Münchenbe és Máltára indulnak márciustól menetrend szerinti járatok Pécsről – a helyi fideszes politikusok azonnal rárepültek
2024. február 6. – 16:35
Két és fél óra repülés után kedden délelőtt landolt a máltai Universal Air első gépe a Pécs–Pogányi Reptéren. Ugyan a 78 utas szállítására alkalmas Dash 8-as ezúttal még csak egy sajtótájékoztatóra érkezett, azonban március 26-tól már menetrend szerint közlekedő járatok indulnak Pécsről Máltára és Münchenbe.
Nagy lépés ez a reptér történetében, hiszen az elmúlt tizenöt évben nem fogadott menetrend szerinti, nemzetközi járatokat, de charter is 12 éve indult innen utoljára. A létesítmény felélesztése – korábban még Pécs–Bécs járat is volt – állandóan napirenden szerepelt azonban a kézzel fogható eredmények elmaradtak. Nem csak a pálya adottságai, de a folyamatosan változó gazdasági és szabályozási környezet sem kedvezett a vidéki reptérnek.
Az egyik előrelépés 2021 végén következett be, amikor az ellenzéki vezetésű város és a kormányzat megállapodott, hogy az állam vegye ki a részét a reptér működtetéséből és fejlesztéséből. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő többségi tulajdonosként szállt be az a korábban teljesen önkormányzati tulajdonban lévő üzemeltető cégekbe, ráadásul a Paks 2. projekthez kapcsolódóan a reptér bővítése is felmerült. Ezek a fejlesztési ígéretek egyelőre nem valósultak meg, de a kisebbségi tulajdonos önkormányzat kezdeményezésére folyamatosan kutatták a lehetséges partnereket.
A kedd délelőtti sajtótájékoztatón Péterffy Attila, Pécs polgármestere megköszönte a kereskedelmi iparkamarának az igényfelmérést, az egyetemnek az egyeztetéseket és a cégvezetőknek a munkát. „Pécs ezzel újra bekapcsolódhat a nemzetközi légi forgalomba” – mondta a város független polgármestere.
Simon Cook, a Universal Air ügyvezető igazgatója szerint a város most két olyan reptérrel is összekapcsolódik, ahonnan számos járat indul a világ különböző pontjaira. A jegyértékesítés rövidesen megkezdődik a cég felületein, de konkrét árakat újságírói kérdésre sem árult el. Annyit elmondott, hogy kétféle árazással dolgoznak majd: üzleti és szabadidős. Utóbbi ugyan olcsóbb lesz, de nem kevésbé rugalmas. Nem hivatalos információk szerint a jegyárak 130-150 euró körül várhatóak majd.
Az Universal Air ügyvezetője a Telex kérdésére elmondta, hogy országos és nemzetközi viszonylatban is különleges elhelyezkedése miatt döntöttek Pécs mellett. Máltán sok magyar él, ráadásul a városnak komoly gazdasági kapcsolatai vannak Dél-Németországgal. Az ügyvezető azt is elárulta, hogy több másik repülőtér és kereskedelmi szereplőtől is kaptak ajánlatot a kapacitásaik lekötésére, de a Pécsben rejlő lehetőségek kiemelkedtek a mezőnyből.
Hoppál last minute jelentkezett be
Kampányidőszakban kelendő téma Pécsen a Pécs-Pogányi Repülőtér jövője, nem csoda, hogy most is kiemelt figyelem övezte a bejelentést. A légitársaság kérésére a a hírt hétfőn még embargósként kezelte a helyi sajtó, azonban a helyi fideszes politikusokat úgy tűnik, erről nem értesítették. Így az első poszt a járatindításról nem az ellenzéki városvezetés hanem a baranyai közgyűlés fideszes elnökének, Őri Lászlónak a Facebook-oldalán jelent meg. Pécs volt alpolgármestere a kormány támogatását köszönte meg elsősorban. A kevés konkrétumot tartalmazó posztot aztán több másik kormánypárti politikus is átvette, de mégis Pécs fideszes országgyűlési képviselője Hoppál Péter tette oda magát a legjobban. Még hétfő este kiment a teljesen sötét reptérre, hogy videóban köszönhesse meg a kormányzati támogatást, ami lehetővé tette az új járatok beindítását. Kíváncsiak voltunk, hogy pontosan milyen kormányzati döntésekre, támogatásokra hivatkoztak a politikusok ezért megkerestük őket, de egyelőre nem kaptunk választ.
A 2022-es kampányban egyébként hasonló próbálkozással már jelentkezett Hoppál Péter a reptérről. Lényegi és pontos információkkal akkor sem tudott szolgálni csak utalni tudott arra, hogy rendeződhet a létesítmény sorsa. Nem sokkal később pedig ki is derült, hogy városvezetés egyeztetéseinek köszönhetően az állam szerepet vállalt a reptér üzemeltetésében.
A Telex kérdésére Ruzsa Csaba, Pécs gazdasági ügyekért felelős alpolgármestere elmondta, hogy a tulajdonosi viszonyokat tükröző szokásos hozzájárulásokon túl nem kellett kormányzati segítség a járatok beindításához. A külügyminisztériumot, mint a tulajdonos képviselőjét tájékoztatták a fejleményekről. Ruzsa szerint „a Covid-zárása óta a városvezetés a repülőtér vezetésével együtt dolgozott azért, hogy legyenek újra kereskedelmi járatok”. Az együttműködési megállapodást – egy rövid egyeztetési időszakot követően – decemberben írta alá a polgármester.
Dragovácz Márk, a repülőteret működtető cég ügyvezetője elmondta, hogy hivatalosan ők keresték meg a céget és tárgyalták végig a feltételeket. Hozzátette, hogy az éves támogatásukon túl, újabb önkormányzati-kormányzati forrásokra nem lesz szükség, mivel a gépek fogadásához szükséges személyi és technikai feltételeket átcsoportosításokkal meg tudják oldani. Ez nagyjából 70-80 millió forintot jelent, ami az évi 400 millió forintos költségvetésükből megoldható. „Hivatalos papírt még nem kaptunk a többségi tulajdonostól vagyis az államtól, de folyamatban van a támogatási igények elindítása” – tette hozzá Dragovácz.
A cikk szerzője a Pécsről szóló Mecseki Müzli hírlevél szerkesztője, amire itt lehet feliratkozni.
A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.