Vitézy: Jó lenne az államszocializmusból örökölt logikákat végre magunk mögött hagyni

2023. október 16. – 21:11

Másolás

Vágólapra másolva

Vitézy Dávid közlekedési szakember, volt államtitkár, valamint a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) is megszólalt azután, hogy a Főpolgármesteri Hivatal bejelentette: nem bontják le a népligeti felüljárót.

Hétfőn írtunk arról, hogy bár előzetesen voltak ilyen tervek, 2030-ig biztos nem bontják el Budapesten a népligeti felüljárót, sőt, mint a roncsolásos anyagvizsgálatokon kiderült, nagy felújításra sincs szükség. Jövőre megtervezik „az élethosszabbító felújítást”, 2025-ben elvégzik a munkát, és a felüljáró 2035-ig állni fog. A 100E repülőtéri expressz busz visszatérhet a felüljáróra.

A népligeti felüljáró több éve vár felújításra. A korszerűsítési munkák sokáig elmaradtak, 2022 elejétől pedig a 12 tonnánál nehezebb BKK-járatok sem hajthatnak át a felüljárón. A vizsgálati eredmények azt mutatják, hogy a korábban bevezetett ideiglenes súlykorlátozásra sincs szükség, így október 17-től, keddtől a buszok súlykorlátozás nélkül áthajthatnak a hídon, a tehergépkocsik viszont továbbra is 12 tonna súlyig közlekedhetnek csak rajta.

Vitézy Dávid hétfő esti Facebook-posztjában arról írt, hogy egy főútvonali felüljárón súlykorlátozást és buszok letiltását és elterelését általában alapos műszaki vizsgálatok alapján, és nem azok előtt szokták megtenni. „De ha már óvatosságból mégis ez történik, a vizsgálatnak nem szabadna 22 hónapig tartania. Most mégis így történt. Kivéve persze, ha valójában a parlamenti választások előtt 3 hónappal nagy hírverés mellett tett intézkedés, a buszok és más nehezebb járművek letiltása valójában azért történt, hogy a főváros nehéz anyagi helyzetét a felüljáró állapotával illusztrálhassa a városvezetés.”

Úgy véli, most azért kerültek lépéskényszerbe a döntéshozók, mert az Üllői út forgalmi rendjének átalakítása miatt a 100E reptéri busz dugóba került, „és valamit lépni kellett, láss csodát, hirtelen felgyorsult a folyamat, megtörtént a mintavétel és kiderült, hogy a felüljáró mégiscsak elbírja a buszokat.”

Szerinte ez az eset „pontosan ugyanolyan sztori”, mint a Pápa–Csorna-vasútvonalé, ahol kormánypárti politikusok szerint a MÁV indokolatlanul hosszabbítja a menetidőt, amivel Vitézy szerint a vasúttársaság „valószínűleg szintén forrást próbál szerezni vagy a bezárást előkészíteni. Jó lenne ezeket az államszocializmusból örökölt, a közlekedési cégek körüli transzparencia teljes hiányára épülő logikákat egyszer végre magunk mögött hagyni.”

VEKE: Nagy Büdös Nulla

A népligeti felüljáró ügyéről megszólalt a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) is. Ők korábban már kifejtették, hogy szerintük a csomópontnak az tenne a legjobbat, ha a felüljárót teljesen elbontanák, ugyanis a Könyves Kálmán körút és az Üllői út csomópont szintbeli kereszteződésként is jól működne. Azt is hangsúlyozták korábban, hogy a szintbeli csomópont forgalmi modellezését, fázistervét (lámpaprogramját) a Főmterv korábban már letette az asztalra.

Hétfő esti éles hangú bejegyzésében a VEKE úgy fogalmazott: „Gyáva, megúszós és elvtelen döntést hozott ismét a főváros vezetése – csak mint szokott. Vizsgálódgattak, húzták az időt, etették a haveri vállalkozót, aztán inkább az utókorra hagyták a feladatot.”

Szerintük a választások közeledtével a fővárosi vezetés kerülni próbálja a kényes ügyeket: „Jönnek a választások, csak ne legyen konfliktus, kit érdekel, amúgy milyen a város – ez a Tüttő Katai lényeglátás, az elvtelen politikai opportunizmus, a Nagy Büdös Nulla összefoglalása. Amíg ez így marad, addig ez a város az égvilágon semmit nem fog fejlődni.”

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!