Meghalt egy barátja, ezért egy oktató felfüggeszti a motoros tanfolyamokat a rossz utak és a közlekedési morál miatt

2023. június 26. – 17:38

Másolás

Vágólapra másolva

Az utak minőségének romlását, a lekopott útburkolati jeleket, a közlekedők figyelmetlenségét és az irányjelző használatának mellőzését sorolja fel az okok közt a dunavarsányi Veled Vezetünk Autósiskola tulajdonosa, aki egy június 20-án történt halálos közlekedési baleset után Facebook-bejegyzésben jelentette be, hogy bizonytalan időre felfüggeszti a motoros képzéseket.

„Véleményem szerint a ma Magyarországon kialakult közlekedési helyzet nem alkalmas arra, hogy kezdő motorkerékpárosokat képezzünk”

– írta bejegyzésében Nagy Lajos gépjárművezető-oktató. Bejegyzése szerint nagy mértékben romlik az utak burkolata, ami komoly pluszköltséget jelent a motorosoknak és rendkívül balesetveszélyes is. „Ehhez járulnak még hozzá például a lekopott útburkolati jelek és a sokszor növényzettel benőtt, ezáltal nem látható jelzőtáblák.”

Nagy Lajos szerint rendkívül rossz a közlekedési morál is: „nap mint nap látható, hogy vannak olyanok, akik már szinte úgy közlekednek, ahogy éppen nekik tetszik. Áthajtanak a piros jelzésen, nem veszik figyelembe a záróvonalat, az előzni tilos táblát vagy éppen a sebességkorlátozást.

Az irányjelzőt nem használók tábora most gyorsabban terjed, mint a Covid.

Sokan pedig olyan helyen parkolják le a járművüket, ahol tilos, vagy nem tilos ugyan, de balesetveszélyes helyzetet teremtenek vele.”

Az oktatót telefonon hívtuk fel. Mint a Telexnek elmondta, akkor döntött a motoros tanfolyamok felfüggesztése mellett, amikor június 20-án egy barátja halt meg a Soroksári út és a Kén utca találkozásánál történt balesetben, miután a buszsávon haladva összeütközött egy taxival. A posztban erről ezt írta: barátja és volt tűzoltó kollégája halt meg, aki szerinte a KRESZ szabályait betartva közlekedett. „41 éves és három gyerek apukája volt.”

Az esetről elsőként a Baleset-info honlap írt, innen származnak a cikkünkben az esetről szereplő képek is.

A június 20-án, a Soroksári út és a Kén utca találkozásánál történt balesetben részt vevő taxi – Fotó: baleset-info.hu
A június 20-án, a Soroksári út és a Kén utca találkozásánál történt balesetben részt vevő taxi – Fotó: baleset-info.hu

Bár a baleset körülményei egyelőre nem tisztázottak, Nagy Lajos szerint érdemes megnézni a helyszíni fotókat, amelyek szerint az autó jobb első része sérült. Az oktató ugyan nem szeretne szakvéleményt alkotni a történtekről, de a látottak alapján valóban úgy tűnik, hogy a motoros nem az autó mögött, a visszapillantó tükör látóterében haladt a kritikus pillanatokban, hanem már majdnem elment mellette.

Az oktató szerint a motorosok és az autósok esetében egyaránt gyakran előfordul, hogy csak a visszapillantó tükörbe néznek a sávváltás előtt, így nem veszik észre a holttérben, vagy az előttük és mellettük haladó másik járművet. A szakember hozzáteszi, szintén gyakori baleseti ok, hogy a különböző kategóriájú járművek vezetői egyáltalán nem számolnak a másfajta járművek mozgásának sajátosságaival, vagy az ezeket vezetők tájékozódási képességének korlátaival.

A motorkerékpár és a taxi ütközése során súlyosan megsérült 41 éves férfi a kórházban meghalt – Fotó: baleset-info.hu
A motorkerékpár és a taxi ütközése során súlyosan megsérült 41 éves férfi a kórházban meghalt – Fotó: baleset-info.hu

Sokszor azért alakulnak ki balesetveszélyes közlekedési helyzetek, mert az autók visszapillantó tükrében kis felületen látszódnak a motorosok, ugyanakkor lényegesen gyorsabban manővereznek bármilyen autónál, busznál vagy teherautónál. Nagy Lajos szerint részben így történhet meg, hogy a sávváltásra készülő autó nem veszi észre őket, majd a manőver pillanatában felbukkannak ugyan a tükörben, de az autós ekkor már nem néz oda, és elsodorja a motort.

Végignéztük az utóbbi napok motoros baleseteiről készült beszámolókat. Amint azt korábbi cikkünkben megírtuk, múlt szerdán egy 62 éves osztrák férfi az M1-es autópályán szenvedett halálos balesetet, amikor feltehetően későn észlelte, hogy az előtte haladó autó a forgalom miatt fékez, majd motorjával hátulról belerohant.

A baleset miatt egy újabb szakaszon alakult ki torlódás az autópálya Budapest felé haladó oldalán, ahol egy furgon vezetője nem tudott megállni a belső sávban előtte torlódó autók mögött, elrántotta a kormányt, a mögötte haladó motorcsapat több tagja pedig nekiütközött. Közülük egy nő súlyos-életveszélyes sérülésekkel került kórházba, további három társát pedig agyrázkódással és gerincsérülésekkel vittek el a mentők. Június 23-án a Kerepesi úton történt újabb motorbaleset, amelyben egy Harley-Davidsont vezető nő hajtott fel a járdára, ahol a tűzcsapnak ütközött és életét vesztette. Másnap a XI. kerületben, a Budafoki út és a Hengermalom út kereszteződésében ütközött össze egy autó és egy robogó, és meghalt az utóbbit vezető férfi.

Az oktató szerint a felelősség sokszor közös, csakúgy, mint amikor egy nagyobb busz vagy teherautó kanyarodik szűk íven és az orra vagy fara átmegy a szomszédos, akár szembejövő sávba. Az ebből adódó balesetveszélyt a közlekedési helyzet résztvevőinek közös előrelátásával lehetne elkerülni, de Nagy Lajos úgy látja: ez ugyanúgy nem jellemző, mint az irányjelző megfelelő használata bármely jármű-kategória esetében, vagy akár az, hogy egy bizonyos útkereszteződések előtt, valamint az összes körforgalom bejárati pontján az autósok sávjuk jobb szélére húzódnának, hogy helyet adjanak a náluk gyorsabb motorosoknak, illetve a kerékpárosoknak.

Az oktató a fentiek mellett komoly problémának látja azt is, hogy egyre több helyen kopnak le az útburkolati felfestések, ezért nemcsak a tanulók jönnek zavarba, amikor irányban kell tartaniuk az autót vagy a motort, de a többi közlekedő is. A rutintalanok esetében szintén gond, ha folyamatosan az úthibákra kell figyelniük, miközben igyekeznek megszokni a jármű kezelését, vagy a forgalom ritmusát. Ezen nem segít az sem, hogy sok helyen növények takarják a közlekedési táblákat, így utóbbiakat csak közvetlen közelről lehet leolvasni.

Bár információink szerint idén májusban valamivel több mint ezren vizsgáztak le sikeresen korlátlan A kategóriára, vagyis szereztek motorjogosítványt Magyarországon, és egy-két korábbi évben tapasztalt kiugrástól eltekintve ez a szám nagyjából az átlagnak felel meg, összességében kevesebben szereznek jogosítványt Magyarországon, mint eddig. Ennek nemcsak az az oka, hogy jelentősen drágulnak a tanfolyamok, de az is, hogy a motoros képzéseken szigorúbb feladatokat vezettek be, például változtattak a manőverezési gyakorlatokhoz használt bójapálya kialakításán is.

A rendőrségi statisztika szerint az idei év első öt hónapjában a baleseteknek mintegy 3-3 százalékát okozták motorosok és segédmotorkerékpár-vezetők, az esetek 9 százalékáért tették felelőssé a kerékpárosokat, míg 68 százalékukért az autósokat. Azért lehetnek félrevezetőek ezek a számok, mert a statisztikák az okozók számát és arányát összesítik, vagyis ezekből nem derül ki, hogy az összes eset milyen arányban oszlik el az áldozatok közt.

Korábbi videónkban megismerhették annak a motorosnak az esetét, aki a veszprémi elkerülőút közelében szenvedett súlyos balesetet. Ugyanebben a videóban részletesen beszéltünk azokról a tipikus esetekről is, amikor a motoros vezetéstechnikai hibája, vagy egy másik közlekedő figyelmetlensége, esetleg az általánosan jellemző gyorshajtás miatt történt baleset.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!