A Közlekedő Tömeg szerint nem egyeztettek velük a járatritkításról, a BKK szerint igen
2024. január 20. – 21:24
A Közlekedő Tömeg szerint a BKK valótlanul állította, hogy tavaly egyeztettek a menetrend optimalizálásáról szakmai szervezetekkel. A Közlekedő Tömeg szerint velük nem egyeztetett a vállalat. A BKK a Telex megkeresésére azt írta, hogy a Közlekedő Tömeg képviseletében az egyesület alelnöke ott volt a megbeszélésen. A civil szervezet szerint itt csak általános kérdésekről volt szó.
Az ügy előzménye, hogy a BKK csütörtökön kirakott oldalára egy közleményt, ami szerint hétfőn és pénteken több járata fél-egy, illetve másfél perccel ritkábban fog járni. A cég szerint a forgalmi adatok azt mutatják, hogy maradandónak bizonyult a koronavírus-járvány által okozott forgalomcsökkenés. Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója szerint szó sincs spórolásról, a szokásokhoz igazodva csoportosítanak át. Az utolsó pillanatos kommunikációért a vezérigazgató elnézést kért az utazóközönségtől.
A BKK azt is állította, hogy a menetrend-változásról korábban egyeztettek civil szervezetekkel, a járatritkítások tartalmával és indoklásával az érintettek alapvetően egyetértettek.
Aztán szombaton jött az első fordulat, amikor a Közlekedő Tömeg nevű civil szervezet sajtóközleményben tagadta, hogy velük egyeztetett volna a BKK. A Közlekedő Tömeg szerint mivel nem volt egyeztetés, így nem is volt mivel egyetérteni.
Ezek után megkértük a BKK-t, hogy reagáljanak az állításokra. Válaszukban azt írták: „Az egyeztetések – amelyeken a résztvevő civil szervezeteknek részletes terveket mutattunk be a január 19-én életbe lépett menetrendi változásokról –, október 26-án zajlottak a BKK épületében. A Közlekedő Tömeg Egyesület képviseletében Spohn Márton, az egyesület alelnöke vett részt a megbeszélésen.”
A tisztázás érdekében megkerestük a Közlekedő Tömeg civil szervezetet is, Király Bence elnökségi tag szombat délután azt írta, hogy a hivatkozott egyeztetésen általános kérdésekről volt szó, de konkrét menetrendi tervezetet nem mutatott be a közlekedési vállalat. Az általánosságban bemutatott átcsoportosítási elképzelésekben a szervezet több pontot is kifogásolt:
- nem kezelték a viszonylathálózat széttöredezését, a hangolások, csatlakozások felborulását;
- nem tájékoztatták megfelelően az utasokat, a menetrendi közleményekben a percalapú indulások helyett semmitmondó követési intervallumokat tüntettek fel;
- a teljesítményt nem fejlesztésre vagy zsúfoltságkezelésre csoportosították át, hanem egész egyszerűen kivonták azzal az üres ígérettel, hogy majd egyszer esetleg fejlesztenek.
Király Bence szerint a BKK kifogásaikat figyelmen kívül hagyta, és úgy ritkította a járatokat, hogy ők is pár nappal a menetrend-módosítás előtt szembesültek azzal. „A Magyar Közlekedési Klub és a VEKE nemrég megjelent hasonló posztjaiból az a kép bontakozik ki, hogy a BKK civil szervezetek tagjaival való informális beszélgetéseket próbál hivatalos társadalmi egyeztetésnek minősíteni” – írták válaszukban.
Ezzel Király Bence arra célozhatott, hogy a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) külön problémának tartja, hogy a január 19-i változásról csak január 18-án érkezett tájékoztatás.