Mégsem lesznek kijelölt carsharinges parkolóhelyek Budapesten, kihúzták ezt a részt Semjén javaslatából
2023. december 13. – 15:49
Mégsem lesznek dedikált carsharinges parkolóhelyek Budapesten, legalábbis egy ideig biztosan nem. A novemberben benyújtott Egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról című törvénycsomagból kivették azt a részt, ami lehetővé tette volna, hogy az önkormányzatok a fizetős zónákban és akár a helyi lakosoknak fenntartott parkolóhelyeken is kijelöljenek ilyeneket a közösségi autómegosztóknak. A fideszes vezetésű törvényalkotási bizottság decemberi 7-i módosítása nyomán a fideszes többségű parlament szerdán már enélkül szavazta meg Semjén Zsolt javaslatát.
A javaslatban leírt dedikált parkolóhelyek a főváros több pontján kialakított közösségi rollerek és kerékpárok számára kialakított mobilitási pontokhoz hasonlítottak volna. A különbség annyi, hogy a közautókat ugyanúgy máshol is le lehetett volna tenni, a számukra fenntartott helyekre viszont nem parkolhatott volna más.
Bár egyre többen egyre többet használják az akár 5-10 perces utakra is igénybe vehető carsharinges autókat, Budapesten még nem jött el az autómegosztó szolgáltatások aranykora. Ennek egyik oka pont a parkolás megoldatlansága. Nem véletlen, hogy a magyar fővárosban működő három szolgáltató, a Wigo (régi nevén Share Now), a Mol Limo és a Greengo is régóta szorgalmazza, hogy más nyugat-európai városokhoz – Bréma, Drezda, Berlin, Hamburg – hasonlóan Budapesten is legyenek fix parkolóhelyek az autóiknak. Úgy tűnik, erre még várniuk kell.
Főleg a forgalmas belpesti és budai kerületekben lenne szükség kijelölt carsharinges parkolóhelyekre. Részben most is vannak ilyenek a városban, de ezek jellemzően mélygarázsokban, irodaházak vagy bevásárlóközpontok parkolóiban találhatók, ami nem ugyanaz, mintha a sűrűn lakott belvárosi kerületekben állhatnának meg a közautót. Az igényt jól mutatja, hogy a Budapesti Közlekedési Központnál (BKK) is gondolkodnak hasonló parkolóhelyek kijelölésén. 2024-ig száz olyan mobilitási pontot terveznek városszerte, ahol a kerékpár és a rollerek mellett 200-300 közautó is elérhető lesz.
Az eredeti törvényjavaslatban az is szerepelt, hogy a jövőben a kormány szabályozná a közösségi autóbérlő rendszerek létrehozását, üzemeltetését és használatát. Jelenleg az önkormányzatoknak és a fővárosi önkormányzatnak is lehetőségük van erre, de a javaslat értelmében kizárólag a kormány rendelkezett volna ezekkel a jogkörökkel. Az önkormányzatok csak a külső megjelenésbe és díjszabásba szólhattak volna bele. Végül ezt a részt is kiszedték a javaslatból, akárcsak a dedikált carsharinges parkolóhelyek kijelölésének lehetőségét.