A nap, amikor a derült égből megjön a 37,7 milliós rezsiszámla

2023. augusztus 31. – 07:41

Másolás

Vágólapra másolva

Megjöttek a júliusi gázszámlák, mintegy 90 ezer ember ismét a szívéhez kaphat. Ők azok, akik azért járnak rosszul a többi fogyasztóhoz képest, mert a leolvasási időpontjuk szerencsétlen mód a gázév végére esik, ezért már alig marad nekik a rezsicsökkentett gázmennyiségből. Június-júliusi számlájuk ezért megtöbbszöröződhet. Egy olvasónknak a magas gázszámla mellé ráadásul extrém, 37,7 milliós áramszámlát is benyújtott az MVM. Megkerestük a szolgáltatót, a minisztériumot, az ombudsmant, nem tartják-e ezt igazságtalannak, és hogy lehetne rendezni a helyzetet.

„Az utóbbi időben rengeteg gondunk volt az MVM áram- és földgáz számlázásával, de az utolsó számla túlment minden határon!”

– írta olvasónk a napokban. Hozzátette: „ha csak pár ezer forinttal akarnának átverni, akkor azzal nem szórakoznék, de ez a számla kiverte a biztosítékot!” – szögezte le.

Az abszurdba hajló történet röviden összefoglalva a következő. Olvasónk 2022 decemberében jelezte az MVM-nek, hogy vizsgálják meg az elektromos számláit, ugyanis a nyári rezsicsökkentés után a túlfogyasztás nem szerepelt a számláin. 2023 január közepén egy hónap alatt kapott online körülbelül 40 darab sztornó számlát, amiben szinte az összes, évekre visszamenő számlát törölték, majd kiállítottak egy 380 000 forintos számlát.

Személyes utánajárás után kiderült, hogy közel 5 évig elfelejtették az áram díját szerepeltetni a számlán, és csak az elosztói díjat számlázták ki. A törvényi szabályozásnak megfelelően csak pár évre visszamenőleg tudták kiszámlázni egyben a hiányzó áramdíjakat, ebből lett a 380 000-es számla, amit végül olvasónk elismert és befizetett.

Egészen augusztusig normálisan kapták ezután a számlákat, 0 forint tartozásuk volt, majd az éves leolvasás után megjött a nevezetes 37,7 millió forintos számla. A számlán az éves fogyasztás 6600 kilowattóra volt, viszont az elszámolt árammennyiség közel 400 000 kilowattóra, mindez úgy, hogy az előző év azonos időszakához képest kb. 30-35 százalékkal kevesebbet fogyasztottak a takarékoskodásnak köszönhetően.

A számla, amit senki se szeretne megkapni – Forrás: olvasónk, a személyes adatokat töröltük
A számla, amit senki se szeretne megkapni – Forrás: olvasónk, a személyes adatokat töröltük

Ismét személyesen mentek be az egyik MVM-irodába, ahol egy ügyintéző azt mondta, látott már ilyet, és gondolja is, hogy mi a probléma. Mint olvasónk felidézte, az ügyintéző azt mondta, hogy a szolgáltatóváltáskor az adatcsere az ELMŰ és az MVM között Excel-táblázatokban történt. A történet vége az lett, hogy a 37,7 milliós áramszámlát néhány napja sztornózták.

Olvasónk hasonló kálváriát járt be a gázszámlával is, ahol átalányt fizettek. Áprilistól megkapták az egy házon belüli két lakásra szóló határozatot, így áprilistól a gázkedvezményt duplán tudták elszámolni. A május közepén megérkező áprilisi számlán azonban ezt hiába keresték, csak hosszas telefonos reklamálás után korrigálták nekik a számlát. Ezek után jött egy 400 000 forintos gázszámla a becsült fogyasztás alapján, amiből ismét hosszas reklamáció után az MVM elengedett 370 000 forintot.

Olvasónk szerint nem csak a pénz a probléma: mint írja, ezek az ügyintézések öt nap szabadság kivételével, és rengeteg idegeskedéssel jártak. A számlákat ráadásul mobilapplikáción kapták, mindenféle kísérő vagy magyarázó levél nélkül, nekik kellett utánajárni, és bizonyítani, hogy nem náluk van probléma, hanem az MVM-nél.

És ők még, mondhatni, jól jártak. Másik olvasónk mintegy 90 ezer fogyasztótársával együtt mélyebben pottyant a rezsicsapdába. Neki júniusban kezdett el emelkedni az MVM által küldött gázszámla összege: a szokott 20-22 ezer forintos átalány megduplázódott, a júliusban és most augusztusban megérkező számlán pedig meghatszorozódott a befizetendő pénzmennyiség.

Hasonló fogyasztás mellett más leolvasási időpont: más számla

A mintegy 90 ezer fogyasztót érintő számlázási probléma ismert, a téma már a kormányinfót is megjárta, de általános tájékoztatás és megoldás még mindig nincs rá. A probléma lényege, hogy azoknál a fogyasztóknál, akiknek a gázév júliusi zárása előtt, például májusban jön a gázóra-leolvasó, már alig marad az éves 1729 köbméter rezsicsökkentett gázmennyiségből, ezért a részszámlákon júniusban már alig számol rezsicsökkentett mennyiséget az MVM, júliusban pedig már teljes egészében versenypiaci áras számlát kap az ügyfél. Ez ebben a két hónapban a számla jelentős növekedését, megtöbbszöröződését jelenti.

A jelenséget a 24.hu cikke járja körül kimerítő részletességgel. Egyszerűsítve arról van szó, hogy az úgynevezett fogyasztási jelleggörbe miatt kell többet fizetnie azoknak, akiknél májusban olvassák le a gázórát. A jelleggörbe télre magasabb, őszre és tavaszra mérsékeltebb, nyárra minimális fogyasztással kalkulál, és míg a decemberben vagy januárban leolvasott fogyasztóknál a tél (amikor a legtöbb gázt használjuk) egyik fele az egyik, másik pedig a másik elszámolási évre esik, addig a májusi leolvasásnál a teljes téli fogyasztást ugyanabban az évben számolják el.

Rögtön adja magát a kérdés: nem igazságtalan-e, hogy valakit egy másik fogyasztóhoz képest (azonos fogyasztás mellett!) azért ér hátrányos megkülönböztetés, mert a szolgáltató éppen a gázév zárása előtti hónapokban küldi ki hozzá a leolvasót?

Olvasóink beszámolói alapján az egyéni reklamációnál az ügyfélszolgálatokon – ügyintézőnként változó módon – a következő lehetőségeket ajánlják fel az érintett fogyasztóknak:

  • 12 havi részletfizetés a „többletfogyasztás” rendezésére,
  • várjon a gázév végén várható (bizonytalan) korrekcióra,
  • és volt olyan olvasónk is, akinek egyszerűen nullázták a többletet és visszautalták a pénzt.

Nyilván az első megoldást senki sem szeretné, hiszen nem volt többletfogyasztás, a második is bizonytalan, és a harmadik lenne a megfelelő lépés. Csakhogy eddig csak egyetlen olvasónkról tudunk, akinek ez sikerült.

Az is problémás, hogy vélhetően az MVM szakmai-számlázási hibája miatt kell Canossát járni sok ezer fogyasztónak. Egy nemrég megjelent informatikai szakvélemény szerint ugyanis az MVM szakmai hibája a számlázási rendszer deformációja, és ezt nem a fogyasztókon kellene leverni, hanem mielőbb korrigálni kellene a számlázási rendszert.

MVM: A számlázási rendszer nem hibás

Az MVM megkeresésünkre azt válaszolta, hogy álláspontjuk szerint a számlázási rendszer nem hibás, az a jogszabályi követelményeknek teljes mértékben megfelel, az olvasóink által jelzett jelenség sem hibára vezethető vissza. Tavaly a rezsivédelem fenntartását szolgáló jogszabályi változásokat követően haladéktalanul megkezdték, és a speciális helyzetű csoportok további kedvezményeinek bevezetésére tekintettel 2022 decemberéig bezárólag több lépcsőben elvégezték az IT-rendszerek fejlesztését.

Továbbá közölték: a számlázási rendszer és a kapcsolódó alrendszerek informatikai fejlesztései egyaránt a belső változáskezelési, minőségbiztosítási és IT-biztonsági szabályzóknak, az SAP fejlesztési sztenderdeknek megfelelően történtek, azokat a bevált gyakorlatnak megfelelően belső és külső szakértők, tanácsadók, fejlesztők bevonásával végezték el az áram- és földgázrendszerekben. Az MVM szerint a földgázszolgáltatásban tapasztalt éves leolvasást követő tavaszi, nyári magas részszámlákat nem hiba okozta, az nincs összefüggésben a számlázási rendszerrel.

A cég elismerte: a 2023. július 31-i kedvezményes év fordulója előtti – jellemzően – négy hónapban történő éves leolvasás esetén az elszámolószámlát követően a 2022. augusztus 1. és 2023. július 31. közötti éves kedvezménykeretet megközelítő vagy túllépő ügyfél azt tapasztalhatta, hogy a részszámlák fizetendő értéke megnövekedett (tartalmazhattak magasabb arányban lakossági piaci árat, de akár csak azt is).

A Telexnek azt írták, az érintett 90 ezer ügyfél bármelyikének kérésére külön elbírálás nélkül biztosítják a 12 havi részletfizetés lehetőségét. Emellett többféle megoldást is kínálnak, amelyek összességében akár kedvezőbb alternatívát jelenthetnek (pl. részmennyiség módosítása, diktálásra átállás stb.). A szolgáltató szerint tehát érdemes az ügyfélszolgálatot megkeresni, mert az ügyintézőkkel az adott ügyfélnek leginkább megfelelő, számára legelőnyösebb számlázási és fizetési módot segítenek kiválasztani.

Megkerestük a számlázási gyakorlattal kapcsolatban az Energiaügyi Minisztériumot, sőt a Kormányzati Tájékoztatási Központot is, hogy nem tartják-e igazságtalannak, hogy ugyanakkora gázfogyasztás mellett egy olyan fogyasztónak, akinek májusban érkezik a gázóra-leolvasó, sokkal többet kell fizetnie július-augusztusban, mint egy olyannak, akinek például decemberben. Valamint érdeklődtünk, hogy hogyan és mikorra várható 90 ezer fogyasztót önhibáján kívül hátrányos helyzetbe hozó hiba javítása, valamint, mikor egységesítik és kommunikálják a számlázási probléma megoldását. Választ nem kaptunk.

Egyelőre az Alapvető Jogok Biztosának Hivatalától sem érkezett válasz, ahol az után érdeklődtünk, hogy kaptak-e a gázszámlás problémával kapcsolatban panaszokat, és tervezik-e valamilyen formában az ügy kivizsgálását. Amint bárhonnan befut a válasz, frissítjük vele a cikket.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!