Nem működött az agárdi vasútállomás liftje, az átjáróban gázolta el a vonat a mozgáskorlátozott utast
2023. augusztus 22. – 05:04
„Szklerózis multiplex beteg volt. Őt gázolta el a vonat 2023. 08. 18-án reggel. Nem tehetett semmit, a betegsége miatt kiugrani sem tudott a mopedből. Mindig lifttel járt, de megint nem működött. Ezért kellett körbe menni neki. Nem akart öngyilkos lenni, nem ivott! Csak utazni szeretett volna! Mi gondoztuk, ápoltuk, pedig lassan 70 évesek leszünk. Nagyon szerettük és szeretjük!”
Ezt írta a helyi (zárt) közösségi oldalra annak a 45 éves kerekesszékes férfinak az édesanyja, akit halálra gázolt a vonat az agárdi átjáróban.
Az áldozat anyja lapunknak elmondta, hogy a haláleset nagyon megrázta őket. Tibort általában úgy engedték el, hogy inkább mindig menjen lifttel, tuszkolja be magát, mert az a biztonságos. Végtére is azért építették. De a lift nem működött, ezért a vasúti átjárón kellett átmennie a barátnőjéhez igyekezve.
Ez a gyalogos átjáró nincs lámpával vagy sorompóval ellátva, csak egy „cikk-cakkos korlát van”. Az áldozat anyja szerint Tibor látta a vonatot, hogy messziről jön, és azt hitte, hogy még átér előtte. De a szerelvény átmenő járat volt, nem lassított, és elkapta a mozgássérült mopedjének a végét. Tibor nem sietett, volt ideje a vonat indulásáig, csak éppen az átjárót nem a mozgáskorlátozottak számára találták ki, nekik a lift a megfelelő eszköz. Csakhogy az nem működött.
A kérdéses lift működését a szakhatóság augusztus 15-én állította le műszaki meghibásodás miatt – írta megkeresésünkre a MÁV sajtóosztálya. Hozzátették:
ez a gyakorlatban sajnos kényelmetlenséget okoz a mozgásukban korlátozott utasok számára, ugyanakkor az átjáró használata még elvileg sem rejthet veszélyt az ő biztonságukra nézve sem.
Ezért a rendőrséggel együttműködve minden részletre kiterjedő vizsgálatot indítottak a baleset körülményeinek tisztázására. Közölték: a vasutas közösséget mélyen megrázta a tragédia, együttérzésüket fejezik ki az áldozat hozzátartozóinak.
A halálos kimenetelű vasúti közlekedési baleset körülményeit a Gárdonyi Rendőrkapitányság az általános közigazgatási rendtartás szabályai szerint eljárva vizsgálja, válaszolta lapunk kérdésére a Fejér Vármegyei Rendőr-főkapitányság Kommunikációs Szolgálata.
Azt, hogy a felújított székesfehérvári vonal (ide tartozik az agárdi állomás is) mintegy tíz éve beépített liftjeivel problémák vannak, már régóta tudni lehetett. Egy korábbi üzemelési jelentés szerint például a 2017. augusztus és 2018. augusztus között eltelt egy évben főleg a Nyírlift által szerelt liftek pocsék üzemképességi arányt produkáltak.
A liftek mintegy fele nem volt képes a 90 százalékos üzemelési szintet elérni, átlagban gyászos 40-50 százalékot produkálva, de volt olyan állomás, ahol a liftek egész évben meg sem moccantak. Akkor a válasz a kivitelező részéről az volt, hogy a rossz működésért a rongálók meg a tolvajok felelősek. És az eső.
A MÁV pedig azt ígérte, hogy valamennyi hibás konstrukciójú felvonót megjavíttatják.