Több száz rollerparkolót jelölnek ki Budapest belvárosában

2021. december 14. – 14:52

Másolás

Vágólapra másolva

Közösségi roller- és kerékpárparkolók százait alakítják ki a következő fél évben Budapest belvárosában – erről dönt szerdai ülésén a fővárosi közgyűlés.

Mint az egy BKK által szervezett online sajtótájékoztatón elhangzott, jelenleg 7000 megosztott roller (Lime, Bird, Tier) és 2000 megosztott kerékpár (főleg Bubi) közlekedik a fővárosban, a rollerek elhelyezése azonban nem megoldott, gyakran szétdobálják őket az utcákon.

Egy budapesti mikromobilitási pont látványterve – Forrás: BKK
Egy budapesti mikromobilitási pont látványterve – Forrás: BKK

Ezért egy roller- és kerékpárparkoló hálózatot, úgynevezett mikromobilitásipont-hálót alakítanak ki a belvárosban, kezdetben az V., VI., VII., VIII. és XIII. kerületben. Csak ide lehet majd kihelyezni a közrollereket, közbringákat, a nagyobbakba pedig beállhatnak a közrobogók (Blinkey) és a közautók (Greengo, Mol Limo, Sharenow) is.

A rollerezők, közbringázók is csak a parkolón belül tudják befejezni és letenni a járműveket, a beépített GPS nem engedi máshol az utazás befejezését. Aki mégis máshol hagyja, az után a szolgáltató 10 000 forintos bírságot fizet, amit várhatóan a használónak számláz majd tovább.

A mikromobilitási pont egy tíz négyzetméteres, felfestett zöld csíkkal lekerített terület lesz Budapesten. A városban már található néhány helyszín a VIII. kerületben vagy például az Astoriánál. Elhangzott, hogy a tervek szerint legkevésbé a járdákon szeretnék ezeket elhelyezni, inkább olyan helyeken az úttesten vagy a sarkokon, ahol nem zavarják a forgalmat. Várhatóan jó néhány autóparkolót is mobilitási pontra cserélnek, hiszen a belvárosban 150 méterenként terveznek felfesteni rollerparkolókat.

A mikormobilitási pontokat az illetékes önkormányzat jelöli ki a közterületen, és díjat szed majd a használatáért az azt használó rolleres és kerékpáros cégektől, legalábbis a frekventáltabb területeken. Sok helyen eleinte csak virtuális zónák lesznek, felfestés nélkül, ezeken GPS alapján lehet letenni a járműveket. GPS segítségével a rolleres szolgáltatók olyan zónákat is be tudnak határolni, ahol csak csökkentett sebességgel engedik a rollereket haladni, vagy lekapcsolják az elektromos motort.

Készül egy úgynevezett integrált közlekedési szolgáltatási platform is, aminek az a lényege, hogy mobiltelefonos applikációként megmutatja, hol vannak a mikromobilitási pontok, hány szabad roller, kerékpár, robogó vagy közautó elérhető rajtuk, sőt foglalni is lehet a segítségével majd. Az applikációval útvonalat is lehet tervezni, méghozzá úgy, hogy elvileg az összes megosztott jármű és a tömegközlekedés használatát összevetve kínál optimális lehetőséget.

Mikromobilitási állomás Bécsben – Fotó: David Bohmann / PID
Mikromobilitási állomás Bécsben – Fotó: David Bohmann / PID

Nemrég Bécs önkormányzata is bejelentette, hogy 2025-re az eddigi kilenc helyett már száz mobilitási pont lesz az osztrák fővárosban. A WienMobil állomások jóval nagyobbak, mint a tervezett budapesti alap (10 négyzetméteres) mikromobilitási pontok, és valamivel sokoldalúbbak: közösségi kerékpárt, robogót és autót is lehet bérelni, valamint különböző szolgáltatásokat is igénybe lehet venni rajtuk. A fejlesztés nagyrészt a külső és a kisebb lakossággal rendelkező kerületeket érinti, jelentette be az ősz végén Bécs város Külképviseleti Irodája.

Frissítés:

A mikromobilitási pontok nagy előrelépést jelentenek a mikromobilitási eszközök szélesebb körű elfogadásában. A bérlés után szanaszét hagyott rollerek joggal keltettek felháborodást, és ennek a többezer, saját tulajdonban levő rollert használó is elszenvedte a kellemetlenségeit, írja közleményében a Jövő Mobilitása Szövetség. Hiszünk benne, hogy egy megfelelő keretrendszerben jól elférnek egymás mellett az autók, a tömegközlekedést használók és a mikromobilitási megoldásokat választók, tette hozzá a szervezet.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!