Csepreghy: Ha Vitézy államtitkárként feleannyit foglalkozott volna a jelennel, mint a távoli jövővel, most kevesebb bajunk lenne a vasútnál

2023. szeptember 6. – 17:35

Másolás

Vágólapra másolva

Több milliárd forintot költött látványtervekre és az álmai kidolgozására Vitézy Dávid, pedig a pálya és a járműállomány az ő államtitkársága idejében sem volt jobb állapotban, mint most, és „ezek a milliárdok most nagyon hiányoznak a karbantartási büdzséből” – reagált Csepreghy Nándor, az Építési és Közlekedési Minisztérium parlamenti államtitkára Vitézy kritikájára a hvg.hu-nak.

A volt közlekedési államtitkár Facebook-oldalán fakadt ki, miután a kormány szinte nullára faragta a fővárosi fejlesztéseket egy kedd este megjelent kormányrendeletben. „Milliárdokért elkészült terveket sikerül a kukába dobni a tervezés vagy az engedélyezés leállításával” – fogalmazott Vitézy. A fontos vasúti fejlesztések leállítása szerinte azt mutatja, hogy „egész egyszerűen lemondott a szaktárca a budapesti vasúti hálózat kapacitásbővítéséről, versenyképességének javításáról”.

A volt közlekedési államtitkár azt is írta, hogy a leállított projektek tervezése rendelkezett uniós forrással, és a leállításuk azt jelenti: ha lesz pénz, akkor se lesz majd terv, amit építeni lehetne, „másrészt az eddig elköltött pénzeket használható eredménytermék híján nem az EU, hanem a magyar adófizetők állják majd”. Mint fogalmazott:

„nem megtakarítással jár a projektek leállítása, hanem éppen többletkiadással”.

Csepreghy Nándor a hvg.hu-nak arról beszélt, Vitézy saját bevallása szerint is többmilliárdnyi pénzt költött el tervekre, az álmai kidolgozására. „Ha az államtitkársága idején feleannyit foglalkozott volna a jelennel, mint a távoli jövővel, most kevesebb bajunk lenne a vasútnál. Sajnos azonban többet költött látványtervekre és fantasztikus elképzelések kidolgozására, mint a pálya karbantartására, a meglévő járművek felújítására, vagy a kapacitások és a menetrendi álmok egymáshoz illesztésére” – mondta az államtitkár.

Szerinte Vitézy személyes sértődöttség miatt támadja a MÁV-ot, mert nem miniszternek nevezték ki Palkovics távozása után, hanem más szerepet szántak neki. „Ez valami lázálom lehet, Lázár miniszter úr soha nem kért fel semmilyen együttműködésre, így aztán olyan beszélgetés is legfeljebb a képzeletükben zajlott le, miszerint én más feladatot szerettem volna” – reagált Vitézy az államtitkár szavaira, és azt üzente a minisztériumnak, hogy odamondogatás helyett inkább dolgozzanak, mert

„a magyar vasút szolgáltatásában mindennapos és egyre növekvő problémák vannak”.

Vitézy szerint egyébként a legnagyobb többletkiadást a Lázár János által felügyelt tram-train okozza a MÁV-nak, a legnagyobb, éves szinten akár 30 milliárd forintos bevételkiesést pedig a miniszter által lelkesen reklámozott vármegyebérletek bevezetése.

Kifogásolta, hogy Lázár János érkezése után a minisztérium elkaszált két fontos fejlesztési projektet is, amelyek pedig érezhető minőségjavulást hozhattak volna a vasúti és közösségi közlekedésben: az egyik az országos közlekedésszervező létrehozása, a másik pedig az elővárosi vonalakra új járművek beszerzése százmilliárdos nagyságrendben.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!