BKK-vezérigazgató a ritkításokról: Elnézést kérünk, nem kommunikáltunk időben és közérthetően
2024. január 19. – 18:59
Az utolsó pillanatban derült ki, hogy a BKK hétfőn és pénteken hozzányúl több járat menetrendjéhez: fél-egy, illetve másfél perces ritkításokat vezettek be. Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója szerint szó sincs spórolásról, a szokásokhoz igazodva csoportosítanak át. Az utolsó pillanatos kommunikációért a vezérigazgató elnézést kért az utazóközönségtől.
Csütörtökön derült ki, hogy január 19-től, azaz péntektől a BKK több sűrűn közlekedő járatának menetrendje kismértékben változik. A cég szerint a forgalmi adatok azt mutatják, hogy maradandónak bizonyult a koronavírus-járvány által okozott forgalomcsökkenés hatása, az utazásszám a 2019-ben mért adatok 80-85 százalékát éri el. Közben a BKK összességében 2024-ben is a 2023-as szinttel megegyező (sőt kismértékben növelt) teljesítményt kívánja megrendelni a szolgáltatóktól
A vállalat azt tapasztalta, hogy a járvány miatt átalakult szokások miatt hétfőn legalább 5 százalékkal alacsonyabb a forgalom, ráadásul a reggeli csúcsidőszakban (7 és 8 óra között) hétfőn csaknem 10, pénteken pedig 15 százalékkal kevesebben utaznak közösségi közlekedéssel. Hétfőnként fél-egy perccel ritkábban közlekedik 16 buszjárat, egy villamos és négy troli, péntekenként pedig egy-másfél perccel ritkábban jár negyven busz, négy villamos és hat troli.
A kritikák
A BKK járatritkítását szakmai és politikai oldalról is sokan kritizálták. A Közlekedő Tömeg szerint több esetben 12-15 perces vagy afölötti követési idejű járatok is ritkítás áldozatául estek. Szerintük az intézkedés bevezetése a megalapozott és észszerű mértéken túlmutató megszorításnak tekinthető. Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár szerint a már eddig is zsúfolt buszjáratok még zsúfoltabbak lettek, vagy már fel sem férnek a járművekre az utasok. Pénteki posztjához több látványos képet is csatolt, amin tömegek várnak arra, hogy felszállhassanak a buszra.
A jelenlegi döntést azért tartja indokolatlannak, mert éppen a város legzsúfoltabb, legfontosabb busz- és villamosjáratait ritkították csúcsidőben, és hiába jelent ez csak egy-másfél perccel több várakozási időt, szerinte ilyenkor nem ez, hanem a kapacitás a fő szempont. Vitézy mellett az LMP is beleállt a BKK-ba, mondván, egy zöld főpolgármester nem teheti meg, hogy „a külső kerületekből ingázó és tudatosan tömegközlekedő budapestieket előzetes tájékoztatás nélkül, a kerületi vezetőséggel való egyeztetés megkerülésével, mondvacsinált okokra hivatkozva hosszabb menetidőre kényszeríti”. Vitézy és az LMP is a ritkítás visszavonását követelte a főpolgármestertől.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) azt írta, hogy „tulajdonost terheli egy megtakarítási nyomás”, de szerintük ez nem mehet túl egy határon. Külön problémának tartják, hogy a január 19-i változásról csak január 18-án érkezett tájékoztatás. Őrsi Gergely II. kerületi polgármester pedig egyeztetést kezdeményez a BKK vezetésével, hogy „a tapasztalatok birtokában vizsgálják felül a mostani menetrend-változtatást, amennyiben szükséges”.
BKK-vezérigazgató: Ez nem spórolás, hanem konkrétan átcsoportosítás
Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója megkeresésünkre elmondta, hogy itt nem spórolásról van szó, hanem az erőforrások átcsoportosításáról – egyebek mellett Újpestre, Kőbányára, Rákosmentére. Arról beszélt, hogy a BKK-nál adatalapon nézik, hogy milyen a kihasználtsága egyes járatoknak, ebben pedig nagy változás volt az elmúlt években. „Mostanra majdnem 1000 jármű van Budapesten a BKK megrendelésében, ami infra érzékelős utasszámlálóval bír. Itt nem érzésekre hagyatkozunk, hanem effektív mérjük azt, hogy melyik jármű és milyen kihasználtsággal közlekedik.”
Elmondta, hogy a Covid óta nem tértek vissza a korábbi számok kihasználtságban: ha 2019-es állapot a 100 százalék, akkor ez mostanra átlagosan 80-85 százalékon van. „Természetesen semmilyen olyan vonalhoz nem nyúltunk, ahol a kihasználtsági érték magas” – mondta.
Szerinte az átalakult szokások (home office, más munkába járási szokások) bőven levesznek a keddtől csütörtökig tapasztalt forgalomból hétfőn és pénteken. „Ezt azért csináltuk, hogy legyen olyan kapacitás, amit át tudunk csoportosítani olyan helyre, ahol viszont fejlődésre van szüksége a közösségi közlekedésnek, és nagyobb igény.” Hozzátette: ez nem spórolás, hanem konkrétan átcsoportosítás. A BKK megrendelése minimálisan magasabb, mint tavaly, ami nem lenne elegendő fejlesztésekhez, ezért is tartják fontosnak, hogy ott ahol nem elég nagy a kihasználtság ne menjenek feleslegesen a járművek.
Walter elismerte, hogy a változtatások kommunikációjában hibáztak. Szerinte az volt a probléma, hogy bár ezek egyes vonalakon kisebb változtatások, összességében a hozzányúlás nagy, és erről nem kommunikáltak időben és közérthetően.
„Ezért elnézést kérünk az utazóközönségtől, mert ezt jobban és közérthetőbben kellett volna megmagyarázni”
– mondta. Szerinte azt, hogy nem akarták „elsunnyogni” a változást abból is nyilvánvaló, hogy október végén társadalmi egyeztetés volt erről civil szervezetekkel, illetve az adatok kint voltak december 20. környékén a Budapest GO applikációban.
Vitézy Dávid képéről, amin az emberek tömege várakozik a buszra Walter Katalin azt mondta, hogy ilyen fotót minden nagyvárosban lehet készíteni, ahogy Budapesten is az elmúlt időszakban eddig bármikor. „Ezek a képek a Zugló vasútállomásnál készültek, ami klasszikusan olyan hely, ahova mikor megérkezik egy emeletes vonat, több száz ember egyszerre megy át a buszmegállóba, ahova egyébként átlagosan egy-két percenként érkeznek a BKK csuklós buszai. Nem is tudnánk olyan kapacitást odarakni: egyrészt nem lehet a nem mindig pontos vonathoz a rendszert optimalizálni, másrészt a megállóba sem fér be annyi busz” – mondta a vezérigazgató.
Van, ahol több járat indult, mint egy decemberi pénteken
Walter arról is beszélt, hogy az úgynevezett Rákóczi-tengely (több itt közlekedő járatot érint a ritkítás) az, ahonnan mikor valami miatt pótolni kell máshol járatot, akkor azt innen veszi ki az operatív irányítás. Pont ezért fordulhatott elő, hogy ma például, amikor épp nem volt szükség máshol pótlásra, több járat indult abból a megállóból, ahol Vitézy Dávid képe készült, mint december közepén egy pénteki napon. Walter Katalin szerint attól is függ a helyzet, hogy mennyi buszt ad ki egy garázs, vagy van-e járművezetői hiány. „Emellett a forgalmi helyzet miatt is előfordul olyan, hogy mégis más követéssel közlekednek a járatok, mint az eredetileg tervezett, ezt akár egy lámpa is befolyásolhatja” – mondta.
„A forgalmat monitorozzuk, ahol pedig be kell avatkozni ott be is fogunk, az természetes, hogy felülvizsgálunk.”
Példának hozott egy II. kerületi járatot: a 11-es vonalon például lesz olyan, hogy négy és fél perc helyett öt és fél perc lesz a csúcsidős követés. Viszont ennél a busznál látták, hogy a késő esti időszakban sokan vannak a járaton, ezért ott márciustól húsz perc helyett tízperces követést terveznek. „Nem vettünk ki kapacitást, hanem átcsoportosítunk máshova. Folyamatosan monitorozzuk a helyzetet, és ahol ebből utastorlódást látunk, akkor közbe fogunk avatkozni” – hangsúlyozta.