Orkánerejű gyurcsányozással reagált a Megafon Novák Katalin és Varga Judit lemondására
2024. február 11. – 21:02
„Profi kármentést láttunk, mint amikor egy rákos szövetet kivágnak” – értékelte Török Gábor politológus a Fidesz reakcióját Novák Katalin kegyelmi botrányára, közvetlenül Orbán Viktor alkotmánymódosítási javaslata és a köztársasági elnök lemondása után. Ennek tükrében érdemes megfigyelni, hogyan idomult ehhez a kríziskezeléshez a Fidesz egyik legfontosabb, nem hivatalos kommunikációs csatornája, a milliárdokkal kitömött Megafon.
A fideszes Facebook-harcosok szombat délután, azaz Novák Katalin lemondásának bejelentése óta a Crowdtangle statisztikai platform adatai szerint összesen 98 posztot írtak a közösségi oldalra, és ezekből szépen körvonalazódik is, mi az üzenet:
- a Fideszben ha valaki hibázik, vállalja a következményeket, míg a baloldalon nem (ez ismerős kármentő szlogen Völner Pál, Szájer József és Borkai Zsolt botrányainak idejéből);
- Gyurcsány;
- Novákba és Vargába több tisztesség, méltóság és felelősségtudat szorult, mint a teljes baloldalba;
- Gyurcsány;
- a baloldal csak maradjon csendben, mert pedofilok és szexuális ragadozók vannak a környékükön;
- Gyurcsány.
Már szombaton, a lemondás napján elindult egy fizetett, videós posztokkal operáló kampány is. Egyelőre négy megafonos influenszer videóit szórja a Facebook szponzorált tartalomként a felhasználók elé (ha valaki részletesebben is megvizsgálná őket, itt vannak a Meta Ad Library adatlapok: 1, 2, 3, 4).
Az adatlapokról kiderül, hogy a videók egy nap alatt nagyjából 100-100 ezer emberhez értek el. Hogy ez mennyibe került, arra nem ad pontos adatokat az Ad Library, csak sávokat határoz meg. Eszerint a 200–250 ezer forint közti zónában van most a videók darabjának a számlája, vagyis egy nap alatt közel egymillió forintot füstölt el a Megafon ezeknek a népszerűsítésére.
Az adatokban kicsit mélyebbre merülve az is kiderül, hogy a videókat elsősorban a 18–54 év közötti korosztályra célozták, 55 év felett minimális az elérésük. Ez némileg meglepő, hiszen a felmérések szerint a magyar Facebook-felhasználók 20-25 százaléka tartozik ebbe a korosztályba, és a közvélemény-kutatások is rendszeresen ezt a korosztályt hozzák ki mint a Fidesz legerősebb támogatói bázisa. Úgy tűnik, a saját méréseik azt mutatják, hogy ennél a csoportnál most nem szükséges külön sulykolni az üzenetet. A hirdetések célzásánál érdekes még, hogy jellemzően a férfi közönségre lőnek: az összes videó összes verziójánál 2-3-szoros a férfi felhasználók aránya a nőkhöz képest minden korosztályban.