohár Dániel34 763 765 Ft45
Trombitás Kristóf19 640 294 Ft27
Deák Dániel18 571 573 Ft30
Szarvas Szilveszter18 410 452 Ft32
Apáti Bence17 735 277 Ft23
Ibolya Csenge16 058 588 Ft18
Korondy Tamás10 869 768 Ft20
Déri Stefi3 776 269 Ft4
Hortay Olivér1 796 786 Ft2
A kopasz oszt1 684 114 Ft2
Abrakovits Joca314 216 Ft2
Rákay Philip24 410 Ft1

Itt több érdekesség is látszik, például az, hogy a Megafon egyik legnépszerűbb arca, Rákay Philip mintha felmentést kapott volna a kampányolás alól (a posztjaiban leginkább a filmjét hirdeti), illetve hogy irdatlanul sok pénz megy el az új, alig 10-20 ezres követőtáborral bíró figurák (Ibolya Csenge, Szarvas Szilveszter, Korondy Tamás) felépítésére. A legérdekesebb azonban talán Bohár Dániel esete. Bohár már korábban is bukott le nagyon kínos módon manipulációval és hamisítással, de most még ezt is felülmúlta azzal, ahogyan megvágta a Márki-Zay Péterrel folytatott telefonbeszélgetésének felvételét. Márki-Zay is rögzítette a beszélgetést, és a nyilvánosságra hozott vágatlan anyagból kiderül, hogy sok esetben egészen más volt a mondanivalója, mint amit aztán Bohár összevágott belőle. Ennek ellenére a Megafon messze a legtöbb pénzt, egy hónap alatt közel 35 millió forintot az ő posztjainak népszerűsítésébe fektette.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!