Csak éjjel mehetne le a tévében a Pride kampányfilmje, mert a Médiatanács szerint az nem társadalmi célú reklám, hanem a homoszexualitás népszerűsítése

Legfontosabb

2023. július 13. – 15:16

Másolás

Vágólapra másolva

Nagyban tart a Pride-hónap, szombaton pedig még Budapest Pride-felvonulás is lesz. A szervezők általában ezekhez minden évben kampányfilmet csinálnak.

Így tettek idén is, a mostani egy félperces animáció, amiben két lány megismerkedik egymással, együtt görkoriznak, gördeszkáznak, egy ponton aztán összeér a homlokuk, majd a Pride-felvonuláson kötnek ki:

A Budapest Pride a Telexnek azt írta, a filmet elküldték az RTL-nek, hogy adják le társadalmi célú reklámként (ahogy egyébként a melegellenessé eltérített pedofiltörvényig is így mentek le ezek a kampányfilmek a tévében), a csatorna pedig előzetes véleményt kért a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságtól, hogy a bejátszás milyen besorolás alá esne.

A Médiatanács végül azt állapította meg, hogy a videó nem minősül társadalmi célú reklámnak, és a tartalma miatt abba a kategóriába esik, ami a törvény szerint „alkalmas a kiskorúak fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődésének kedvezőtlen befolyásolására, különösen azáltal, hogy meghatározó eleme az erőszak, a születési nemnek megfelelő önazonosságtól való eltérésnek, a nem megváltoztatásának, valamint a homoszexualitásnak a népszerűsítése, megjelenítése, illetve a szexualitás közvetlen, naturális vagy öncélú ábrázolása”.

Ezért aztán tizennyolc éven aluliaknak nem ajánlott, és csakis este tíz és hajnali öt óra között lehet lejátszani.

A kampányvideót másodlagos adók, a Viacom csatornái (Comedy Central, Paramount Network és MTV) leadják, az RTL nem.

Nemcsak propagálni, megjeleníteni is tilos a homoszexualitást

A melegellenessé eltérített pedofiltörvényt még 2021-ben fogadta el a fideszes többségű parlament. Így a törvény a gyerekek fejlődésére veszélyesnek állítja be azt, ha 18 éves koruk előtt információk jutnak el hozzájuk a különböző szexuális orientációkról. Pedig tudományos kutatási eredmények egyértelműen igazolják, hogy a szexuális edukációnak, a minőségi könyveknek, irodalomnak fontos szerepe van abban, hogy azok a gyerekek is elfogadják magukat, akik talán éppen ekkortájt ébrednek rá, hogy a saját nemükhöz vonzódnak. A tudósok többségének álláspontja szerint ezek a dolgok nem tesznek meleggé olyanokat, akikben nincs erre késztetés, azoknak viszont támaszt nyújthatnak, akikben van ilyen orientáció.

Aztán még abban az évben kijött a törvény médiaszolgáltatókra vonatkozó végrehajtási rendelete is, ami az alkalmazást hivatott segíteni. (Az iskolai alkalmazásra vonatkozó végrehajtási rendelet máig nem jött ki.) Sokan azt remélték, világosabb lesz, milyen gyakorlati követelményeket ró a homályosan megfogalmazott törvény az érintett szereplőkre, de a kép valójában nem lett tisztább.

Idén nyáron már a könyvesboltokban is bírságolnak és könyveket fóliáznak a törvényre hivatkozva.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!