Szaván fogtuk Lázárt, elkértük a listáját, nagy nehezen ki is adta

2023. február 27. – 10:57

Szaván fogtuk Lázárt, elkértük a listáját, nagy nehezen ki is adta
Lázár János beszél a Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara által szervezett gazdasági fórumon Debrecenben – Fotó: Czeglédi Zsolt / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

Egy hónapja közöltük azt az Építési és Közlekedési Minisztériumból kiszivárgott listát, amin Lázár János indulatos széljegyzetekkel kaszál el nyolcvan, nagyrészt fővárosi fejlesztést. Cikkünkre a miniszter kamera előtt úgy reagált, hogy inkább kértük volna el tőle a listát, odaadta volna. Szaván fogtuk, elkértük.

Lázár János a február 6-i soproni kormányülés előtt videós stábunknak a következőt nyilatkozta:

„Ne lopják el máskor a papírjaimat, hanem inkább szóljanak, hogy adjam oda. Szívesen odaadom, nem kell tőlem lopni.”

A miniszter itt arra a nagy port kavart cikkünkre gondolt, amin bemutattunk egy olyan, néhol indulatos széljegyzetekkel tarkított listát, amin mintegy nyolcvan, nagyrészt fővárosi fejlesztés lezárásáról döntött.

Fenntartva, hogy a hivatkozott projektlistát nem loptuk, hanem kiszivárgott másolatát közöltük, lecsaptunk a spontán felajánlásra, és elkértük a közölt (természetesen régebbi verziójú) projektlista aktualizált példányát. Annak nyilvánosságra hozásával ugyanis megszüntethetők az azóta is tartó találgatások a különböző beruházások sorsáról.

A miniszter sajtóirodáján több mint két hete jeleztük, hogy szeretnénk élni a lehetőséggel, majd hivatalos emailt is küldtünk. Két hét elteltével ugyan, de Lázár János állta a szavát, és végül a lista meg is érkezett lapunkhoz.

Nézzük akkor először is azokat a beruházásokat, amiknek a korábbi projektlistához képest a tervezése folytatódik:

  • Lajosmizse–Kecskemét közötti vasútvonal fejlesztésének előkészítése
  • A BFK Nonprofit Zrt. és NIF Zrt. vasúti infrastruktúra fejlesztési projektek előkészítése (Kőbánya felső – Rákosliget rekonstrukciójának, kapacitásbővítésének, Rákos-Gyömrő szakaszon megállóhelyek, állomások létesítésének, felújításának, átépítésének; Budapest-Nyugati pu. vágányhálózat és bevezető szakaszok rekonstrukciójának előkészítése)
  • Kőbánya felső – Rákos -Rákosliget vasúti vonalszakasz (80a/120a vasútvonal) fejlesztése
  • A BFK Nonprofit Zrt. és NIF Zrt. vasúti infrastruktúra fejlesztési projektek előkészítése (Rákospalota-Újpest – Vácrátót – Vác)
  • H5-H6/H7 vonalak összekötése – az észak-déli városi-elővárosi gyorsvasút fejlesztésének előkészítése
  • H5 szentendrei HÉV akadálymentesítés és rekonstrukció
  • H6-H7 ráckevei és csepeli HÉV-vonal teljes rekonstrukció és Kálvin téri alagúti hosszabbítás
  • Budai fonódó villamoshálózat II. ütem fejlesztése – Műegyetem rakparti villamos kiépítése a Mol-székház, Kopaszi-gát térségéig
  • Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közúti elérhetőségének fejlesztése
  • Új Duna-híd és a kapcsolódó úthálózat megépítése
  • Városligethez kapcsolódó közlekedési fejlesztések – Szegedi úti felüljáró
  • Városligethez kapcsolódó közlekedési fejlesztések – Mexikói úti P+R parkolóházak
  • Zsámbéki-medence autóbuszos közlekedés, Budakeszi buszsáv fejlesztése
  • Óbudai-sziget fejlesztéséhez kapcsolódó, újrahasznosított vasúti hídelemekből épülő gyalogos-kerékpáros Duna-híd tervezése és kivitelezése
  • Kemény Ferenc Program – Atlétikai Stadion (kivitelezés alatt)
  • Kemény Ferenc Program – Atlétikai Szabadtéri Edzőpályák (kivitelezés alatt)
  • PPKE új Campus fejlesztése
  • A BFK Nonprofit Zrt. vasúti infrastruktúra fejlesztési projektek előkészítése (Kelenföldi intermodális csomópont)

A projektlista több olyan elemet is tartalmaz, amelynek tervezése szakaszolható volt. Az alábbi beruházások esetében, a tervezés szakaszhatárához érve a tervezési munkát felfüggesztették:

  • A hiányzó vasúti megállóhelyek, átszállási csomópontok kiépítése a budapesti agglomerációs vasúti hálózaton fejlesztés előkészítése.
  • Külső körvasút megállóhelyeinek esetében teljesítés folyamatos, jelenleg az engedélyezési tervek bírálata zajlik.
  • Gödöllői HÉV (H8) és Csömöri HÉV (H9) vonalszakaszok korszerűsítése és az Örs vezér terén az M2 metróvonallal történő összekötése, valamint metró és elővárosi vasúti üzemre képes járművek beszerzése előkészítése.
  • A Gödöllő–Budapest (H8) jelenleg az építési engedélyezési eljárások zajlanak, melyek megszerzését követően a kiviteli tervek és a tenderdokumentáció elkészítése a tervező feladata.
  • A Csömör–Budapest (H9) szakasz esetében az EKR000341352022 számú közbeszerzési eljárás leállításra került.
  • Pest megyei agglomerációs, elővárosi P+R, B+R parkolók fejlesztése (50 helyszín, 3000 db új P+R parkolóhely és 2000 db új B+R tárolóhely). Kiegészítés: a projekt 4 részből áll, az 1-3 rész tervezése folytatható, a 4. rész tervezése leáll.

Az látszik a listából, hogy leghangsúlyosabban elkaszált, „SOHA! NEM!” széljegyzettel ellátott projekt,

a Városmajor megújítása maradt a süllyesztőben.

Erről azt írtuk korábban, hogy a beruházás Fürjes Balázs, volt Budapest és agglomerációs fejlesztési államtitkár szerelemprojektje volt, és köztudott, hogy Lázár és Fürjes között régóta rivalizálás folyik, váltakozó szerencsével. Fürjes reagált is a hírre, mint írta: „A politikában nincs se mindig, se soha.”

A „Lezárni!”-dossziéban maradt eszerint a Füredi utca külön szintű (közút-vasút) átvezetése, a kelenföldi Duna-parti sétány fejlesztése – a helyi fideszes támogatás ellenére –, valamint az átfogó agglomerációs-budapesti kerékpáros hálózati stratégia – az erős lakossági támogatás jelentette politikai kockázat ellenére. Szintén süllyesztőbe került biztosan két nagy zöld projekt, a gellérthegyi közpark, és a nagy csepeli közpark, a Wetland tervezése.

A miniszteri magyarázat szerint a gazdaságélénkítő hatással nem bíró beruházásokat – a jelenlegi gazdasági helyzetre való tekintettel – nem kívánják folytatni. Azok a projektek, amiknek a tervezése befejeződött, majd egyedi kormánydöntések alapján indulhatnak el, ha lesz rájuk forrás.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!