Lázár János szinte nullára faragta a fővárosi fejlesztéseket
2023. szeptember 6. – 15:01
Kedd este jelent meg a Magyar Közlöny, benne egy jogszabállyal, ami szerint számos fővárosi és néhány vidéki fejlesztést töröl a kormány a „rezsicsökkentés megvédése és a honvédelmi célok teljesítése érdekében”. A minisztérium szerint semmi újdonság nincs a jogszabályban. Mivel a közlönyben leginkább kormányrendeleteket nevesítenek, megnéztük, mi van a jogszabály mögött.
A kedd esti kormányhatározat az „Egyes budapesti és vidéki közösségi fejlesztésekről szóló Korm. határozatok módosításáról és visszavonásáról” névre hallgat, és a következő pontokból áll:
1. A 2024. évi budapesti olimpia megrendezéséhez kapcsolódó közlekedési infrastruktúra-fejlesztések tervezéséről szóló kormányhatározat visszavonása:
- S-Bahn-fejlesztés – az elővárosi vasúti közlekedés fejlesztése érdekében háromvágányú kapcsolat tervezése Kelenföld és Ferencváros állomások között, valamint új elővárosi megállók kialakítása – lehúzva.
- A 150-es vasútvonal Soroksári út menti nyomvonalának áthelyezése a Határ út és a Kvassay Jenő út közötti szakaszon – lehúzva.
- Galvani úti közúti híd és kapcsolódó úthálózat építése – lehúzva.
- A H6-os ráckevei HÉV-vonal fejlesztése – lehúzva.
- A H7-es csepeli HÉV fővárosi villamoshálózatba való integrálása – lehúzva.
- A Millenniumi Földalatti Vasút rekonstrukciója és akadálymentesítése, új megálló létesítésével az 1-es villamos Kacsóh Pongrác úti megállójánál, valamint a vonal meghosszabbítása a Vigadó térig – lehúzva.
2. IKOP-keretről szóló kormányhatározat 76e sorának visszavonása, azaz Albertfalva megállóhely és Külső Körvasút új megállóhelyeinek tervezése – lehúzva.
3. A Dél-budai Centrumkórház megközelíthetőségének fejlesztéséről szóló kormányhatározat 3-as pontjának törlése. Most a Tétényi úti Szent Imre kórház tölti be a Dél-budai Centrumkórház szerepét, de évek szó van szó egy új „szuperkórház” építéséről a M1–M7 közös szakaszánál, a Dobogónál. Autópálya-átépítés, két új autópálya csomópont – lehúzva.
4. A Kemény Ferenc Sportlétesítmény-fejlesztési Programról szóló kormányhatározat egyes pontjainak törlése: Budapesti Xtrém Szabadidő Park, Dunai Evezős Központ, fedett pályás atlétikai multifunkciós csarnok – lehúzva.
5. A budapesti vasúti pályaudvari rendszer fejlesztéséről szóló kormányhatározat visszavonása: Déli pályaudvar – Nyugati pályaudvar vasúti összekötő alagút, Déli Körvasút, Keleti pályaudvar fejlesztés, vasúti rozsdaövezetek funkcióváltása, átfogó, új menetrendi koncepció, új, a városi kapcsolatokat javító vasúti megállóhelyekre az elővárosi vasútvonalak és a fővárosi tömegközlekedési hálózat találkozási pontjainál – lehúzva.
6. A fővárosi közúthálózat fejlesztéséról szóló kormányhatározat egyes pontjainak törlése: Galvani híd, Ferihegyi út és Galvani levezető út kapcsolódása, 7,6 milliárd forint biztosítása rá – lehúzva.
7. A budapesti agglomeráció közlekedési módváltásáról szóló kormányhatározat egyes pontjainak törlése: átfogó budapesti agglomerációs kerékpárhálózat-fejlesztési stratégia, tanulmányok készítése – lehúzva.
8. A Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola fejlesztéséről szóló kormányhatározat visszavonása.
9. A Kelenföldi Duna-parti Sétány megvalósításáról szóló kormányhatározat visszavonása: a Galvani hídhoz kapcsolódó, annak budai hídfőjénél a Duna mentén végighúzódó magas színvonalú zöld, gyalogos és kerékpáros folyosó, a Kelenföldi Duna-parti Sétány – lehúzva.
10. Az egykori Józsefvárosi pályaudvar és az egykori MÁV Északi Járműjavító területén megvalósítandó közcélú beruházások közlekedési kiszolgálásáról szóló kormányhatározat visszavonása: új vasúti megálló a Közlekedési Múzeumnál, gyalogos, kerékpáros, népligeti kapcsolódó utak – lehúzva.
11. A városmajori közparkfejlesztésről szóló kormányhatározat – visszavonva.
12. A Gellért-hegy fejlesztéséről szóló kormányhatározat egyes pontjainak törlése:
Gellért-hegyi közpark átfogó közterületi megújítása és szabadidős pihenőparkként történő fejlesztése, az előkészítésre szánt 1,5 milliárd forint – lehúzva.
A visszavonások főleg fontos vagy kevésbé fontos fővárosi infrastrukturális beruházásokról szólnak, de az egyensúly látszata miatt hozzávettek néhány vidéki kulturális vagy sportcélú beruházást is.
13. Hortobágyi Deportálások Emlékhelye előkészítéséről szól kormányhatározat – visszavonva.
14. A Recski Nemzeti Emlékpark fejlesztéséről szóló kormányhatározat – visszavonva.
15. A gödi Adatközpont-beruházásról szóló kormányhatározat – visszavonva.
16. A debreceni velodrom előkészítéséről szóló kormányhatározat – visszavonva.
Mi maradt?
Négy budapesti beruházást kiemel a jogszabály, amikkel egyetért a kormány, azaz nem törlik, csak módosítják azokat:
- a Városliget közlekedésének fejlesztése;
- a Gellérthegyi Sikló;
- a reptérre vezető út fejlesztése;
- a vasúti állomásokhoz tartozó P+R, B+R parkolók építése.
Csakhogy.
A Városliget közlekedési rendszerének átfogó átalakítása helyett az új szövegrész már csak az átalakítás előkészítéséről szól.
A Gellérthegyi Sikló építésének gyakorlati (a közparkkal közös), 1,5 milliárdos támogatása helyett már csak elvi támogatás maradt.
A reptéri út (Üllőit út – Határ út) fejlesztésénél kivették az összes konkrétumot (felüljárókat, kapcsolódást a Galvani híd levezetőjével), maradt egy felkérés megvalósíthatósági tanulmány és egyéb tervek elkészíttetésére.
Végül pedig a P+R, B+R parkolók építése estében is csak az előkészítést támogatja a kormány.
Vitézy: Milliárdos tervek a kukában
„Milliárdokért elkészült terveket sikerül a kukába dobni” – írta a közösségi oldalán a friss kormányhatározatról Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár. Hozzátette: az uniós források elapadásával és a magyar gazdaság romló helyzete mellett érthető, hogy egyes beruházások csúsznak vagy el kell őket halasztani, azonban olyan döntések is születtek, amelyek csak ezzel nem magyarázhatók. A fontos vasúti fejlesztések leállítása szerinte azt mutatja, hogy
„egész egyszerűen lemondott a szaktárca a budapesti vasúti hálózat kapacitásbővítéséről, versenyképességének javításáról”.
Vitézy szerint a leállított projektek tervezése rendelkezett uniós forrással. Ha a tervezés végigmegy, és a nehéz gazdasági helyzetre, az elapadó uniós forrásokra hivatkozva az építkezést elhalasztották volna, az érthetőbb lenne. De uniós pénzből már megkezdett tervezéseket leállítani azt jelenti, hogy egyrészt ha lesz forrás, akkor se lesz majd terv, amit építeni lehetne, másrészt az eddig elköltött pénzeket használható eredménytermék híján nem az EU, hanem a magyar adófizetők állják majd. Tehát nem megtakarítással jár a projektek leállítása, hanem éppen többletkiadással, teszi hozzá a volt közlekedési államtitkár.
Karácsony: Minden hazugság volt
Karácsony Gergely főpolgármester sem fogta vissza magát az új jogszabály láttán. „Minden, de tényleg minden hazugság volt, amit a kormányt az elmúlt években ígért a budapestieknek” – írja közösségi oldalán.
Voltak a kormány tervei között olyan fejlesztések, amelyeket vitattak, és voltak, amelyeket teljes mellszélességgel támogattak, teszi hozzá a főpolgármester. Elköltöttek tervekre, látványrajzokra sok-sok milliárdot az adófizetők pénzéből. Legalább 5 milliárd forintnyi közpénz megy most a kukába. Lefolytattak rengeteg egyeztetést, dolgoztak ezen szakemberek százai és civilek is sok éven át. Az elvégzett munka is megy a kukába, írja Karácsony.
A főpolgármester szerint „ez a kormányzati radírozás nem más, mint annak beismerése, hogy nagy bajban a magyar költségvetés és a gazdaság”.
Az inflációt, a reálbércsökkenést nem sikerül „legyalulni”, „fülön ragadni”, „lebirkózni”, „letörni”. A budapesti fejlesztéseket már igen, szögezi le Karácsony.
Közlekedési Minisztérium: semmi újdonság nincs ebben
A korábban a sajtóban megjelent információkhoz képest semmi újat nem tartalmaz a kedden megjelent kormányhatározat, válaszolta kérdéseinkre az Építési és Közlekedési Minisztérium. A Magyar Közlönyben felsorolt beruházásokkal kapcsolatban csupán a nemzetgazdaságilag kiemelt státusz megszüntetéséről szóló döntés lett kihirdetve, tették hozzá.
Az első, elhíresült Lázár-lista idén januárban került napvilágra lapunk hasábjain. A néhol indulatos széljegyzetekkel tarkított lista (döntés-előkészítő anyag) mintegy nyolcvan, nagyrészt fővárosi fejlesztés lezárásáról döntött. Lázár lapunknak erről azt mondta: sajnálja, hogy a Telex „a minisztériumból ellopott dokumentumokkal házalóktól szerzi be az információit”, noha ő mindig igyekszik rendelkezésre állni.
Ezért kikértük hivatalosan is, milyen beruházások maradhatnak el, melyek élhetik túl a válságot. Erre is kaptunk egy listát két hét után, amit február végén publikáltunk. Ezekhez a listákhoz képest is tartalmaz meglepetéseket a végső felsorolás, ami kedd este kormányhatározat formájában látott napvilágot.