Aláírásgyűjtést indítottak a Szlovákiából átköltözőkkel felduzzadt Rajkán a pozsonyi busz visszaállításáért

2023. augusztus 6. – 10:05

Aláírásgyűjtést indítottak a Szlovákiából átköltözőkkel felduzzadt Rajkán a pozsonyi busz visszaállításáért
Folyamatosan érkeztek szlovák oldalról Rajkára az új lakók, folyamatosan közlekedett a kihasznált 801-es busz Pozsonyig – Fotó: Pozsonyi Közlekedési Vállalat (BPD Bratislava)
Cséfalvay Attila
Cséfalvay Attila
Győri tudósító

Másolás

Vágólapra másolva

2010 után több ezren költöztek ki Pozsonyból és könyékéről a jóval olcsóbb telkek, lakások és családi házak miatt a határszéli Rajkára, tudván, a szlovák fővárosból városi buszjárat is közlekedik a magyar faluba. Ez később már csak átszállással volt elérhető, majd két éve úgy sem.

A téma azóta is fontos maradt az itt lakóknak, július 22-én pedig a rajkai önkormányzat aláírásgyűjtésbe kezdett a járat visszaállításáért, mert a falu háromnegyede már szlovák állampolgár, akik kötődnek a közeli Pozsonyhoz. A helyiek azt remélik, mindkét oldalon látják, hogy fontos nekik ez az ügy, és továbbra is napirenden tartják a témát. Közben a faluban arról beszélnek, jövőre az önkormányzati választáson az odaköltözők közül is lesz, aki polgármesterjelöltként indul majd.

Jöttek, és jöttek

Mint a kis gömböc, úgy nő a szlovák határszéli Rajka nagyjából 15 éve, miután a schengeni határnyitással a pozsonyiak felismerték, hogy gyakorlatilag egy 40-50 négyzetméteres panellakásuk áráért családi házat kapnak 15 percre a fővárostól, a magyar oldalon. A folyamat 2010 körül kezdett gyorsulni, hatalmas lett az érdeklődés a rajkai ingatlanok iránt, az ingatlanbefektetők is megérezték a lehetőséget.

Sorra kezdtek kinőni a semmiből a többemeletes társasházak, amelyek a Szlovákiából átköltözők otthonai lettek. Az sem volt akadály, hogy lerobbant gazdasági épületek voltak a szomszédban, vagy hogy az út túloldaláról tehénbőgés hallatszott. Egyre több helyi vállalkozás építhetett az átköltözőkre, mostanra szinte minden felirat kétnyelvű. A folyamatról részletesen ebben a cikkünkben írtunk.

Jöttek magyar anyanyelvűek, majd egyre többen azok is, akik egy hangot sem beszéltek magyarul. A helyiek pedig itteni viszonyokhoz képest jó árat kaptak ingatlanjaikért, ezért sorra szabadultak meg tőlük.

2010-re aztán már ezernél is többen költöztek át, és az uniós forrást (337 ezer eurót) elnyert pozsonyi közlekedési vállalat is úgy döntött, Rajkáig húzza ki a városi buszjáratot.

Nem volt eretnek gondolat, hisz az ausztriai Hainburgba is ment járat (oda is sokan kiköltöztek Pozsonyból). 2010 októberében elindult a közvetlen összeköttetés, sok kismama és nyugdíjas életét megkönnyítve. Folyamatosan érkeztek szlovák oldalról Rajkára az új lakók, folyamatosan közlekedett a kihasznált 801-es busz Pozsonyig. A legtöbb átköltöző közben Pozsonyban dolgozott, és naponta ingázott innen – általában autóval – a munkahelyére.

Már csak átszállással

Minden jónak vége szakad azonban, a busztársaság 2015-ben úgy döntött, hiába sok az utas, nem éri meg neki fenntartania ebben a formában ezt a járatot. Az új menetrend szerint a 801-es busz Rajkától már csak az oroszvári (Rusovce) vasútállomásig közlekedett, ahol az utasok több más, Pozsony belvárosába közlekedő járatra szállhattak át. Ekkor munkanapokon óránként, csúcsidőben félóránként, 4:46-tól 23:07-ig 49 járat indult. Hétvégén és ünnepnapokon 38 járat közlekedett. Átszállással ugyan, de ekkor még elérhető volt busszal Rajkáról Pozsony.

2020-ban a koronavírus-járvány szigorított határintézkedéseket is hozott, néhány hónapra leállt itt a buszközlekedés, de júniusban megindult a forgalom. Nem sokáig, ősszel ugyanis újra szünetelt, és bő fél évvel később kiderült, a Pozsonyi Közlekedési Vállalat nem is akarja újraindítani.

2021 májusában bejelentették, megszűnik a 801-es járat. „Noha nehéz elbúcsúznunk a 801-es vonaltól, működtetése nagyon veszteséges volt a DPB számára, így hosszú távon fenntarthatatlan volt” – írták, és helyette a vonatközlekedést ajánlották. Vonatról azonban nem volt érdemes beszélni, mert mindössze napi néhány járatpár közlekedett csak a szlovák fővárosba.

A rajkai buszmegálló, ahová két éve már nem jár a 801-es pozsonyi busz – Fotó: Cséfalvay Attila / Telex
A rajkai buszmegálló, ahová két éve már nem jár a 801-es pozsonyi busz – Fotó: Cséfalvay Attila / Telex

2021 novemberében az Arriva társaság vette át a helyközi járatok üzemeltetését Pozsony megyében, de rengeteg fennakadással járt az átállás. Megoldást Rajka ügyére sem hozott a csere, pedig a mozgolódás elindult a faluban.

Gondoskodjanak Magyarországra települt állampolgáraikról

Annál is inkább, mert mostanra a helyiek becslése szerint közel nyolcezer szlovák állampolgár lakik Rajkán (ez a vízfogyasztásból nagyjából látszik), amely a lakosság körülbelül 80 százalékát teszi ki (a Belügyminisztérium év eleji hivatalos adatai szerint összesen csak 6878-an lakják a falut, de még mindig bőven vannak átköltöző, akik nem jelentkeztek be). A polgármester már másfél éve az Új Szónak arra panaszkodott, hogy a kiköltözőket a buszos lehetőség is vonzotta az áttelepülésre, most viszont a hivatalt bombázzák a Szlovákiából jött lakosok a kéréssel. Márpedig nincs rá módja, nem tud milliókat költeni rá, és nem is feladata a rajkai önkormányzatnak, hogy a szlovák tömegközlekedési vállalat által megszüntetett pozsonyi buszjáratot visszaállítsa.

Ennek ellenére az önkormányzat magántársasággal tárgyalt az ügyben, miközben levéllel fordult Szlovákia magyarországi nagykövetéhez, hogy „a szlovák külügyminisztériumon keresztül gondoskodjanak a Magyarországra települt polgáraikról”. Mivel megoldás nem született, szlovákiai politikusok segítségét is kérték. Tavaly januárban Ozsvald Erzsébet Pozsony megyei alelnök is egyeztetett a rajkai önkormányzattal, és azt ígérte, segítenek.

Egyértelművé vált ugyanis, hogy ez a legnagyobb gondja mostanra a sok ezer Rajkára költözőnek. Érdekesség: ők mindkét országban választópolgárok. Egyrészt szlovák állampolgárok, így ott voksolnak a szeptember végi parlamenti választáson, másrészt rajkai lakcímük van, így jövőre a magyarországi önkormányzati választáson is szavazhatnak.

A járattal kapcsolatban a kérdés leginkább az, ki és miből fizesse a jegybevételek feletti költségeket: ehhez pályázati források bevonása is szóba jött. Busz továbbra sem jár, úgy tűnik, senki sem tudja vagy akarja felvállalni ezt a feladatot.

A némiképp nyomás alatt lévő önkormányzat most petíciót fogalmazott meg, melyre egy helyi rendezvényen, Rajka Napján várta az aláírásokat július 22-én. Ennek szövege szerint a képviselő-testületnek és a polgármesternek „a helyi lakosság érdekeit szem előtt tartva világossá vált, hogy a Rajka-Rusovce-Jarovce-Pozsony településeket érintő buszjárat újraindítása elengedhetetlenné vált. Sajnálatos módon eddigi erőfeszítéseink nem vezettek eredményre, viszont a kérdés fontossága miatt újabb kezdeményezésbe kezdünk. Szeretnénk, ha a jelenleg megnyílt Interreg HUSK 2021-2027. forrás bevonásával a buszközlekedés helyreállítása megtörténne, ezért az autóbuszjárat üzemeltetéséért felelős szervezetek részére eljuttatjuk a petíció során összegyűlt aláírásokat, a rajkai lakosság igényeinek alátámasztására, az Interreg-pályázat sikerességének és eredményességének érdekében.”

Az említett pályázat az Európai Unió kohéziós politikájának keretében megvalósuló, határon átnyúló együttműködési program.

Pozsony megye és Rajka elöljárói egyeztettek a busz újraindításáról, egyelőre eredmény nélkül – Fotó: Ozsvald Erzsébet Pozsony megyei alelnök
Pozsony megye és Rajka elöljárói egyeztettek a busz újraindításáról, egyelőre eredmény nélkül – Fotó: Ozsvald Erzsébet Pozsony megyei alelnök

Kerestük Kiss Vince rajkai polgármestert, aki a Telexnek nem kívánt nyilatkozni. Úgy tudjuk, ezres nagyságrendben jött össze aláírás, melyet a magyar és a szlovák illetékeseknek is eljuttatnak. Azt nem tudtuk meg, hogy pontosan kiktől és mit várnak a kezdeményezők. A helyiek próbálják mindenképpen napirenden tartani a témát.

Szlovákiából átköltöző polgármesterjelöltről is hallani

A magyar ajkú Ploczek Róbert, a helyi Közösen-Gemeinsam-Spolocne civil szerveződés vezetője is a határon túlról költözött Rajkára. Mint mondta, ebben a minőségében ő is többször tárgyalt a buszközlekedés újraindításáról. „Sokan költöztek abban a tudatban Rajkára, hogy busszal közvetlenül elérhető Pozsony: például idősebbek, akiknek nincs autójuk, de visszajárnak háziorvosukhoz. Fiatalabbak, akik ügyeiket intézik Pozsonyban, vagy gyermekük jár ottani óvodába, iskolába. A járat megszüntetése nekik nagy gondot okoz.

A vonatközlekedés abba az irányba gyér, ráadásul rossz időpontban is indulnak a járatok. Aki pedig átsétálna a határon és Oroszváron (Rusovce) szállna fel a buszra, annak 3,2 kilométert kellene az első megállóig gyalogolnia. Több politikussal is tárgyaltam, ígéretek is akadnak. Ezt az interreges kört – amiről a polgármester írt – már többször lefutottam, abba a pályázati alapba sok mindenre van forrás, de buszos közösségi közlekedésre egy fillér sincs.”

Tény: jövőre az önkormányzati választáson a sok ezer ideköltöző jókora része választópolgár lesz, nagyban befolyásolhatják az eredményt, sőt, akár döntő szerepük lehet a polgármester és a képviselő-testület összetételében. Márpedig Rajkán arról hallani, hogy Szlovákiából átköltöző polgármesterjelölt is indul majd a választáson.

A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!