Két XII. kerületi iskolában is az alapítványon keresztül támogatják pénzzel a tanárokat a szülők

Legfontosabb

2023. június 3. – 07:02

Két XII. kerületi iskolában is az alapítványon keresztül támogatják pénzzel a tanárokat a szülők
Jókai Mór Általános Iskola és Német Nemzetiségi Általános Iskola – Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

A svábhegyi Jókai Mór Általános Iskola és Német Nemzetiségi Általános Iskolában a szülők pénzt gyűjtenek az iskola alapítványának alszámlájára, hogy abból tudjanak anyagi juttatást adni a pedagógusoknak. Nem egyedi esetről van szó, egy másik XII. kerületi iskolában is hasonló tapasztalatokról számolt be lapunknak egy szülő. Az iskolai alapítványokat alapvetően nem arra a célra hozták létre, hogy a befolyt pénzből a tanárok bérét egészítsék ki.

Az oktatás állapotának súlyosságát mutatja, hogy már a szülők is feladatuknak érzik a tanárok anyagi támogatását, miközben a kormány a pedagógusok fizetésemelését még mindig az uniós források megérkezéséhez köti.

Ha megjönnek ezek a pénzek, akkor a pedagógusok bérét 20,8, 2024-ben 25, 2025-ben pedig a jelenlegi bázishoz mérten közel 30 százalékkal emelik majd meg. A cél az, hogy 2025-re bruttó 777 ezer forint körül legyen a pedagógusbér, és ez akkor elérje a diplomás átlagbér 80 százalékát. Azonban jelenleg a pedagógusok körülbelül a diplomás átlagbér 60 százalékát keresik.

45 ezer forintot adnának a szülők év végén a tanároknak

Ahhoz, hogy jobban lássuk a mostani helyzetet, érdemes megnézni a Jókai-iskola példáján keresztül, hogyan segítenek anyagilag a szülők a tanároknak. A Jókai Iskola Hegyi Oktatási és Nevelési (HON) Alapítvány több mint 25 éve jött létre azzal a céllal, hogy minden lehetséges formában támogassa a svábhegyi Jókai-iskola tanulói, pedagógusi és tágabb közösségi körének életét. Az alapítvány honlapja szerint az összegyűjtött pénzzel szeretnék támogatni a szakmai programokat, a tanulást, eszközbeszerzést, oktatásfejlesztést, a higiénés komfort biztosítását. Illetve a tábori-erdei iskolai programok szociális alapú támogatása mellett az alapítvány hozzájárul a kulturális és közösségi rendezvények, versenyek, a környezeti nevelési és német nemzetiségi programok, sport-, valamint a néptáncrendezvények költségeihez is.

A Jókai Iskola HON Alapítvány Kuratóriuma májusban levelet írt a szülőknek, ebben azt kérték, hogy aki tudja, támogassa az alapítvány alszámláját, mert az így befolyt összegből a nyári szünet előtt a pedagógusokat szeretnék anyagilag támogatni. Ebben a tanévben korábban már kétszer gyűjtöttek pénzt szülők a pedagógusok bérének kiegészítésére. A kuratórium szülőknek írt levele szerint az így befolyt összeg 3 302 000 forint volt, amiből a szülők két kifizetést tudtak teljesíteni:

  • az elsőt 2022. decemberben, megbízási szerződés alapján, fizetett járulékokkal: 2 291 980 forintot;
  • a másodikat 2023. áprilisban, megbízási szerződés alapján, fizetett járulékokkal: 929 968 forintot.

A szülők körülbelül negyede küldött rendszeres havi támogatást az alapítvány alszámlájára.

„Gyermekeink viszont közben nőnek, cseperednek – ugyanúgy, mint eddig is – igénylik a nevelést, a figyelmet a tanórákon, az egyéb programokon, hogy a képességeik megfelelően tudjanak kibontakozni, fejlődni. A HON Alapítvány – alapító okirata szerint – ennek támogatására, segítésére jött létre” – írta az alapítvány kuratóriuma a szülőknek küldött májusi levelében. E szerint tavaly novemberben – látva a külső körülmények alakulását – hoztak döntést arról, hogy közvetlen anyagi kifizetést nyújtanak a pedagógusoknak,

„közösségi, értékőrző munkájuk ellentételezéseként”.

A kuratórium szerint a szülői munkaközösség nagy része támogatta, hogy a tanév végén ismét adjanak pénzt a pedagógusoknak. Számításaik szerint ha minden egygyermekes család minimum hatezer forintot, illetve minden kétgyermekes család minimum kilencezer forintot befizet az alszámlára, akkor a pedagógusoknak egyszeri 45 ezer forint körüli nettó összegű megbízási díjat tudnának kifizetni a tanév végén. Természetesen a támogatás nem kötelező, csak lehetőség.

A szülők között nem téma, hogy ki támogatja a tanárokat, és ki nem

Lapunknak nyilatkozott egy szülő, akinek alsós gyereke a Jókai-iskolába jár. Azt mondta, nagyon szeretik a gyereke két tanítónőjét, ezért amikor felmerült, hogy az alapítványon keresztül lehetne támogatni a tanárokat, arra gondoltak, hogy inkább borítékban adnának külön pénzt a két tanítónőnek. De ezt végül hamar elvetették, mert nem lett volna legális.

A Közép-Budai Tankerület Kacsa utcai épülete előtt tüntettek szülők és diákok 2022. október 10-én, miután a tankerület több, a polgári engedetlenségben részt vevő tanárnak figyelmeztető levelet küldött ki – Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex
A Közép-Budai Tankerület Kacsa utcai épülete előtt tüntettek szülők és diákok 2022. október 10-én, miután a tankerület több, a polgári engedetlenségben részt vevő tanárnak figyelmeztető levelet küldött ki – Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex

A szülők között nem téma az iskolában, hogy ki támogatja a tanárokat, és ki nem. A lapunknak nyilatkozó szülő végül úgy döntött, ők nem adnak pénzt az iskola alapítványába, ennek a döntésnek nem anyagi okai voltak. Azt érezte, hogy ha magániskolába járnának a gyerekei, akkor fizetne és cserébe minőségi oktatást kapna, de egy állami iskolában ez nincs meg. „Nem én vagyok a felelős a tanárok ellehetetlenítéséért, ez nem az én feladatom, nem az én felelősségem” – mondta lapunknak. Ezen kívül ő úgy látja, hogy a Jókai-iskolában az iskola vezetése sem áll ki a tanárokért.

A Jókai-iskolában történtek nem számítanak példa nélkülinek, sőt nem is új jelenségről van szó. A Rózsadombi Általános Iskolába járt annak a szülőnek a gyereke, aki lapunknak elmondta, hogy hat éve két induló elsős osztályban bevezették a „GyermekTér” programot, ami több változással járt: például kisebb csoportokban tanulhattak a gyerekek, több volt a projektfeladat. Ezek miatt az ott tanító tanárok munkaterhei is megnövekedtek, viszont ennek fedezésére a tankerület nem biztosított pluszforrást. Ezért a szülők létrehozták a „GyermekTér Szülői Alapítványt”, ebbe havonta fejenként 40 ezer forintot fizettek be, ennek egy része ment a pedagógusok fizetéskiegészítésére. Ezt „béren kívüli támogatásnak” nevezték a Facebook-álláshirdetésben.

A lapunknak nyilatkozó szülő azt mondta, hogy nehéz volt ezt a tanárokkal elfogadtatni, először nem akarták átvenni a pénzt, „mert nem akartak kiszolgáltatva lenni a szülőknek és nem akartak bérfeszültséget a szintén az iskolában dolgozó nem GyermekTeres tanítókkal”. Szerinte a tankerület pontosan tudta, hogy a szülők fedezik a pedagógusok plusz munkaterheit, mégsem adtak több pénzt a tanároknak.

Mind a Jókai-iskola, mind a Rózsadombi iskola fenntartója a Közép-Budai Tankerületi Központ. Kérdéseket küldtünk a tankerület vezetőjének, Hajnissné Anda Évának. Arra voltunk kíváncsiak, tudott-e a tankerület arról, hogy a szülők egészítik ki a pedagógusok bérét az alapítványokon keresztül, és mit gondol erről a gyakorlatról. Hajnissné Anda Éva lapunknak azt írta: „ugyan a megnevezett intézmények mellett működő alapítványok létezéséről van a Közép-Budai Tankerületi Központnak tudomása, azonban azok felett nem rendelkezik sem hatáskörrel, sem jogkörrel. Az alapítványok működésével és gazdálkodásával kapcsolatban azok vezetősége tud tájékoztatást adni.

A Tankerületi Központ a hatályos jogszabályoknak megfelelően a pedagógusok kinevezése szerinti és munkaköri feladatainak ellátásáért járó bért biztosítja.”

Korábban a Madách Imre Gimnázium alapítványa is próbálkozott hasonlóval

Ahogy említettük, nem új keletű ez a támogatási forma. Korábban hasonlóval próbálkozott a budapesti Madách Imre Gimnázium alapítványa is, amely tavaly pénzt kért a tanulók szüleitől, hogy a továbbiakban ebből finanszírozhassa a tanárok pluszmunkáját, így azoknak talán nem kell megélhetési okokból más munka után nézniük.

Az iskola hivatalos Facebook-oldalán jelent meg egy poszt, amelyben az állt, hogy az Alma Mater Madách Imre Gimnázium Alapítvány a nevelőtestület kérésére úgy döntött, hogy támogat minden olyan tevékenységet, ami – a tanároknak a teljes állásra előírt minimum 22 órán felül – az intézménybe járó diákok épülését, tehetségének gondozását szolgálja.

Legyen az például a gyerekek nyelvvizsgára való felkészítése, házi versenyek és külföldi tanulmányi utak megszervezése, nyári táborok szervezésének honorálása, a munkaidőn túli tanári továbbképzések honorálása vagy épp az osztályok színház-, koncert- vagy operalátogatásainak szervezése. Ezért az Alma Mater Alapítvány Kuratóriuma minden tanuló után havi nyolcezer forint támogatást kért, az intézménybe járó testvérek esetén összesen 12 ezer forintot.

Tavaly Molnár Attila, a Kőbányai Szent László Gimnázium tanára a Forbes magazinnak adott interjút, ebben szóba került ez a téma is. Szerinte egy lehetséges irány az, ami a Madách Gimnáziumban történt, de ha „haladunk ezen az úton, […] az gyakorlatilag a tandíj megjelenését jelenti. Ez arról szól, hogyha a szülő nem hajlandó kiállni, meg a diák nem hajlandó elmenni tüntetni, meg ez igazából senkinek nem probléma, csak a tanároké, akkor a tanárok el fogják kérni érte a pénzt. És akkor bizony az lesz, hogy lesznek helyek, ahol ezt a szülők meg tudják fizetni, és lesznek, ahol nem lesznek ilyen alapítványok, ott nyomor lesz.”

Szerinte a tiltakozással valahol ez ellen a jövő ellen akarnak harcolni, hogy az állam lássa el az oktatással kapcsolatos feladatait. „Tegye bele a pénzt, hogy ne a szülőktől kelljen elkérni, mert akkor az nem lesz egyenlő, az nem lesz igazságos. És hogyha ez a pénz nem érkezik meg az iskolákhoz, nem érkezik meg a tanárokhoz, akkor megoldja magától a rendszer – csak hát így” – mondta a Forbesnak adott interjújában Molnár Attila.

Ez csak pillanatnyi tűzoltás

Ezzel a „csak hát így” megoldással pedig nemcsak az a probléma, hogy az állam feladatait oldják meg a szülők, hanem az is, hogy jogilag is aggályos alapítványokon keresztül a tanárok bérét támogatni. Az iskolai alapítványok eredeti céljai között szerepel a hátrányos helyzetű diákok segítése, kitűnő tanulók jutalmazása, tanulmányi kirándulások és diákcsereprogramok támogatása. Tehát olyan dolgok, amelyekkel valami pluszforrást tudnak biztosítani a szülők a rászorulóknak, extra pénzt tudnak adni a jól teljesítő tanulóknak. De ezek nem az iskola és a pedagógusok alapvető működési költségeit fedezik, hiszen azok finanszírozása állami feladat, vagyis ezeknél az iskoláknál a fenntartó feladata lenne. Minden alapítványnak van saját alapító okirata, alapvetően ez határozza meg, hogy mire költhetik el az alapítvány pénzét.

Burai Vera, a Szülői Összefogás Közösség képviselője szerint a szülők azért indíthatták el ezt a kezdeményezést, mert nem megfelelő a tanárok anyagi elismerése. Több szülő pedig hajlandó fizetni is annak érdekében, hogy a pedagógusokat pályán tartsa egy állami intézményben, hiszen így is kevesebbe kerül összességében, mintha alapítványi iskolába járna a gyerek. Burai Vera szerint ez a támogatási módszer még inkább erősíti a már meglévő szegregációt, hiszen ott, ahol egy családnak megélhetési gondjai vannak és jelenleg több pedagógus hiányzik az iskolából, óvodából, nem elvárható, hogy ezt a problémát is ők oldják meg.

A Telexnek a Szülői Összefogás Közösség képviselője azt mondta: érti azokat a szülőket, akik próbálják fenntartani a rendszert a gyerekeik érdekében, de ez szerinte csak „pillanatnyi tűzoltás”, hosszú távon nem old meg semmit, inkább kontraproduktív. Azt gondolja, attól, hogy valamennyi pénzt kapnak a pedagógusok, a rendszer ugyanolyan rossz marad: ugyanolyan leterheltek lesznek a diákok, a pedagógusok és minden iskolai dolgozó, az oktatás rendszerszintű problémákkal küszködik hosszú évek óta, ennek csak egy része a pedagógusok bére.

„Elég egyértelmű, hogy azzal, hogy bérkompenzációban részesül néhányuk, nem lesz jobb maga az oktatás. A pedagógusok anyagi megbecsülése egyébként sem a szülők, hanem az állam feladata. Elvárjuk tőle, hogy oldja meg ezt a kérdést, hogy tárgyaljon az oktatás megújításáról, melynek része a pedagógusok anyagi elismerése.”

PDSZ: A szülők lényegében átveszik az állam feladatát

Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) országos választmányi tagja szerinte a Jókai-iskolaihoz hasonló mechanizmus nem elterjedt, de jelzi a helyzet súlyosságát és szomorúságát. Nagy Erzsébet a Telexnek általánosságban azt mondta:

teljesen jogszerűtlen, hogy a szülők fizetnek a tanároknak az alapítványokon keresztül, mert a pedagógusok az iskolai alapítvánnyal semmilyen jogviszonyban nem állnak, így nem látni a jogcímet, ami alapján a kifizetés történik.

„Minimum egy megbízási szerződésnek kéne lennie az alapítvány és a pedagógusok között” – mondta Nagy Erzsébet. A jókais esetnél a kuratórium szülőknek küldött levele szerint ilyen megbízási szerződéssel tudják a tanároknak odaadni a pénzt. Nagy Erzsébet azt mondta: az alapítványi pénzek felhasználásáról mindig az alapító okirat dönt, de általában ezekből a pénzekből iskolai programokat, táboroztatást, eszközöket finanszíroznak.

Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete országos választmányának tagja tart sajtótájékoztatót a PSZ és a PDSZ által szervezett országos figyelmeztető sztrájk után a Hősök terén, 2022. január 31-én – Fotó: Németh Sz. Péter / Telex
Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete országos választmányának tagja tart sajtótájékoztatót a PSZ és a PDSZ által szervezett országos figyelmeztető sztrájk után a Hősök terén, 2022. január 31-én – Fotó: Németh Sz. Péter / Telex

Ő is megerősítette azt, hogy ezzel a gyakorlattal a szülők lényegében átveszik az állam feladatát. Ráadásul a pedagógusok szakmai munkáját is befolyásolhatja a támogatás, mert esetleg máshogy osztályozhat ezek után az a tanár, aki a szülőktől kap pénzt. Illetve Nagy Erzsébet kiemelt még egy problémát: ez a gyakorlat kiszolgáltatottá teszi a pedagógusokat és megalázza őket, illetve a pedagógus szakma presztízsét is rontja, hiszen a tanároknak azt üzeni:

„ennyit ér a pedagógus szakmája, hogy összeszedik neki a pénzt a számláira”.

Megkerestük az ügyben a Klebelsberg Központot, arra voltunk kíváncsiak, nekik van-e információjuk olyan esetről, ahol a szülők a tanárok fizetését egészítették ki az alapítványi pénzeken keresztül, illetve mit gondolnak erről a gyakorlatról. „A Klebelsberg Központnak nincs információja az Ön által említett gyakorlatról. Az iskolai alapítványokba befolyt összegek felhasználásáról az adott alapítvány kuratóriuma dönt az alapító okiratban foglaltak szerint” – írták válaszukban.

A Telexen a tanév elején hosszabb cikkben foglalkoztunk azzal, hogy az iskoláknak nincs pénzük felújításra és eszközbeszerzésre, így a szülőkkel akarják megoldatni ezeket a feladatokat. Olvasóink akkor a projektortól a zongorahangoláson át a pályakezdő tanárok lakhatásának megoldásáig rengeteg ilyen kérésről számoltak be. A legtöbbször a szülők már nem bírják nézni a tragikus állapotokat, és inkább önként segítenek, ez viszont felelősségi kérdéseket is felvet.

Nagy Erzsébet szerint az iskolai alapítványok úgy tudnak legálisan beszállni az intézmények felújításába, ha eszközt vásárolnak, és azt csak használatba adják az iskolának, de a tulajdon az alapítványé marad. Viszont ha, mondjuk, a szülők újítanak fel, festenek, tetőt csináltatnak, akkor azt nehéz tárgyként bérbe adni, így azt szerinte legálisan ugyanúgy nem lehet alapítványon keresztül finanszírozni. Ilyenkor jön az, hogy a szülők „önkéntesen” dolgoznak az iskolában.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!