Megkínoztak egy tartógerendát, és kiderült: maradhat a népligeti felüljáró

2023. október 16. – 15:39

Megkínoztak egy tartógerendát, és kiderült: maradhat a népligeti felüljáró
A felüljáró alatt táblákon figyelmeztetik a parkoló autósokat a lehulló vakolatra – Fotó: Tenczer Gábor / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Bár előzetesen voltak ilyen tervek, 2030-ig biztos nem bontják el a népligeti felüljárót, sőt, mint a roncsolásos anyagvizsgálatokon kiderült, nagyfelújításra sincs szükség. Jövőre megtervezik „az élethosszabbító felújítást”, 2025-ben elvégzik a munkát, és a felüljáró 2035-ig állni fog – mondta Tüttő Kata főpolgármester-helyettes a Telexnek. Addig is visszatérhet rá a 100E repülőtéri expressz busz.

Befejeződött a népligeti felüljáró szerkezetének hónapokon át tartó vizsgálata, ami közben szétroncsoltak egy helyéről kiemelt tartógerendát, és kiderült: nem kell lebontani a hidat. Tüttő Kata főpolgármester-helyettes sajtótájékoztatón közölte, a szerkezet a vizsgálatok eredménye szerint jobb állapotban van, mint gondolták, ezért se bontásra, se nagyfelújításra nincs szükség.

Jövőre megtervezik a rekonstrukciót, amit 2025-ben végezhetnek el, mint „élethosszabbító felújítást”, tette hozzá Tüttő Kata. A felújítás pontos költsége majd tervezés közben derül ki, de becslések szerint 1-3 milliárd forint között lehet majd.

A vizsgálati eredmények azt mutatják, hogy a korábban bevezetett ideiglenes súlykorlátozásra sincs szükség, így október 17-től, keddtől a buszok súlykorlátozás nélkül áthajthatnak a hídon, a tehergépkocsik viszont továbbra is 12 tonna súlyig közlekedhetnek csak rajta.

A szakértők arra jutottak, hogy a híd vizsgált tartószerkezeteinek (főtartó, támaszkereszttartó, fejgerenda) betonminősége a külső megjelenés ellenére jó minőségű, a korróziós mérték jelenleg még nem okoz teherbírási problémát, de 10 éves távlatban már jelentkezhetnek állékonyságot befolyásoló károsodások. A fejgerendák és a tartóvégek teherbírása az elvégzett törési vizsgálatok, valamint feltárások és vizsgálatok alapján készített ellenőrző statikai számítás alapján bőven megfelel a jelenlegi forgalmi terhelésnek.

A rusnya külső mögött ép betonszerkezet lapul – Fotó: Tenczer Gábor / Telex A rusnya külső mögött ép betonszerkezet lapul – Fotó: Tenczer Gábor / Telex
A rusnya külső mögött ép betonszerkezet lapul – Fotó: Tenczer Gábor / Telex

A népligeti felüljáró több éve vár felújításra. A korszerűsítési munkák sokáig elmaradtak, 2022 elejétől pedig a 12 tonnánál nehezebb BKK-járatok sem hajthatnak át a felüljárón. A felüljáró műszaki felmérése 2023 februárban elkezdődött. A felüljárón ideiglenes védőkorlát épült, és az ideiglenes vízelvezetést is kialakították a híd és az alatta haladó forgalom biztonsága érdekében.

Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke korábban azt nyilatkozta, hogy a csomópontnak az tenne a legjobbat, ha a népligeti felüljárót teljesen elbontanák, ugyanis a Könyves Kálmán körút és az Üllői út csomópont szintbeli kereszteződésként is jól működne. Hozzátette: a szintbeli csomópont forgalmi modellezését, fázistervét (lámpaprogramját) a Főmterv korábban már letette az asztalra.

Dorner közölte azt is, hogy a felüljárón sem közösségi közlekedés nem halad át (legfeljebb október 17-től a 100E), sem kerékpárral nem lehet átmenni rajta. Szerinte ez már semmi más, mint egy luxus az autósoknak, akik így 2x2 sávon száguldhatnak a belváros felé, tette hozzá. Azt mondta, nem is érti Karácsony Gergelyt, akinek egy ilyen lépés tökéletesen beleillene a programjába.

A mostani „élethosszabbító felújítás” politikai alku eredménye lehet, mert így néhány évvel el lehet tolni a döntést a felüljáró sorsáról: nincs hosszabb időre bebetonozva, de teljesen elbontva sem. Az utóbbit inkább a főpolgármester háttércsapata és a IX. kerület vezetése támogatná, míg az előbbi mellett a DK és az MSZP tenné le a garast.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!