Vitézy szerint legalább évi 20 milliárd forint bevételkieséssel járnak Karácsony és Lázár újításai
2024. január 30. – 10:43
Március elsejétől 8950 forintba kerül a Budapest-bérlet, jelentette be kedden reggel Karácsony Gergely, amire hamar reagált is a kampányüzemmódba kapcsolt, főpolgármesteri indulását hivatalosan még be nem jelentő Vitézy Dávid. Azt írta, hogy habár még csak január van, az utasok máris 2:0-ra vezetnek a „ tömegközlekedés színvonalának csökkentését célzó ötletelők ellenében. Először a járatritkításokat sikerült megakadályoznunk, majd most a budapesti közvélemény felháborodása nyomán a Budapest-bérletet is sikerült megvédeni.”
Hozzátette, ő már az elején azt javasolta, hogy Lázár János miniszter és Karácsony Gergely üljenek le egy tárgyalóasztalhoz. „Fontos eredmény a Budapest-bérlet megvédése és talán egy időre elveszi a kedvét mindenkinek, hogy hasonló hajmeresztő ötletekkel álljon elő.”
Vitézy felvetette, hogy az agglomerációs hév- és buszjáratok terén még több részletet tisztázni kell, például, hogy mi lesz március elsejétől a jegyekkel, érvényesek leszne-e a BKK-vonaljegyek, gyűjtőjegyek, 24 órás jegyek, 30 és 90 perces jegyek a héveken és a kék Volánbuszokon. „Mi lesz a közös forgalomirányítással és utastájékoztatással, maradnak a BKK felügyelete alatt ezek a járatok?” – fogalmazott.
Kitért a vármegyebérlettel és Budapest-bérlettel összefüggésben az árakra is. Azt írta, hogy mindazoknak, akik az agglomerációból ingáztak, 50 százalékkal kevesebb, 19 ezer forint helyett 9450 lesz a havi bejárás költsége amiatt, mert elég nekik vármegyebérletet vásárolni, továbbá a budapestieknek elég lesz 500 forinttal olcsóbban venni bérletet, hogy „ne mindenki menjen a MÁV-hoz vármegyebérletet váltani, bár havi egyetlen agglomerációs kiruccanásnál ez már jobban megéri majd.”
Vitézy szerint összességében „alsó hangon 20 milliárd forintos éves, tartós bevételkiesést jelent mindaz, amit Lázár János és Karácsony Gergely az elmúlt 24 órában bejelentett. Ez körülbelül az összes fővárosi jegybevétel egyharmadának elvesztésének felel meg márciustól rendszerszinten.”
Hogy szemléltesse a kieső bevétel mértékét, Vitézy azt írta: „ez lényegében akkora tétel, amiből az összes hév-vonal régóta cserére váró, a képen látható 40-50 éves járműparkjának teljes cseréje finanszírozható lenne vadonatúj vonatokra (éves törlesztőrészletek és kamatterhek) és még maradna is mellette másra.”
Szerinte emiatt fontos lenne közölni, hogy a kieső pénzeket honnan és mikor fogják pótolni, „ugyanis, ha ez nem történik meg, a budapesti közösségi közlekedés minősége fogja a kárát látni ekkora forráskivonásnak – ahogy ezt a vármegyebérletek bevezetése kapcsán a MÁV-nál már láttuk 2023-ban.”